MÉG CSAK KILENC ÉVE VÁLLALKOZÓ, DE MÁRA NÉGY, EGYMÁSTÓL ELTÉRŐ SZEKTORBAN ÉPÍT JÓL LÁTHATÓ SIKERREL FENNTARTHATÓ VÁLLALKOZÁSOKAT. A VERESI PARADICSOM ÉS A POWERPAK SIKEREINEK APRÓ RÉSZESEIKÉNT A CÉGÉRTÉKBEN IS FIGYELEMMEL KÖVETJÜK LÉPÉSEIT, ÉS ÖRÖMMEL HALLOTTUK, HOGY EZÚTTAL SEM HAZUDTOLTA MEG MAGÁT: HA MÁR CLEANME.LIFE NÉVEN EGY TELJESEN ÚJ TERMÉKKÖRT FEJLESZTETT KOLLÉGÁIVAL, AKKOR A PORONDRA IS EGY TELJESEN ÚJ ÜZLETI MODELL KERETEIN BELÜL LÉPNEK – FIGYELVE A KÖRNYEZETÜNKRE, EGYÚTTAL SEGÍTVE A TUDATOS ADOMÁNYOZÁSI KULTÚRA KIALAKÍTÁSÁT IS.

Ahogy mi értjük, egy erősen versengő, multik által uralt szegmensben tervezitek épp felkavarni az állóvizet: vadonatúj üzleti modell keretében vezettek be egy higiéniai termékcsaládot. Hogyan lesz ebből humanitárius küldetés, és milyen piaci visszaigazolással lennétek boldogok?
Nem az állóvizet kavarjuk fel, hanem egy új áramlatot viszünk egy gyors sodrású, széles folyóba. Tény, hogy a szektort néhány nagy szereplő uralja globális szinten évtizedek óta, akik egyébként megbecsült vevőink is. Őket nem megverni akarjuk, ami egyébként is lehetetlen, viszont újdonságot teremteni mindenütt, így ebben a szektorban is lehetséges. Ilyenné sikeredett jó sok munka és innováció révén a mi humanitárius termékmodellünk. Ebben eleve ott voltak a környezet-kímélő, gyorsan lebomló alapanyagok, és az újfajta, papír alapú csomagolás innovatív alkalmazásával a környezet műanyagterhelését is a töredékére szorítottuk vissza. Ez volt tehát a bázis, amibe beépült egy adomá-nyozási vállalás, ami a termékek teljes piaci életére szól. Tehát nem kampány, hanem folyamatos működési mód, hogy minden értékesítéskor meghatározott százalék bizonyított, hiteles jótékonysági szervezetek számlájára folyik be. Magyarán a vállalati alapelveink, a környezet-tudatosság és a társadalmilag elkötelezett szociális érzékenység beépült magába a termékcsaládba és annak üzleti modelljébe. Mivel a folyamat elején vagyunk, nem fogalmaztunk meg végső piaci elváráso-kat, azt viszont igen, hogy az érintett jótékonysági szervezetek másfél év múlva pozitívnak értékeljék a modellt. Olyannak, ami számukra a működésük bizton-ságát, folyamatos erejét tudja elősegíteni. Természete-sen minél nagyobb sikere van a termékeinknek, annál nagyobb az az erő is, amit ők hozzáértő módon fordítanak a rászorultak megsegítésére.

Voltak a modell felépítéséhez használható támpontok, külföldi példák? Van egyébként precedens a humanitárius és környezeti célok hasonló együttélésére?
Három éve keressük, kutatjuk, de nem találtunk igazán hasonlót. Több olyan kezdeményezés is működik for-profit és nonprofit módon, ahol bizonyos elemeket használnak, de nem ilyen komplex és a termékek teljes életciklusára elkötelezett formában. Ki merem jelenteni, hogy a mi humanitárius üzleti modellünk egyedi, és ebben az értelemben valódi hungarikum.

Tulajdonosként mik vele a középtávú céljaid?
Benne van a külföldi terjeszkedés is?
A termékcsaládban benne van a lehetőség, de ahogy már említettem, még a folyamat elején vagyunk. Bizonyos mértékben szét is választottuk az üzleti célokat a humanitárius termék üzleti modelljének céljaitól. Ezért a cleanme.life-nak elnevezett humanitárius, higiéniai termékcsaládunk mellé kifejlesztettük a helpme.life internetes applikációt, ami egyrészt bárki számára elérhető és a számítógépes nyelvet jól beszélő fiatal nemzedékek számára közel viszi és könnyűvé teszi az adományozást, másrészt megmutatja azt is, hogy miként használja fel az adott jótékonysági szervezet az adományt. Reméljük, hogy amiként a humanitárius termékmodellünk a jótékonysági szervezetek biztonságában, úgy a helpme.life applikációnk a szociális érzékenység kiterjesztésében jelent majd hozzáadott értéket. És hangsúlyozom, hogy mindez kéz a kézben jár a környezettudatossággal! Egyébként már érdeklődnek a termékcsalád iránt Németországból és Ausztriából is, de nem szeretnénk előreszaladni.

A termékcsaládot fejlesztő Powerpak Kft.-t három éve vetted meg. Nem titkoltad, hogy a jó alapok ellenére akadt bőven teendőd is. Mikor és miért jutottál arra, hogy új irányokat keress a cégnek?
A Powerpak igazi One Man Show volt egyszemélyes vezetésű vállalati kultúrával, amikor átvettük. Ezen mind a mai napig próbálunk érdemben változtatni, és ebből a szempontból is modernizálni. A cég egyik legnagyobb előnye a gyártástechnológia fejlesztési képessége, a legnagyobb hiánya viszont pont a vállalati kultúra és a rendszerszemlélet szinte teljes hiánya volt. Az első pillanattól kezdve az volt a célunk, hogy a kiváló kutatás-fejlesztési képességeket kihasználva újszerű terméket hozzunk létre, és ezzel párhuzamosan a vállalati kultúrát a mai kornak megfelelő szintre hozzuk. Tegyük mindezt teljesítmény alapú elismeréssel, intézményesített tudással és jelentős folyamatképesség-javulással. Minderre szükség volt és van ahhoz, hogy komolyabb üzleti célokat tudjunk kitűzni. A céljaink részben teljesültek, illetve egy új, nagy léptékű beruházási projekt keretén belül fognak kiteljesedni.

Mit tapasztalsz, visszahat a humanitárius és a kör-nyezettudatos tevékenység a vállalati kultúrára is?
Természetesen igen, hiszen sokkal könnyebb olyan célokért dolgozni, adott esetben küzdeni, amelyekkel egyértelműen a jót szolgáljuk, és a következő generáció jövőjét alapozzuk meg.

Említetted, hogy indult helpme.life néven applikáció is – hogyan kapcsolódik ez a termékcsaládhoz?
Az én hitvallásom, hogy ha van két nagyjából azonos teljesítményű termék, akkor – feltéve, hogy árban is versenyképes – a humanitárius terméket fogják választani a fogyasztók, hiszen az emberek alapvetően jók, és ezer példa mutatja, hogy szeretnek adni is. Azt persze mi is érzékeltük, hogy sok kérdés és kétely merült és merül fel az adományozással kapcsolatosan – a hiteltelenség rendkívül nagy kihívás például. Egyetlen adományozó vásárlót sem ismertem még, aki elolvasta volna a 70-100 oldalas éves jelentését bármelyik adománygyűjtő szervezetnek – én megtettem. Nem csak magyar, hanem nyugat-európai és amerikai szervezetekét is. A helpme.life-appal ezt a bizonyos hitelességet szeretnénk segíteni felépíteni, és nem titkolt szándékunk, hogy az adományozási kultúrát érdemben javítsuk. Úgy gondoljuk, ha van egy applikáció, ahol össze lesznek gyűjtve a különböző szervezetek és támogatandó programok, hírek, információk egy helyen, ráadásul visszacsatolást kaphat a támogató a pénze elköltésének mikéntjéről, akkor gyorsan javul majd a hitelesség is. A kapcsolódásnak természetesen van egy fizikai módja is: a termékeink csomagolásán lévő QR-kódról egyszerűen letölthető a helpme.life.

A Jemefy Holding egyéb cégeihez társítható humanitárius cél? Ez inkább csak kiegészítő elem vagy lehet a rendszer integráns része is?
Talán úgy szerencsés fogalmazni, hogy az ESG-t beépítettük az üzleti modellünkbe. Csak akkor indítunk új projektet, ha látunk benne valami extra értéket a sima for-profit célokhoz képest – jósági foknak hívjuk ezt házon belül. Természetesen a vállalkozás továbbra is for-profit alapon működik, de úgy hisszük, a miénk hiteles, hosszú távon értéktermelő üzleti modell. Ha csak arra gondolunk, hogy nem lesz tiszta vizünk, élelmiszerünk akár 10-20 éves időtávban – bizonyos mértékben sajnos már most sincs –, akkor szerintem egyértelmű, hogy milyen jellegű projekteket és vállalkozásokat kell felkarolni és sikerre vinni.

Nyolc éve lettél multinacionális vállalati vezetőből alapító-tulajdonos, mára – akvizíciókkal és sok munkával – a Jemefy Technologies felmérésünk szerint a 100 legértékesebb, magyar tulajdonú hazai cég egyike. Ha sorra veszed a buktatókat és nehezítő körülményeket, mit tanácsolnál a cégvásárláson gondolkodó menedzsereknek?
Szomorúan tapasztalom, hogy a magyarországi vállalko-zások technológiai érzékenysége és innovációs nyitott-sága alacsony. Ezt a GEM felmérése is alátámasztja, amely 90%-ra teszi azon hazai vállalkozások arányát, amelyek nem igazán nyitottak az innovációra. Én ráadásul nem tekintem igazi innovációnak azt, hogy valamilyen támogatásból veszünk egy gépsort. Mivel globális világban élünk, és a gazdasági protekcionizmus is erős, ráadásul épp több szintű gazdasági háború is zajlik, szerintem csak akkor van esélyünk valódi nemzetközi sikerre, ha a termékünk vagy szolgáltatásunk a globális versenytársainkhoz viszonyítva is tud új értéket teremteni. A fentieket figyelembe véve mindenkit arra buzdítok, hogy úgy válassza ki a projektjét vagy akár akvizíciós célpontját, hogy a nemzetközi piacokon sikereket érhessen el, még ha természetesen nem is egyik napról a másikra. A vállalkozó szó itthon sajnos még ma is inkább pejoratív tartalommal bír, szemben a francia-angol entrepreneur kifejezés nemzetközi értelmezésével. Remélem, hogy hamarosan együtt ünneplünk majd minél több magyar innováción alapuló és itthoni bázisát sosem elveszítő nemzetközi sikert.

https://cleanme.life/