A KKV-SZEKTORBAN GLOBÁLIS SZINTEN JÓL ISMERT KIHÍVÁS AZ UTÓDLÁS KÉRDÉSE. A SVÁJCI SZÉKHELYŰ NOVASTONE CAPITAL ADVISORS CÉLJA, HOGY SEGÍTSEN EZEN A PROBLÉMÁN. A SINGLE-FAMILY OFFICE1-OK KONZORCIUMA ÁLTAL ALAPÍTOTT TÁRSASÁG TEHETSÉGES VÁLLALKOZÓKAT, BEFEKTETŐKET ÉS KKV-KAT KÖT ÖSSZE AZ ENTREPRENEURSHIP THROUGH ACQUISITION PROGRAM KERETRENDSZERÉN KERESZTÜL. A PROGRAM RÉSZTVEVŐI KUTATÁSUK EREDMÉNYEKÉNT KIVÁLASZTANAK ÉS MEGVÁSÁROLNAK EGY KKV-T, AMELYET ÜGYVEZETŐKÉNT MŰKÖDTETNEK ÉS TOVÁBB GYARAPÍTANAK. A NOVASTONE CAPITAL ADVISORS NEMCSAK UTÓDLÁSI PROBLÉMÁKAT OLD MEG A BEFEKTETŐK TŐKÉJÉNEK VÉDELME MELLETT, HANEM BIZTOSÍTJA A FOLYTONOSSÁGOT ÉS AZ ÉRTÉKTEREMTÉST AZ AKVIZÍCIÓT KÖVETŐEN. CHRISTIAN MALEKKEL BESZÉLGETTÜNK, AKI A NOVASTONE CAPITAL SINGLE-FAMILY OFFICE ÜGYVEZETŐJE, ÉS A NOVASTONE CAPITAL ADVISORS CO-CEO ÉS ÜGYVEZETŐ PARTNERI TISZTSÉGEIT VISELI.

Mi a Novastone Capital és a Novastone Capital Advisors?

A Novastone Capital egy Single-Family Office, amely Svájcban működik. A Novastone Capital Advisors egy tanácsadó butik, amelyet több Single-Family Office alapított, hogy elindítsa és kezelje az Entrepreneurship Through Acquisition programot. A programot szakemberekből álló csapat vezeti, és a program tagjai finanszírozzák. A Novastone Capital egyike az alapító tagoknak. A tagok általában európai Single-Family Office-ok és vállalkozók, akik szponzorálják a program résztvevőit. Úgy lehet ezt elképzelni, mint egy élesben zajló, vállalati karrier utáni MBA-programot, ahol kimagaslóan tehetséges, vállalkozói ambíciókkal rendelkező leendő ügyvezetők egy keretrendszert és támogatást kapnak, hogy megvásároljanak és működtessenek egy magánvállalatot.

A tagok két szakaszban segítik az ügyvezetőjelölteket. Az első szakaszban a jelöltek mint a program résztvevői támogatást kapnak, hogy kutassanak egy megfelelő KKV után. Mivel a résztvevők 100%-ban a programnak szentelik az idejüket, ezért ösztöndíjban részesülnek, amely fedezi a megélhetési költségeket. A program tagjai emellett segíthetnek a lehetséges céltársasá-goknak való bemutatásban, illetve fizetnek a képzés és szükséges erőforrások hozzáférésének költségeiért, hogy ezzel segítsék a résztvevőket a keresésben.

Amint a résztvevő a keresés eredményeként egy megfelelő, utódlási folyamatba lépő céltársaságot talál, a program és a tagok támogatják az akvizíció finanszírozásában és lezárásában, majd proaktívan a vállalat növelésében.

Ön a „Search Fund” eszközosztállyal foglalkozik. Honnan jött az ötlet, hogy erre a tapasztalatra építsen?

A pályafutásomat KKV-kal foglalkozó befektetési bankárként kezdtem, amelyet öt évig csináltam. Ez egy olyan terület, amit még mindig nagyon kedvelek. A Single-Family Office ügyvezetőjeként az első Search Fundba 2013-ban fektettünk be. Ami azt illeti, ez volt az első latin-amerikai Search Fundok egyike, és nagyon sikeres befektetésnek bizonyult. A kilépést követően korlátolt felelősségű partnerekké váltunk a kezdeti befektetésünk egyik társbefektetője által alapított Search Fundokból álló alapban.

Hogyan alakult ki az Entrepreneurship Through Acquisition program koncepciója?

Elsőként a Novastone Capital elindította a program egy elődjét, ahol egy rátermett jelöltet támogattunk, és teljes mértékben finanszíroztuk, hogy kutasson egy vállalkozás után, amelyet majd megvesz és irányít. Azonban a Single-Family Office-unk tapasztalata a Search Fundokkal kapcsolatban az volt, hogy a legjobb megközelítés az, ahol senkinek nincs teljes körű hatásköre, hanem a folyamat együttműködésen alapul, és egy programon keresztül központosított. Ilyen módon érhetők el a legjobb eredmények minden érintett számára.

Emellett volt szerencsém megismerni egy kiváló, elsőrangú szakembert, aki felnyitotta a szememet. Számára a Search Fund indításának hagyományos megközelítése, hogy egy év alatt 12-15 különböző befektető ajtaján kopogtatva, 35-40 ezer euró tőkét kell megszerzni, nem a megfelelő megoldás. Teljes mértékben egyetértettem vele. Ez volt az, ami kifejezetten arra sarkallt, hogy az addigi tapasztalatokat egymásra építve legyen egy házon belüli Search Fund befektetési program Single-Family Office-ok számára. Miután elvégeztem az INSEAD MBA programját Lausanne-ban, elindítottam a programunkat.

A Novastone Capital Advisors az egyetlen, amely ilyen fajta programot csinál családi vállalkozások között?

A Search Fundok általában egyesével csinálják. Így van, mi vagyunk az egyetlenek, akik Search Fund portfóliókat építenek program formájában. Mi találtuk ki a program koncepcióját.

Melyik földrajzi területeket fedi le a program eddig, és hová tervezik kiterjeszteni azt?

Jelenleg két régióban működünk: Európában és Észak-Amerikában. Európában Svájccal és Németországgal kezdtük, és onnan építkezünk azóta. Jelenleg az euró-pai program kiterjedése magába foglalja Olaszországot, Spanyolországot, az Egyesült Királyságot, valamint közép-, és kelet-európai országokat, például Magyarországot és Lengyelországot. Idén tervezzük kiterjeszteni a programot Franciaországra, az északi és a Benelux-országokra.

Az európai programnak mára megvan a kapacitása, hogy 12-15 jelöltet indítson évente. Azonban a minőség az első. Van olyan év, amikor hét jelöltet találunk, egy másik évben húszat. A minőség az, ami működőképes-sé tesz mindent: a jelölteknek kell bevonzani a szponzorokat, és meggyőzni a kiszemelt vállalkozás tulajdonosát arról, hogy ő az, aki át tudja venni a vállalatát. Nincsen hibalehetőség, ezért vagyunk annyira szigorúak a kiválasztási folyamat során. Az észak-amerikai program is működik már az első női keresőnkkel az Egyesült Államokban. Reméljük a közeljövőben elindulhatunk egy jelölttel Kanadában is.

Mik a fő jellemzői a vállalkozóknak, akiket keresnek?

A jelölteket kiválasztani kihívásokkal teli folyamat. Vannak alapvető tulajdonságok, amelyekkel szükséges, hogy a jelölt rendelkezzen, mint például a jellem, szorgalom és a felelősségvállalás képessége. Ezeken felül az ideális jelölt valamely kombinációjával rendelkezik három jellemzőnek: kiváló tanulmányi háttér, üzemeltetési tapasztalat, egy vállalat működtetése felsőbb pozícióban vagy ügyvezetői pozícióban és vállalkozói tapasztalat. Valójában számos jelöltünk már saját vállalkozást indító csapat tagja volt.

A program arról szól, hogy megpróbáljunk érdemi változást elérni, hogy értéket teremtsünk, hogy a jelölt megírja a saját történetét egy vállalattal. Nem mindenkinek való ez, ezért töltünk el rengeteg időt, és vagyunk nagyon körültekintőek a jelöltek kiválasztása során.

Ugyan értem, hogy a vállalkozók és szituációk esetenként eltérőek, de összességében milyen jellegű társaságokat keresnek leginkább a jelöltek?

Alapvetően két típusú jelölt van. Jelöltek, akik egyik iparágból vándorolnak a másikba, ami lehetőséget ad számukra, hogy kissé szélesebb látókörűek legyenek, mivel tapasztalatot szereznek 3-4 iparágban. Emellett vannak jelöltek, akik egy vertikumra szakosodtak.

A program nem szűk kereteken belül gondolkozik a választott iparág tekintetében, így mindkét típusú jelölt számára megfelelő. Azonban van számos olyan alapvető jellemző a megcélzott iparágra vonatkozóan, amelyet látni szeretnénk. Először is szükséges, hogy az iparágban, amelyben a jelöltek céltársaságot szeretnének keresni, elegendően nagy számú vállalat működjön. Előfordul, hogy egy jelölt szállodát vagy luxuscikkekkel foglalkozó céget szeretne vásárolni, ahol csak 20-100 lehetséges céltársaság lenne, ezáltal a keresés nem működik megfelelően. Azt szeretnénk, ha a választott iparágban legalább több száz, de inkább több ezer vállalkozás legyen, amely része lehet a keresésnek.

Másrészt azokat az iparágakat részesítjük előnyben, amelyek nem túlságosan tőkeigényesek, amelyek korlátozottan ciklikusak, illetve növekednek. Természetesen, ami a pénzügyi kimutatásokat illeti, pénzügyileg egészséges, nyereséges vállalkozásokat keresünk, de egyébként nyitottak vagyunk.

Harmadrészt olyan iparagákat részesítünk előnyben, amelyek a kereső által jól ismert földrajzi területen belülre esnek.

Végezetül, a jelöltek általában megpróbálnak utódlási problémákat megoldani, mivel ez is a program egy mandátuma. Kifejezetten előnyben részesítjük azokat a vállalkozásokat, ahol a tulajdonos családjában nincs utód, ahol a többségi részvényes nem akarja eladni a vállalkozást egy versenytársnak vagy magántőke-alapnak, és ahol személyes kapcsolat van a visszavonuló tulajdonos és a vállalatot megvásárló ügyvezető között. Mivel az utódlás egy jelentős probléma a gazdaságban, a program nem csak a részt vevő vállalkozójelöltek álmát váltja valóra, hanem egy társadalmi problémát is megold. Mivel a kiválasztási folyamat nagyon szigorú, a cégek tulajdonosai tudják, hogyha a program egy résztvevője kopogtat az ajtón, az illető minőséget képvisel, és a program tagjai támogatják tőkével, hogy az akvizíció végbemenjen.

Az Ön számára mi jelentené a sikert a programmal kapcsolatban?

Mit szeretne, a program mivé váljon, hova fejlődjön tovább az elkövetkező tíz évben? Ideális esetben globális programmá fogjuk kinőni magunkat. Miután megszilárdítottuk az európai és észak-amerikai működésünket, terv szerint a feltörekvő piacokra szeretnénk terjeszkedni. Ez az, amit majd regionális programoknak hívnánk. Jelenleg kettőn gondolkozunk, az egyik Latin-Amerika, a másik pedig India lenne. Emellett vannak fejlett piacok, ahol ez a probléma kifejezetten fontos: Japán és Ausztrália. Ausztráliába kissé könnyebb belépni, mivel ez egy kisebb piac és a hivatalos nyelv az angol. Japánban mindenképpen szükség van egy nyitott partner megtalálására, mivel a kulturális problémák és különbségek kifejezetten relevánsak.

Miért feltörekvő piacok? Azért, mert képesek szeretnénk lenni arra, hogy olyan vezetői tehetségeket támogassunk, akiknek megvannak a képességeik, hogy vállalkozók legyenek, de nem volt lehetőségük hozzájutni a megfelelő szintű oktatáshoz és szakértelemhez. Az egyik személyes álmom például Indiával kapcsolatos: hogy lehetőségünk nyíljon egy helyi vállalkozói Single-Family Office-szal társulni, és hogy továbbfejlesszük ezt a partneri viszonyt arra a szintre, amit jelenleg alakítunk ki a legjobb üzleti iskolákkal Európában. Hogy olyan nagyon tehetséges egyéneknek tudjunk felajánlani ösztöndíjakat egy tanulmányi programon keresztül, akiknek nincs meg az anyagi hátterük, hogy bekerüljenek egy Executive/ MBA-programba valamely top üzleti iskolában, ezután pedig a mi programunka kerülnének be.

A pénzügyi elvárásokat tekintve hasonlítanak egy magántőkealapra? Mi az aspirációja pénzügyi szemszögből?

Nagyon eltérő. Az üzleti érzék és a vállalkozói gondolkodás azok a motivációk, amelyek az eszközosztályt hajtják. A programunk lényege, hogy lehetőséget adjon vállalkozók számára, hogy sikeresek legyenek, hogy értéket teremtsenek. Ez az, amiben különbözünk a hagyományos magántőkealapok üzletkötési megközelítésétől, amely inkább pénzügyi konstrukciókra alapoz, megpróbál minél többet kipréselni a céltársaságból, hogy növelje a részvényesek hozamát a magántőke befektetői szintjén. A kompenzáció felépítése is nagyon különböző. A program célja, hogy támogassa a jelölteket abban, hogy vállalkozásokat találjanak, és a megvásárolt vállalatban értéket teremtsenek. A befektetés hozama akkor jelentkezik, ha és amikor értékteremtés megy végbe. Ezen a pénzügyi jutalmon osztoznak az eladott társaság tulajdonosai, az ügyvezető, aki a vállalatot vezeti a programunk tagsági bázisából kikerülő tőkebefektetők nevében, és az NCA szakemberei. Ez hosszú távon lehetővé teszi számunkra, hogy folyamatosan finanszírozzuk a programot, és támogassuk a programban részt vevő tehetségeket. Tehát máshogy hangzik, más érzetet, képet nyújt, mint egy magántőkealap.

Kiválasztották Viktor Dimitrovot, a korábbi, CEE-régióval foglalkozó kollégánkat. Mit látott benne?

Majdnem egy évvel azelőtt, hogy jelentkezett volna, felkeresett minket, hogy megértse, miről szól pontosan a program. Volt lehetőségem találkozni vele, és egy nagyon kedves, sokrétű tudással rendelkező szakembernek ismertem meg, úgyhogy ösztönöztem, hogy jelentkezzen. Végigjárta a teljes kiválasztási folyamatot, amely általában három hónapig tart, és végül kiválasztásra került. Nagyon örültem neki, úgy gondolom, hogy kiváló jelölt lesz, és remek ügyvezető, amikor talál magának egy vállalatot. Nagyon sokszínű tapasztalattal rendelkezik, van üzemeltetési tapasztalata, magántőke és M&A- tapasztalata, nemzetközi kapcsolatai, kiváló oktatási háttere, szorgalmas, megbízható, és rendkívül elkötelezett, hogy találjon egy vállalatot. Azon jelöltek egyike volt, aki a leggyorsabban támogatókat szerzett a tagsági bázisunkból.

Hogyan épül fel a struktúra a program körül?

Kulcsrakész a működésünk, lefedjük a teljes KKV-magántőke befektetési értékláncot. A Novastone Capital Advisors bizonyos értelemben hasonlítható egy gyár felépítésére: a különböző folyamatokat kezelő, ezekre szakosodott csapataink vannak. Van egy kizárólag a teljes kiválasztási folyamatnak dedikált csapat, akik bevonzzák, kiválasztják, értékelik, és felveszik a résztvevőket. Itt indul a jelölt útja. Kezdve azzal, hogy elkészíti a személyes üzleti tervét, amelyet bemutat a tagokból álló potenciális szponzorok számára, ha úgy tetszik a saját finanszírozását szerzi meg a projektre. Sok képzést biztosítunk a program során: például M&A-képzést, vagy adatbázisok hatékony használatát segítő képzést, illetve emellett több más képzést. Onnantól, hogy a jelöltek elkezdenek kutatni a lehetséges akvizíciós célpontok után, állandó kapcsolatot tartunk velük. Ezután az átvilágítás és akvizíciós folyamatok következnek. Az Értékteremtés csapatunk (Value Creation Team) segíti a résztvevőket, hogy értéket teremtsenek a felvásárolt vállalatban. Van továbbá egy csapat, amely a program tagjaival foglalkozik: bemutatások és interjúk az aktív tagokkal, rendszeres átfogó jelentések a program újonnan támogatott leendő ügyvezetőjelöltjeinek előrehaladásáról, illetve tájékoztatást nyújt a tagoknak a saját befektetési portfólióikkal kapcsolatban. Ez egy olyan struktúra, amely sok munka eredményeként jött létre, de izgalmas és jutalmazó számomra, hogy bárki, aki közeli kapcsolatba kerül a programmal, azonnal szenvedélyesen viszonyul hozzá. Az elképesztő csapatszellemre és a program Single-Family Office tagjainak támogatására tudunk építeni.

Mivel foglalkozik pontosan a Value Creation Team?

A Value Creation Team egy általános tervvel, illetve több területre fókuszáló bevett gyakorlatokkal dolgozik. A csapat madártávlatból nézett KKV-specifikus kezdeményezésekkel foglalkozik, amelyek megvalósításával a jelöltek értéket teremthetnek a céltársaság tekintetében. A csapat második szerepe, hogy megvizsgálja, milyen intézkedéseket akarnak tenni a jelöltek ügyvezetőként: például a számvitel, a növekedés megvalósításához alkalmazott módszertanok, vagy a digitalizáció tekintetében. Ezeken túl organikus vagy kiegészítő szinergiák kezdeményezésére is kiterjed. A csapat emellett igyekszik maximalizálni azt a támogatást, amelyet a portfólió valamennyi vállalata számára biztosítani tudnak a befektetők. Általában minden vállalatba 12-15 tőkebefektető fektet be, így a piacbővítés és egyéb növekedési kezdeményezések feltárhatóak, finanszírozhatóak és megvalósíthatóak. A Novastone Capital Advisors szakosodott csapatai olyan felépítésben dolgoznak, amelynek célja, hogy biztosítsa a folytonosságot a céltársaság tekintetében. Ez a fő célkitűzésünk: hogy biztosítsuk azt, hogy a vállalat nem szenved kárt a tulajdonosváltás következtében, hogy biztosítsuk a szponzoraink tőkéjének védelmét, és hogy maximalizáljuk a társaság potenciálját. A programunk által támogatott jelölt, aki ügyvezetővé válik, kulcsfontosságú értéknövekedést képvisel.

Köszönöm szépen a beszélgetést, remélem a jövőben is sort tudunk keríteni eszmecserére!

Az interjú 2021. május 13-án zajlott, és később szerkesztve lett.