MIÉRT JÓ AZ, HA NINCSENEK TITKOK EGY CÉGBEN? AVAGY, HOGY TUDJUK MOTIVÁLNI A DOLGOZÓKAT AZ OPEN BOOK MANAGEMENT ESZKÖZTÁRÁVAL?

360.000% értéknövekedés

Jack Stack az SRC Holdings tulajdonosa és elnök-vezérigazgatója. 1983-ban tizenkét társával együtt 9 millió dollárért megvásárolták az International Harvester egyik teherautó motorokat felújító üzemét. Két céljuk volt: jobban csinálni, mint az előző tulajdonos, és megmenteni 119 munkahelyet. Az extrém mértékű tőkeáttétel (0,1 millió dollár tőke, 8,9 millió dollár hitel) nagy nyomást helyezett rájuk, és kénytelek voltak a helyzet szülte innovatív megoldásokhoz nyúlni. Így született meg A nagy üzleti játék (Great Game of Business vagy GGOB).

Az idők során a módszer többszörösen bizonyított, az SRC részvényeinek ára 0,1 dollárról 360 dollárra nőtt. Ezzel nem csak a 13 kezdeti tulajdonos, hanem a munkavállalók vagyona is gyarapodott.

Make money and generate cash

Egy üzleti vállalkozás célja nem más, mint a nyereség és a készpénz termelése. A módszer lényege, hogy a dolgozókat tulajdonossá téve és ellátva a megfelelő információkkal ez kiemelkedő hatékonysággal sikerül.

  1. Tanítsuk meg az embereknek az üzlet nyelvét! A kapitalizmus akkor működik, ha mindenki tisztában van annak fundamentumaival. Ezeket az alapokat a pénzügyi kimutatások és a számvitel nyelvén írták. Akkor tudnak a dolgozók beszállni a játékba, ha mindenki a megfelelő tudásszinten van, és érti, hogy mely tevékenységek mit befolyásolnak egy mérlegben vagy eredménykimutatásban. Mindenkinek tisztában kell lennie azzal, hogy mi az az EBITDA, mit jelent a készpénztermelő képességre nézve, ha megnövekednek a készletek, és mi az a szabad cash flow.
  2. Magyarázzuk el a mindenkinek, hogy kapcsolódik a munkája a pénzügyi kimutatásokhoz és a közös célokhoz! Egy beszerző esetében például kössük össze szállítói fizetési határidő és a készpénzgeneráló képesség fogalmát. Továbbá, bontsuk le, hogy minden egyes ember munkája hogyan járul hozzá a nagy, közös cél eléréséhez.
  3. Legyünk hitelesek, és ne legyenek titkaink! A rendszer csak akkor működik, ha a vezetők és a tulajdonosok hitelesek a cég munkavállalóinak szemében. A nagy üzleti játék célja, hogy eltüntesse egy szervezetből az ők és mi fogalmait, és mindenki egy irányba húzzon. Nem érdemes titkolózni. A könyv több, gyakorlatból vett esetet bemutat ennek alátámasztására. Például abban az időben, amikor még nem a Jack Stack által vezetett befektetői csoport menedzselte a céget, egy alkalommal a cég egy szinte teljesíthetetlen megrendeléssel találta szembe magát. A menedzsment javaslata az volt, hogy minden menjen a régiben, és inkább benyeli a cég a késedelmi kötbért. Jack javaslatára azonban minden dolgozónak részleteiben elmagyarázták a helyzetet, mindennapi célokra bontották a megrendelést, és nap mint nap jelentették mindenkinek, hogy hogy állnak. Tekintve, hogy a dolgozók évvégi bónuszai is nagyban függtek a teljesítéstől, rendszeresen új ötletekkel rukkoltak elő, hogy miként lehetne jobban csinálni. A megrendelést természetesen sikerült teljesíteni.
  4. Használjunk standardokat! Minden munkaterületnek legyen meg az a standardja, ami az alapvető cél eléréséhez szükséges. Emellett minden cégvezetőnek és dolgozónak tisztában kell lennie azzal az egy kritikus számmal, ami az egész vállalat túlélése szempontjából a legfontosabb.
  5. Motiváló bónuszrendszer. Egy cégnek nyereséget és készpénzt kell termelnie. A nagy üzleti játékban ehhez a két végcélhoz rendelnek egy-egy számszerűsített értéket. Az SRC Holdings esetében ez jellemzően az adózás előtti eredményhányad (nyereség), illetve a készpénz-konverziós ciklus volt. Ez szavatolja, hogy legyen miért és miből bónuszt fizetni. Fontos, hogy a rendszer csak abban az esetben fizessen, ha a cél fölött teljesít a cég, akkor viszont fokozatosan, lépcsőfokok szerint többet. A nagy üzleti játékban nincsenek menedzsmentcélok.
  6. Taktika nélkül nem lehet meccset nyerni. A nagy üzleti játékban egy üzleti év egy mérkőzés, az előzetes taktika pedig a költségvetés. A költségvetés kialakítása egy féléves folyamat, amibe minden egyes dolgozó be van vonva. Csak akkor végleges, ha mindenki egyetért vele.
  7. A meccs közben is, és nem csak a hosszabbításban kell időt kérni. Rendszeres (heti vagy kétheti) megbeszéléseken követni kell a költségvetés megvalósulását. Mivel az egész cég az említett két, jól meghatározott célért küzd, mindenki beszéli a szükséges üzleti nyelvet, ettől függ az év végi bónusz és a dolgozói részvények értéke, ezért ezek fontos és izgalmas alkalmak lesznek. Ha valami szokatlant észlelünk változtassunk menet közben.
  8. Egy cég akkor sikeres, ha mindenki tulajdonos. Az SRC Holdings legnagyobb tulajdonosa a dolgozói részvényprogram. Ha mindenki részvényes, akkor egy irányba mutatnak az ösztönzők. Nemcsak addig érdekes az éves cél, amíg a bónusz kifizetésre kerül, hanem az is fontos, hogy mi történik a fennmaradó pénzzel. Hogy lesz elkötve a CAPEX? Növekszik-e a saját tőke? Ne felejtsük el, hogy tulajdonosnak lenni elsősorban szemléletmód, és csak másodsorban jog.

Mindenkinek ajánljuk, aki egy üzleti vállalkozásban dolgozik

Mivel a könyv átfogóan kezeli az egész céget, és kifejezett célja, hogy minden dolgozó megtanulja az üzlet nyelvét, ezért tulajdonosoknak, menedzsereknek és mindenki másnak is ajánljuk. Emellett, mivel az SRC Holdings egy gyártócég, az ilyen típusú vállalatokban dolgozók sok, konkrét ötlettel is gazdagodhatnak.

A könyvet Magyarországon jelenleg csak antikváriumban lehet kapni, angolul viszont a Currency kiadó gondozásában jelent meg. Emellett rengeteg forrás és cikk található a greatgame.com oldalon.