A DEALHAUS CORPORATE FINANCE DÁN M&A-TANÁCSADÓ CÉG

Mesélnétek röviden magatokról, illetve a DealHaus indulásáról?

A DealHaus Corporate Finance egy dán M&A-tanácsadó cég, Koppenhágában és Aarhusban vannak irodáink. Alapvetően a kis- és középvállalati szektorra összpontosítunk (jellemzően 5-50 millió euró közötti tranzakciós mérettel), iparági specializáció nélkül. Egyaránt zárunk ügyleteket a technológiai szektorban, a B2B szolgáltatási szektorban, kereskedelemben, ipari ágazatokban. Munkánk nagy részét az eladó oldali tanácsadás teszi ki, ahol cégtulajdonosoknak (családi vállalkozásoknak, magántőkealapoknak) nyújtunk támogatást vállalkozásuk eladásához.

Vállalatunkat Palle Norgaard (a dán M&A-ipar ismert veteránja) alapította, akinek az volt a célja, hogy vezető M&A-tanácsadót hozzon létre a dán középvállalatok tulajdonosai számára. 2022-ben a mi cégünkben is bekövetkezett egy generációváltás, és immár három partnerünk a tulajdonosai és vezetői a társaságunknak. Csapatunk jelenleg nyolc tanácsadóból áll, és a lezárt ügyletek száma alapján a tíz legnagyobb tranzakciós tanácsadó között vagyunk Dániában.

Mit lehet tudni a DealHaus csapatáról?

A DealHaus egy partnerek által vezetett, kis- és középvállalati cégeladásokra és cégfelvásárlásokra szakosodott tanácsadó cég, így kulcsembereink a három partnerünk: Mick Ohira ügyvezető partner, Peter Schnedler és Thomas La Cour partnerek.

Mick Ohira 2012-ben csatlakozott a DealHaushoz, előtte a PwC-nél volt tanácsadó. Az elmúlt tizenöt évben generalistaként családi vállalkozásokkal dolgozott széles körben, számos iparágban. Az elmúlt években főként a B2B szoftverek, az e-kereskedelem és az ipari gyártás területén dolgozott, a közelmúltban olyan figyelemre méltó tranzakciókat lebonyolítva, mint a Cykelgear A/S e-kereskedelmi platform eladása a Foreman Capitalnak, valamint a Scanvogn A/S eladása a Satellite Industriesnak.

Peter vezeti aarhusi irodánkat, és 2014 óta tagja a DealHausnak (2019 óta partner). Az évek során Peter különböző méretű és iparágú ügyletekben vett részt, de mostanában egyre inkább az IT, szoftver- és üzleti szolgáltatások területére specializálódott. A közelmúltban történt figyelemre méltó tranzakciók közül Peter az LBP Engineering tulajdonosainak nyújtott támogatást az Artelia számára történő eladásban, valamint az Agidon eladásában a tőzsdén jegyzett ECIT csoportnak.

Thomas La Cour 45 éves, és 2006 óta foglalkozik M&A-ügyekkel, miután elvégezte a Copenhagen Business Schoolt. Elsősorban fogyasztási cikkekre és jóléti szolgáltatásokra szakosodott, de széles körű tapasztalattal rendelkezik számos ágazatban, hiszen 17 éve dolgozik dán középvállalatok eladásával. Thomas legutóbbi jelentős tranzakciói közé tartozik a ByAcre eladása a VPK magántőkealapnak, valamint a Vinkel Bioenergi felvásárlása a Biocirc megújuló energiaforrás-termelő cég által.

Az elmúlt évek tranzakciói közül melyekre vagytok különösen büszkék és miért?

Ez egy nehéz kérdés, mivel sok olyan tranzakciót zártunk, amire valamilyen módon büszkék vagyunk. Az egyik, amelyik különösen fontos volt számunkra, az a Cykelgear ügylet, amely során a kerékpáros kiegészítők és alkatrészek terén vezető e-kereskedelmi platform tulajdonosainak nyújtottunk tanácsadást a holland Foreman Capital magántőkealapnak történő eladása során. Ez egy szórakoztató, kihívásokkal teli és időnként nagyon összetett, határokon átnyúló tranzakció volt, amelyben nagyon tehetséges és elkötelezett emberek vettek részt mind a vevői, mind az eladói oldalon.

Azért is emeljük ezt ki, mert ez egy jelentős méretű ügylet volt, és folyamatosan igyekeztünk dokumentálni, hogy a DealHaus tranzakciós megközelítése és módszertana egy eladási oldali megbízás során hogyan teremtett valós értéket ügyfelünk számára. A tranzakciókat mindig két vezető partnerrel és egy dedikált tanácsadói csapattal bonyolítjuk le. A folyamat minden mozzanatát szorosan kézben tartjuk az ügyfelünk mellett. Ennek a megközelítésnek köszönhetően jól ki tudtuk használni a vállalatunkban meglévő készségeket és tudást – és a végén sikerült elérnünk ügyfelünk minden célját. De ugyanilyen fontos volt az is, hogy szoros kapcsolatot alakítottunk ki ügyfelünkkel.

Hogyan látjátok a dán tranzakciós piac közeljövőjét?

A dán közép- és kisvállalati M&A-piac eddig nagyon ellenállónak bizonyult a globális makrogazdasági változásokkal szemben, valószínűleg valamivel kevesebb tranzakció lesz a piacon a tavalyi évhez képest, ugyanakkor a 2022. év kvázi rekordnak számított a lezárt ügyletek számát tekintve Dániában.

Bizonyos trendek még ilyen turbulens környezetben is biztosítják a tranzakciós piacunk stabilitását, úgymint a technológiai vállalatok iránti nagyon erős kereslet (amely az ügyletek volumene tekintetében messze a legnagyobb ágazat), a pénzügyi befektetőknél még mindig rendelkezésre álló szabad pénzügyi erőforrás, valamint egyes helyi iparágak erős fundamentumai, amelyek támogatják az M&A-t mint vonzó stratégiát.

Érdekes az is, hogy a határon átnyúló ügyletek az eddigi év során mintegy 50%-ot tettek ki, tehát továbbra is erős keresletet tapasztalunk a külföldi vevők és befektetők részéről a dán vállalkozások iránt. Ez lehet a dán M&A-piac egyik fő hajtóereje is a jövőben, mivel egyre több nemzetközi befektető realizálja, hogy az általuk célzott ágazatban rendszerint érdekes célpontokat találnak Dániában.

Meg tudjátok határozni azokat az iparágakat, amelyek még a kihívásokkal teli gazdasági körülmények között is ígéretes lehetőségeket kínálnak?

Dániában nagyon nagy az állami szektor, amely szorosan együttműködik a magántulajdonban lévő vállalkozásokkal. E vállalkozások termékeinek, szolgáltatásainak így még egy gazdasági lassulás esetén is biztosított felvevő piaca. Ez a vállalati kör ezért ígéretes lehetőségeket kínálhat a jövőben. A közelmúltban az üzleti szolgáltatási szektorban is erős érdeklődést tapasztaltunk, mind a stratégiai, mind a pénzügyi befektetők részéről – és valószínűleg sok érdekes lehetőség lesz ebben az ágazatban is az elkövetkező években.

Milyen tényezők járultak hozzá ahhoz, hogy Dánia vonzó célponttá vált a nemzetközi befektetők számára?

Dániában nagyon könnyű gazdasági társaságokat működtetni, és a gazdasági környezet sok éve kiszámítható és stabil. Országunk azon kevés nemzetek közé tartozik a világon, amely AAA/Aaa hitelminősítéssel rendelkezik, és az EU-ban (és a világon) az egyik legmagasabb az egy főre jutó GDP-nk. A társadalom erősen digitalizált és általában jól beszélnek angolul, gyakran az angol a „hivatalos nyelv” a munkahelyeken is, így meglehetősen könnyen lehet külföldiként az itteni szervezetekkel kommunikálni.

És bár számos nagyon nagy, az adott iparágban globálisan vezető pozíciót betöltő vállalattal büszkélkedhetünk (mint például a Maersk, a Novo Nordisk, a Lego, a Danfoss, a Pandora és mások), a dániai vállalkozások többsége kis- és közepes méretű családi vállalkozás. Kevés olyan vállalatunk van, amelyik nagyon nagyra nőtt, de a nemzetközi befektetők számára sok olyan dán vállalkozás áll rendelkezésre, amikben komoly növekedési potenciál rejlik.

Milyen stratégiát folytattok, hogy sikeresek legyetek, és meg tudjátok magatokat különböztetni a versenytársaktól a kompetitív dán M&A-piacon?

Mi nagyon gyakorlatiasan közelítjük meg az ügyfeleket. Jelentős összegeket fektettünk be olyan új szoftvermegoldásokba is, amelyek lehetővé teszik számunkra, hogy jobb minőségben és hatékonyabban végezzük a munkánk, így a teljes folyamat során sokkal több időt fordítunk az ügyfélre, így a problémáikra és az egyedi igényeikre tudunk fókuszálni.

Milyen kihívásokkal szembesültök, és milyen lehetőségeket láttok a határokon átnyúló tranzakciókban, illetve hogyan tudjátok ezeket a kihívásokat kezelni?

Mivel tranzakcióink körülbelül 40%-ában külföldi az egyik fél, a határokon átnyúló tranzakciók bonyolultságában való eligazodás kulcsfontosságú sikertényező számunkra. Az elmúlt tíz év során sokat fektettünk abba, hogy széles körű kapcsolati hálót építsünk ki külföldi tranzakciós tanácsadókkal, professzionális befektetőkkel és a nagyvállalatokkal Dánia kulcsfontosságú piacain – de megtanultuk, hogy végső soron az a legfontosabb, hogy ügyfelünk piacán lévő M&A-szakemberekkel legyenek kapcsolataink.

Az egyik legnagyobb kihívást a két fél közötti kulturális különbségek és nyelvi akadályok jelentik. Ezek könnyen súrlódásokhoz vagy félreértésekhez vezethetnek, ezért a tiszta kommunikáció biztosítása érdekében gyakran támaszkodunk olyan megbízható helyi partnerekre, akikről tudjuk, hogy ugyanazokat a normákat követik, mint mi.

Amikor egy új megbízás megszerzéséről van szó, egy jól kidolgozott, potenciális vevőket tartalmazó lista óriási mértékben javítja a siker arányát. Amikor azonban a nemzetközi piacokat vizsgáljuk át a kulcsfontosságú jelöltek után, ismét helyi partnerekre támaszkodunk. A külföldi piacok iránti vevői érdeklődéssel, az üzleti feltételek és a trendek változásaival nagyon nehéz tisztában lenni, ezért partnereink helyi ismereteit használjuk fel azokban az országokban, amelyektől azt várjuk, hogy relevánsak lehetnek ügyfeleink szempontjából.

Milyen előnyöket láttok az IMAP-ban, miért döntöttetek a csatlakozás mellett?

Szinte valamennyi cégeladási mandátumunk releváns lehet a nemzetközi közönség számára, ezért a mi és ügyfeleink sikeréhez kulcsfontosságú, hogy erős kapcsolatokkal rendelkezzünk a világ minden táján. Az elmúlt évek során a tranzakcióink több mint 40%-a határokon átnyúló tranzakció volt, és az ilyen tranzakciókban az üzleti kultúrát, a piacot és piaci dinamikákat megfelelően ismerő helyi szakemberek jelenléte bizonyítottan nagy hozzáadott értéket jelent számunkra és ügyfeleink számára is.

Mindig csodáltuk az IMAP erős marketingjét, és lenyűgözött bennünket az IMAP partnercégei által nyújtott lefedettség. Ez volt tehát az egyik legfontosabb tényező abban a döntésünkben, hogy az IMAP-hálózathoz csatlakozzunk.