MÁJUSBAN INDULT MAGYARORSZÁGON A BRANCS KÖZÖSSÉGI FINANSZÍROZÁSI PLATFORM, AMELY EGYEDÜLÁLLÓ MÓDON EGY-EGY PROJEKT ESETÉN A TERMÉKEK VÉGFELHASZNÁLÓITÓL VÁRJA AZ INDULÁSHOZ SZÜKSÉGES ÖSSZEGET, AMIÉRT CSERÉBE A VÉGFELHASZNÁLÓ TERMÉKET KAP. AZ INDULÁS ÓTA TÖBB KAMPÁNY SIKERESEN ZÁRULT. AZ OLDAL INDULÁSÁRÓL, AZ AZÓTA SZERZETT TAPASZTALATOKRÓL, ILLETVE JÖVŐBELI TERVEKRŐL BESZÉLGETTÜNK HÜRKECZ ATTILÁVAL, A BRANCSKÖZÖSSÉG OPERATÍV ÉS PÉNZÜGYI VEZETŐJÉVEL.

Honnan jött a Brancs megalapításának ötlete?

Közösségi finanszírozással korábban is foglalkoztunk: a MyFarm Harta projektet lényegében ilyen finanszírozási modellel hoztuk létre négy évvel ezelőtt: egy évre előre rendelték meg a fogyasztók a zöldségeket, előfizetői rendszerben. Ez akkoriban nem számított megszokott üzleti modellnek. Az volt a kiinduló gondolatunk, hogy ha a közösségi finanszírozás tudott Magyarországon négy évvel ezelőtt működni a MyFarm esetében, akkor más iparágakban is működhet. A pandémia egyre inkább ráerősített a digitális felületek használatára is, a vásárlók elkezdtek egyre tudatosabban fogyasztani: sokszor előnyben részesítik a magyar, minőségi termékeket, ezért úgy éreztük, hogy van létjogosultsága egy ilyen platformnak. A Brancson egy kampány keretén belül egy-egy projektnél 40+ napig gyűjthetik az ötletgazdák a projektekhez az összeget a végfelhasználóktól. Sikeres projekt esetén a felhasználóknak az ötletgazda leszállítja az általuk előre kifizetett terméket/csomagot. Az üzleti modell a mi részünkről úgy került kialakításra, hogy a Brancsnál kampányok sikeréért dolgozunk: nonprofit kampányok esetén 4,5%, míg profitorientált kampányok esetén 9,9% jutalékot kapunk. A Brancs csapatában rajtam kívül az ötletgazda Kövesdi Gábor, illetve Toplenszki Réka dolgozik az ügyvezetői csapatban. Ezen felül pénzügyi befektető támogatja az indulást, aki a médiafelületeken történő megjelenést segíti.

Mitől egyedi a Brancs közösségi finanszírozás (crowdfunding) működési modellje?

Egyfelől betöltünk egy űrt a hazai piacon: nincs más, végfelhasználók általi, termékek/szolgáltatások előfinanszírozására specializálódott platform, valamint a vállalkozók számára nem elérhető Magyarországon a két nagy nemzetközi portál (Kickstarter, Indiegogo). Így az itthon még kevésbé ismert közösségi finanszírozási modellel a vállalkozó egy magyar portálon, magyar nyelven találkozhat.

Másrészt, végfelhasználói oldalon is más értékajánlat-tal találkozhatnak a fogyasztók: a Brancson kevésbé várható, hogy a legnagyobb technológia, illetve innová-ció fókuszú projektek fognak előtérbe kerülni. Tudato-san fókuszáltunk azokra a kampányokra is az indulás-tól kezdve, ahol a végfelhasználó azzal találkozik, hogy egy hazai, minőségi és egyedi termékhez juthat.

Mit fejez ki a Brancsközösség név?

Olyan jelentéssel bíró nevet szerettünk volna adni a platformnak, ami közvetíteni tudja az üzenetünket: vállalkozókra és vevőkre is szeretnénk közösséget építeni. Jelenleg ez online formában valósul meg, később akár offline megjelenések is elképzelhetők. Összességében szeretnénk itthon hozzájárulni a vállalkozásfejlesztési kultúrához: hiszünk benne, hogy sok tehetség, illetve ötlet van, ami megvalósításra vár. A név kifejezi az összetartozást, azt, hogy egy brancsban vagyunk. És áthallás lehet az angol üzleti reggelire is, ami egy crowdfunding projektben is teljesen releváns lehet.

Hogyan zajlik egy példaprojekt? Mi a szerepe a kampánymenedzsereknek?

A projekt gazdájának először is be kell regisztrálni a felületen, és jeleznie, hogy kampányt szeretne indítani. Ezt követően megnyílik számára a kampányadatlap felülete, ahol elkezdheti a kampányának a szerkesztését. A regisztrációt követően egy dedikált kampánymenedzser veszi fel a kampánygazdákkal a kapcsolatot, és segíti őket a teljes időszak alatt annak érdekében, hogy sikeres legyen a gyűjtés. A kampány-menedzser támogató anyagokkal látja el a kampánygazdákat, kérdez, ha valami nem egyértelmű, és javaslatokat is megfogalmaz a kampányadatlapra, a termékcsomagok kialakítására, az árazásra, a marketingre vonatkozóan. Ugyanakkor a kampánygazdáknak is sok energiát kell beletenniük a saját kampányukba. Előzetesen azt látjuk, hogy sok ötlet van a vállalkozóknál, de szükség van az általunk képviselt hozzáadott értékre, mert egyedül nehezen építenek fel egy sikeres kampánystratégiát. A marke-ting jelenleg online csatornákon folyik (pl.: Facebook), ehhez nyújtunk segítséget (pl.: videós anyagok) és bizonyos hirdetési keretet is biztosítunk.

Májusban indultatok, melyek az eddigi tanulságok?

Lépésről lépésre tudtunk eddig sikeresek lenni. A kezdeti megkeresések alapján még sokan nem értik, hogy ez nem egy újabb értékesítési csatorna: a végfelhasználók nehezen előlegeznek meg közösségi finanszírozás keretén belül egy bizonyos összeget, főként abban az esetben, ha van helyettesítője az adott terméknek. Egyelőre kifejezetten az egyedi, újdonságot kínáló projektek tudnak sikeresen lenni, külföldi tapasztalatok alapján pedig kiemelkedően fontos az is, hogy bizalmat építsen a vállalkozó: például a kezdeti finanszírozóinak akár kedvezményt is nyújtva a termék árából.

Nem terveztük, de megjelent nálunk egy olyan szegmens, ahol a fogyasztó és a termelő közötti utat tudjuk lerövidíteni, s ezzel tud értéket teremteni a Brancs. Jó példa lehet erre a működésre a könyvpiac, ahol közvetlenül kötjük össze az írót és a vásárlókat, vagy a mezőgazdasági őstermelő és vevőinek az összekötése az online térben a Brancs közösségi piactéren keresztül.

Az indulás óta kifejezetten érdekesnek találjuk azt a tendenciát, hogy amikor egy adott projektnél össze-gyűlik a 100%-os finanszírozás, akkor lassabban érkeznek már újabb vevők. Külföldön pont ennek az ellentétét tapasztalják sokszor közösségi finanszírozás-nál, hiszen 100% összegyűjtése után biztos, hogy az adott projekt sikeres, így egy végfelhasználó kockázatmentesen szállhat be a projektbe (vehet terméket). Úgy gondoljuk, hogy ez még tartogat számunkra növekedési lehetőséget. A megfelelő kommunikáció és csatorna megtalálásán keresztül el tudunk jutni majd a konvencionálisabb e-kereskedelmi modelleket előtérbe helyező vásárlókhoz is.

Melyek a közép és hosszú távú terveitek?

Várhatóan a következő egy évben kiderül, hogy tud-e működni ez a modell Magyarországon: szeretnénk fokozatosan egyre nagyobb projekteket sikerre vinni; szeptemberben indul több projekt is. Azon vagyunk, hogy különböző helyeken jelenjünk meg, és bekerül-jünk a megfelelő ökoszisztémákba, hogy minél több ötlet tudjon a platformunkon finanszírozást találni. A Brancs jövőjében pedig nem elképzelhetetlen, hogy egy sikeres hazai működés után, akár régiós országokban is megjelenő szereplővé váljon az ottani helyi viszonyokhoz igazodva. S bár a külső környezet hatásai (háború, infláció, energiaválság) valószínűleg csökkenteni fogja a fizetőképes keresletet, továbbra is bízunk abban, hogy a jó ötletek megtalálják a fogyasztói célcsoportjaikat. A felvázolt stabilizációs és növekedési célok elérése érdekében keressük a következő befektetési partnereinket is.

A Brancsot és az aktuális kampányokat a www.brancskozosseg.hu oldalon lehet elérni.