2022 AUGUSZTUSÁBAN A ONE BEYOND BEJELENTETTE, HOGY MEGVÁSÁROLTA A MAGYAR IT-FEJLESZTŐ TÁRSASÁGOT, A JAYSTACKET. EZZEL A LÉPÉSSEL A JAYSTACK A PRIVATE EQUITY HÁTTERŰ ONE BEYOND CSOPORT RÉSZE LETT, ÉS EGY NEMZETKÖZI CSOPORT RÉSZEKÉNT TUDJA FOLYTATNI TEVÉKENYSÉGÉT. EGY ÉVVEL KORÁBBAN, 2021 AUGUSZTUSÁBAN A JAYSTACK MENEDZSMENTJE MEGVÁSÁROLTA KÉT INTÉZMÉNYI BEFEKTETŐ ÉS KÉT MAGÁNSZEMÉLY KISEBBSÉGI RÉSZESEDÉSÉT. A CMBP EBBEN A TRANZAKCIÓBAN TUDTA TÁMOGATNI A JAYSTACK MENEDZSMENTJÉT. AZ ÚJABB TRANZAKCIÓ APROPÓJÁN BESZÉLGETTÜNK ZENTAI PÉTERREL, A JAYSTACK ALAPÍTÓJÁVAL ARRÓL, HOGY MIT JELENTETT SZÁMUKRA A KÉT TRANZAKCIÓ ÉS AZ ÚJ FELÁLLÁS.

2022 augusztusában a One Beyond bejelentette, hogy megvásárolta a JayStacket. Mit jelent ez a Jaystack és a Ti életetekben?

A felvásárlást követően a JayStack beolvad, és a One Beyond integráns részévé válik. A jelenlegi vezetőség átadja a tulajdonosi és irányítási jogokat a vásárlónak, de nem köszön le, hanem tovább folytatja a One Beyond magyarországi tevékenységének irányítását, de már a One Beyond tulajdonosi köre által delegált board tagok megbízása alapján.

A JayStack már az akvizíció előtt nagyon szoros kapcsolatban volt a vásárlóval – az üzleti modellünkből fakadóan már évek óta a One Beyond (illetve jogelődje, a DCSL-GuideSmiths) volt a cégünk árbevételének meghatározó forrása. A kiemelt kereskedelmi kapcsolatból és a kölcsönös egymásrautaltságból fakadóan sok folyamatunk már a felvásárlás előtt közös volt, a cégek menedzsmentje és munkavállalói eddig is egyetlen sikervezérelt csapatként működtek együtt – éveken keresztül. Ennek megfelelően a JayStack mintegy 100 munkavállalója számára a merger az e-mail címek megváltozásán kívül más érzékelhető változást nem hozott.

Talán egyedüliként az én életem változott lényegesen, ugyanis a One Beyond informatikai igazgatójaként felelős lettem a cég 300 fős tech divíziójának irányítá-sáért, ami hatalmas megtiszteltetés és egyben kihívás.

Mivel foglalkozott a Jaystack eddig, és mivel fog a jövőben a One Beyond részeként? Mi volt és mi most a GuideSmith szerepe?

Az akvizíciót megelőző szimbiotikus kapcsolatunk során a One Beyond feladata volt biztosítani a piachoz való hozzáférést és támogatni az értékesítést, a JayStack pedig biztosította az üzletszerzéshez és a kivitelezéshez szükséges tanácsadói, illetve szoftverfejlesztő és felhőmérnöki szakértelmet és kapacitást. A JayStack nagyvállalati ügyfelek digitális transzformációs projektjeire specializálódott – nagy és még nagyobb ügyviteli, döntéstámogató és elektronikus kereskedelmi rendszereket építünk, modern, felhő alapú, automatizált infrastruktúra felhasználásával.

A One Beyond számos tranzakciót hajtott végre az elmúlt időszakban, illetve épp arculatot váltott, hiszen – többek között – lecserélte az 1994-es indulásától kezdve használt DCSL nevet. Mennyiben érintenek ezek Benneteket, illetve miben számít az, hogy a One Beyond tulajdonosa egy private equity befektető, a QPE?

A One Beyond az új brand és az új közös feladat. A JayStack az alapítók számára egy pénzügyileg sikeres befektetés és egy évtizednyi elhivatottság volt, ami most a végéhez ért, de nincs idő pihenni. A QPE érdekeltté tette a JayStack szakmai alapítóit a következő fejezet végigolvasásában is: részt vehetünk a One Beyond további növekedésének támogatásában és vezetésében egy következő exitcéllal 3-4 éven belül, amit a tervek szerint további akvizíciók fognak előkészíteni. A cél a mostani 350-es létszám megduplázása.

Mikor kezdte meg tevékenységét a Jaystack, és mi volt az alapötlet?

2011-ben alapítottuk a JayStacket, a JavaScript nyelv akkor még csak egy eszköz volt a feltételezhető nagyvállalati térnyeréséhez kapcsolódó lehetőségek kiaknázására. Piacra vittünk egy általunk megálmodott, szoftverfejlesztéshez használható licenszköteles terméket, illetve egy PaaS (platform-as-a-service) szolgáltatást a JavaScript fejlesztői közösség számára. A felhasználóktól pozitív visszajelzést kaptunk, a csúcsponton 50 ezer fölötti számú fejlesztő használta a termékünket.

4-5 év után ugyanakkor egyértelművé vált, hogy a termékeinkre érkező kereslet nem tud a cég számára megfelelő növekedést biztosítani. Hatan kezdtük, és öt év után is még mindig csak nyolcan voltunk. 2016-ban ezért profilt váltottunk, és a korábban megszerzett JavaScript szoftver mérnöki tapasztalatunkat más területen, a nagyvállalati szoftver konzultációs térben kezdtük értékesíteni, a UK-ben. Ez működött, és a következő 4-5 évben a cég lassan elérte a 100 fős méretet.

Kik voltak az alapító tulajdonosok, és hogyan alakult a tulajdonosi szerkezet az évek során? A tulajdonosok miben tudták támogatni a céget?

A JayStackhez a seed befektetést, mintegy 120 millió forintot a Central befektető csoport, egy angyal befektető és az ötletgazdák biztosítottak, így a legelső tulajdonosi kör a Centralból, a hat szakmai alapítóból (szoftvermérnökök és projektvezetők) és egy magánszemélyből állt. 2014-ben további befektetési kör keretében csatlakozott a Conor Fund és a Hiventures (jogelődje), ami kb. 400 millió forint új befektetést jelentett.

A pénzügyi befektetőink a források kezdeti biztosításán kívül semmilyen formában nem tudták támogatni az exitcéljainkat, néhány konkrét esetben kimondottan a siker gátjaivá váltak. Ezért viszonylag hamar a cég egyik fő törekvésévé vált az, hogy a megtermelt profit felhasználásával a befektetők részesedését visszaszorítsuk, és a kontrollt visszaszerezzük. 2019 végére a szakmai alapítók újra relatív többségbe kerültek a tulajdonosi tanácsban.

2021 augusztusában sikeresen lezárult a JayStack kisebbségi részesedésének kivásárlási tranzakciója, mely során a menedzsment megvásárolta két intézményi befektető és két magánszemély kisebbségi részesedését. Miért volt szükség erre a tranzakcióra?

A cég alapításakor, illetve a későbbi tranzakciós lépések során nem határoztunk meg megfelelő drag along jogokat, s az ezek hiányából fakadó hátrányok hamar kiütköztek. Korábban két potenciális vevő is jelezte, hogy egy ajánlattételhez elvárásuk, hogy a szakmai alapítók teljes döntési szabadságot élvezzenek, és ne legyen szükség egyéni megállapo-dásokra, illetve alkukra. Egy esetben pedig az intézményi befektetők jelenléte volt a zavaró elem. 2021-ben végre sikerült a cég tulajdonosi struktúráját annyira racionalizálni, hogy a QPE-től végül is ajánlatot kaphassunk.

Mikor és miért döntöttetek úgy, hogy eladjátok a cégét?

A céget eleve egy üzleti exit lehetősége miatt alapítottuk – az, hogy valamikor el fogjuk adni, biztos célunk volt a kezdetek óta. 2019-re a cég EBITDA-termelő képessége elérte azt a szintet, hogy megfelelő értékelés esetén jó megtérülést és hasznot biztosítson. Végül a QPE és a One Beyond rendelkezett olyan piaci környezettel és forrásokkal, hogy a JayStackért egy fair értékelést tudjunk kapni.

A Jaystack magyarországi fejlesztőcsapatra alapozva nemzetközi szintű sikereket ér el, és most külföldi társaság vásárolta meg. Mi a sikeretek titka?

A JayStackes emberek mindannyian, magyarán a csapat. A céget valaha szoftvermérnökök egy csoportja alapította, és ez meghatározta a cég ethoszát a kezdetektől egészen a mai napig. Az évek során sikerült fenomenális szakemberekkel bővíteni a csapatunkat, és végül egy olyan fejlesztői és mérnöki közösséget tudtunk építeni, ahol mindenki maximálisan elfogadja, értékeli és segíti a többieket. Egy ilyen környezetben mindenki hatékonyabban tud dolgozni, és ezt az ügyfeleink is érzékelték.

Miben kellett kompromisszumot kötnötök a sikeres tranzakció(k) érdekében?

Nem meglepő módon az első naptól nagyon közel volt egymáshoz a vevő és az eladói oldal elképzelése az üzlet kereteit és a dealt követő új időszak mibenlétét illetően. Természetesen mi örültünk volna egy valamivel magasabb cégértéknek, ugyanakkor a vevő egy jóval alacsonyabbat akart. A végén a mi várakozásunkhoz közelebb eső értékben maradtunk.

Mit tanácsolsz azoknak, akik nemzetközi sikereket szeretnének elérni, illetve azoknak, akik a vállalatuk értékesítésén gondolkodnak?

A sikernek nyilván ezer receptje létezik. A mi módszerünk a lehető legegyszerűbb volt: olyan országokat kerestünk, ahol a portékánk – mérnöki konzultáció és felhőszakértelem – a maximális értéken vihető piacra, és fenntartható piachozzáférést tudunk kialakítani. Először az USA-val próbálkoztunk, de az áttörést számunkra az erős UK-képviselet kialakítása hozta meg. Bátornak kell lenni, és oda kell költözni egy kis időre – vagy akár hosszabbra; Európa tele van lehetőségekkel.

A JayStack értékesítése során rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, egy országokon keresztül nyúló akvizíció egyáltalán nem egyszerű folyamat. A mi esetünkben a tranzakciót támogató, jogászokból és pénzügyi szakemberekből álló csapat húsz fő feletti volt. Ha drága is, mindenképpen érdemes a folyamatba jogi, illetve gazdasági tanácsadó céget bevonni, lehetőleg az első pillanattól. Különösen a jogi képviselet esetén fontos, hogy nemzetközi (legalább is mindkét országban jelen lévő) partnerrel dolgozzunk, ez heteket vagy akár hónapokat egyszerűsíthet a folyamaton.

Mik a további terveitek?

Természetesen a One Beyond további növekedésének támogatása minden tudásunkkal.