A NÉMETORSZÁGI IMAP IRODA IDÉN LETT 25 ÉVES. A JELES ALKALOMBÓL AZ ALAPÍTÓVAL, AZ IMAP KORÁBBI IGAZGATÓSÁGI TAGJÁVAL ÉS IGAZGATÓSÁGI ELNÖKÉVEL, KARL FESENMEYERREL BESZÉLGETTÜNK A TRANZAKCIÓS PIAC ALAKULÁSÁRÓL EZ ALATT A 25 ÉV ALATT.

Az M&A-tanácsadó céget, mely később IMAP Németország néven vált ismertté, Te alapítottad pontosan 25 évvel ezelőtt. Milyen háttérrel indultál? Mi késztetett arra, hogy egy ilyen céget létrehozz?

Majdnem negyven évvel ezelőtt, az első munka-helyemen, egy sörfőzdében számos más sörfőzdét és ásványvizekkel foglalkozó céget akviráltunk. Valójában így ismertem meg az M&A világát, hiszen természetesen ezen projektek mindegyike hozzám tartozott juniorként. Majd később az acéliparban és az építőanyag-gyártásban töltött karrieréveim során is az M&A mindig is egy használható eszköznek bizonyult.

Amikor eladtam a részesedésemet egy korábban több éven át vezetett vállalkozásban, valami releváns dolog-ra akartam összpontosítani, valamire, ami mást jelent az ügyfelek és a piac számára. Az M&A-tanácsadás tökéletes volt erre. Hiszen minden egyes projekt konkrét hatással bír a tulajdonosokra, munkavállalókra épp úgy, mint magára a piacra is. Egykoron Klaus Basse jogásszal, hajdani üzlettársammal és egy maroknyi csapattal kezdtük el az M&A-tanácsadást.

Akkoriban hogy nézett ki a környezet? Milyen lehetőségeitek és kihívásaitok voltak?

Kezdetektől fogva a családi tulajdonú középvállalkozásokra fókuszáltunk; Németországban ezeket ún. „Mittelstand”-oknak hívják. Ez az a típusú vállalkozás, amelyhez mi magunk is tartozunk, és amiben mindig is dolgoztunk. Valójában továbbra is erre a piaci szegmensre koncentrálunk. 1997-ben a közepes piaci M&A-tanácsadói piac nagyon korai szakaszában volt. Könyvelők és ügyvédek foglalták el, akik tranzak-ciókat bonyolítottak le, de távol álltak a strukturált M&A-folyamatoktól. A tulajdonosok nagyon nehezen találtak vevőt. A magántőke szinte ismeretlen volt Németország-ban. Megfelelő kutatási eszközök nem álltak rendelke-zésre, még a Google sem létezett. A pénzügyi adatok, valamint a tulajdonosi adatok pedig egyáltalán nem voltak elérhetőek ekkora cégeknél. Amink volt, az maga a kapcsolati háló, amire támaszkodhattunk. A telefon és a rolodex (névjegykártya-kartoték) voltak a legfontosabb eszközök, amelyekkel kezdtünk dolgozni. Ezzel egy időben nekiláttunk a saját, kezdetleges CRM-rendszerünk felépítésének is.

Hogyan alakultak ezek az évek során? Találtál folyamatosan új lehetőségeket és kihívásokat?

Természetesen a technológia nagy mozgatórugója volt a vállalkozásunknak. Az információ és az adatokhoz való hozzáférés árucikké vált, ezért a kutatás még mindig nagyon fontos az M&A-folyamatban, de már nem kell értékelnie. Sokkal fontosabbá vált az üzleti modell éles elemzése, az üzleti modellnek a potenciális befektetők szükségletei és az M&A-folyamatok lebonyolításához szükséges fejlett kompetenciák figyelembevétele. Emellett sokkal döntőbbé vált az ügyfelekkel való együttműködés oly módon, hogy segítünk nekik más szemmel nézni a saját üzletükre.

Hogyan jellemeznéd a mai IMAP Németországot, ebben a jelenlegi német vállalati kontextusban?

Hosszú évek óta a tíz legjobb közepes piaci M&A-tanácsadó cég közé tartozunk Németországban. Ötven németországi szakemberünkkel a piac egyik legnagyobb csapata vagyunk, és nagy tiszteletnek örvendünk. Kezdettől fogva rájöttünk, hogy nemzetközinek kell lennünk. Ügyfeleink jellemzően egyedi piaci szegmensekben működnek, jelentős piaci részesedéssel Európában és világszerte. A legjobb kiszolgálás érdekében a globális piacot is le kellett fednünk. Az IMAP 41 országban, közel 500 fővel és évente csaknem 300 üzlettel van jelen, így ezáltal közel 25 éve valódi globális elérést biztosítunk ügyfeleinknek. Számos nemzetközi tranzakció bizonyítja, hogy ez a globális elterjedtség az a teljesítmény, amelyre a legbüszkébb vagyok.

Ha visszatekintesz az elmúlt 25 évre, hogy látod, elérted azt, amit a cégaláíráskor elhatároztál? Van valami, amit hiányolsz esetleg?

Őszintén szólva, amikor elkezdtük, az volt az elképzelésünk, hogy ez egy érdekes vállalkozás, érdekes emberekkel, és még meg is lehet belőle élni. Az üzlet nagyon jól indult, különösen 1999-ben, amikor az adószabályok megváltoztak, és mindenki eladni akart az év vége előtt. Majd megtudtuk, hogy az üzlet sokkal nehezebb a vártnál, és ciklikusan változik. 4-5 évente volt valamilyen recesszió, amikor nehéz volt eladni 90 euróért egy 100 eurós bankjegyet. Ez volt az oka annak, hogy szolgáltatásaink körét bővítettük. Kulcsfontosságú volt a nemzetközivé válás, hiszen mindig van növekedéssel járó szeglete a világnak. Vevőoldali szolgáltatásokkal segítjük a készpénzzel rendelkező vállalkozásokat a kedvező piaci lehetőségek kihasználásában. A projektportfóliónk kiegyensúlyozása érdekében problémás ügyek kezelését is felvettük a szolgáltatásaink közé. Ami pedig a legfontosabb, hogy plusz tehetséget és tudást adtunk hozzá, hogy bővítsük hatókörünket, és megszerezzük a kritikus tömeget, így minden piaci környezetben sikeresek lehetünk. Ennek a stabilitásnak az elérése lett az egyik elsődleges célunk.

Mit tartasz az elmúlt évek legnagyobb eredményének, sikerének?

A legnagyobb eredményeinknek a következőket mondanám:

  • A négy alapértékünk megvalósítása és alkalmazása: „végrehajtjuk, elhivatottan, informáltan, tehetségesen.” Ez különböztetett meg minket a piacon, és mindig jó iránymutatás volt minden döntéshez, amelyet meg kellett hoznunk.
  • Nemzetközivé válás: ez a valódi és bizonyított globális elérhetőség, ami megadatik számunkra.
  • Kritikus tömeg és intézményi hozzáférés a piachoz: nagyszerű csapatunkkal ügyfeleink elégedettsége érdekében minden adódó projektet lebonyolítunk, a kihívásokat megoldjuk.

A német Sparkassen Finanzgruppe partneri és résztulajdonosi mivolta intézményi hozzáférést biztosít országszerte az ügyfeleinkhez. Németországban egyetlen másik M&A-tanácsadó cég sem fér hozzá jobban a „Mittelstand”-hoz, mint az IMAP.

Milyen tanácsot adsz a befektetési bankáraidnak a mai valóságról?

Kollégáimnak nincsen szükségük tanácsokra a vállalkozás sikeres működtetéséhez. Én azonban azt mondanám: maradj alázatos, fogadd el a vállalati értékeinket, és gyorsan reagálj a változó piacokra.

Az IMAP szilárd pillérekre épül, és a következő 25 év még jobb lesz. Az IMAP Németországnál eltöltött 25 év után milyen terveid vannak a jövőre nézve?

Vezetési feladataimat fiatalabb kollégáimnak adom át, akik évek óta az IMAP Németországnál dolgoznak. Ennek ellenére továbbra is vezető partner leszek, aki üzleteket hoz, tárgyal le, projekteket kezel, valamint továbbra is a felügyelő bizottság tagja maradok. Ezen kívül sok ötletem és tervem van, hogy olyan dolgokkal foglalkozzak, amelyekre az évek során nem jutott idő.