A CÉGÉRTÉK HASÁBJAIN SOKSZOR MEGEMLÉKEZÜNK ARRÓL, HOGY A MI SZAKMÁNKAT M&A-NEK, AZAZ MERGERS&AQUISITIONS-NAK – FELVÁSÁRLÁSOK ÉS ÖSSZEOLVADÁSOKNAK NEVEZIK – EMELLETT MUNKÁNK 99%-A FELVÁSÁRLÁS, ÉS CSAK NAGYON-NAGYON KEVÉS AZ ÖSSZEOLVADÁS. PEDIG A SZAKMÁNKNAK AZ ÖSSZEOLVADÁSOK AZ IGAZI CSEMEGÉI – DE BÁRMENNYIRE IS GONDOLJUK, HOGY AZ ORSZÁG GAZDASÁGA SZEMPONTJÁBÓL KOMBINÁCIÓKNAK ÉS TULAJDONOSI EGYÜTTMŰKÖDÉSEKNEK SOKKAL NAGYOBB SZÁMBAN KÉNE TÖRTÉNNIE, CSAK SAJNÁLKOZNI TUDUNK AZON, HOGY EZ NEM ÍGY ALAKUL. BÜSZKÉN SZOKTUK ELMONDANI, HOGY MI MAGUNK VAGYUNK AZ EGYIK KIVÉTEL – ÉS ARRA IS BÜSZKÉK VAGYUNK, HOGY EZ A MI ESETÜNKBEN, AMIKOR A CONCORDE VÁLLALATI PÉNZÜGYEK ÉS AZ MB PARTNERS OPERÁCIÓJÁT ÖSSZEFŰZTÜK, AZ ELMÚLT ÉVEK EREDMÉNYEINEK TÜKRÉBEN KIFEJEZETTEN JÓL SIKERÜLT.

Az ilyen jellegű tranzakciók ritkasága miatt szeretünk beszámolni hazai merger ügyletekről – különösen, amikor nekünk is van közünk ahhoz, hogy cégtulajdonok a továbblépésnek ezt a formáját választják. 2023. január 1-jével ez történt a budapesti székhelyű Hamptons Kft. és a nyíregyházi 4S2000 Kft. összeolvadásával. A tranzakció két végrehajtóját, Óvári György tulajdonos-ügyvezetőt, aki tulajdonostársaival néhány éve a Hamptons Kft.-t a CMBP közvetítésével vásárolta meg, és Soltész Attilát, a 4S2000 Kft. tulajdonos-ügyvezetőjét kérdeztük. A partnereket a Concorde MB Partners ültette egy asztalhoz.

Mit vártok attól, hogy összeforrasztottátok a két céget?

Szinergikus hatások számtalan területen jelentkeznek. A működési módszerek összehasonlításával és egységesítésével gyorsabb és hatékonyabb gyártást tudunk megvalósítani, beszerzési és kapacitás-eloszlási hatékonyságot tudunk elérni. A vevőknél nagyobb rendelési volument tudunk elérni azáltal, hogy több gyártást tud kihelyezni egy nagyobb csoportnak, mint egy cégnek. Így egy meg egy több, mint kettő. Értelemszerűen automatikusan nő a tudásbázis is, a szakterületek folyamatos kommunikációja pedig lehetővé teszi a rendszer öntanulását.

Milyen folyamaton mentetek végig az elmúlt egy évben?

Más háttérből érkezik a két cég, emiatt meg kellett egymást ismerni és érteni, az erősségekre koncentrálva ragadtuk meg a lehetőségeket. Abban különbözik ez egy akvizíciótól, hogy itt a felek az első pillanattól kezdve tudják, hogy együtt fognak dolgozni, így egymásban az értékeket kell keresni, nem a hibát. Egy ilyen folyamat mindig egy kulturális tanulás volt, a technikai része az összeolvadásnak ezek után már könnyen ment.

Szerintetek miért választják a stratégiai továbblépésnek ezt az útját ilyen kevesen?

Sem rendszerben, sem az üzleti kultúrában az együttműködésnek ez a szintje nincs meg. Csak akkor működik az összeolvadás, ha a felek elfogadják, hogy munkamegosztás van, mindenkinek az erősségeinek megfelelő területen.

Mit tanácsoltok azoknak, akik ilyen útra szánják el magukat?

Legyenek türelmesek, és ne sajnálják az időt a kulturális különbségek megértésére, ne a hibákra, hanem az erősségekre koncentráljanak. Ne azt nézzék, hogy a saját vállalkozásuk miben jó, hanem abban, hogy az így megvalósuló vállalat vagy vállalatcsoport miben lehet jó közösen.

Melyek az első száz nap feladatai?

Az eddigiekhez képest mélyebben át kell világítani a társuló cégeket, és megnézni, hogy minden egyes területen ki a hatékonyabb, ki a jobb. A jobb gyakorlattal rendelkező terület feladata, hogy tanítsa meg és segítse a másik vállalatot, vagy akár közösen átdolgozva egy új módszer mellett döntsenek.

És melyek a feladatok stratégiai távon?

A szükséges változásokat egy éven belül végre kell hajtani, kihasználni a szinergiákból adódó előnyöket, és a meglévő vevőbázison növekedni.

Ha három év múlva visszanéztek, mi kell ahhoz, hogy elégedetten tekintsetek vissza az addig együtt töltött időre?

Elégedettek akkor leszünk, ha három éven belül olyan struktúrát tudunk kialakítani, ami gyorsan és hatékonyan tud újabb tagvállalatokat sikeresen integrálni amellett, hogy az összeolvadás során létrejött cég eredményesen és hatékonyan gazdálkodik, és folyamatosan nő, valamint a felsővezetés számára könnyen irányíthatóvá és ellenőrizhetővé válik. Ez nem kis út, de szeretjük a kihívásokat.