2020 DECEMBERÉBEN A TRANS-SPED KFT. MEGVÁSÁROLTA A WEBSHIPPPY MAGYARORSZÁG KFT. 27%-OS KISEBBSÉGI ÜZLETRÉSZÉT AZ MFB CSOPORTHOZ TARTOZÓ HIVENTURES ZRT.-TŐL. A KOMPLEX LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÓ TRANS-SPED EZÁLTAL EGY ÚJ SZEGMENSBE LÉPETT BE, AMELY A WEBÁRUHÁZAK SZÁMÁRA NYÚJTOTT KISZERVEZETT LOGISZTIKAI SZOLGÁLTATÁST (FULFILLMENT) JELENTI. A HIVENTURES PEDIG EDDIGI LEGEREDMÉNYESEBB EXITJÉT ZÁRTA. MI, MINT CMBP A VEVŐI OLDALT TÁMOGATTUK A TRANZAKCIÓ SORÁN, ÉS A ZÁRÁST KÖVETŐEN A TAPASZTALATAIKRÓL, ÉLMÉNYEIKRŐL BESZÉLGETTÜNK AZ ÜGYLETBEN ÉRINTETT SZEREPLŐKKEL, VALAMINT ARRÓL, HOGY MILYEN ELHATÁROZÁSOK MENTÉN JÖTT LÉTRE A TRANZAKCIÓ, ÉS MILYEN TERVEKKEL TEKINTENEK A JÖVŐ FELÉ. AZ INTERJÚN RÉSZT VETT FÜLÖP SZABOLCS (F.SZ.), A TRANS-SPED ÜGYVEZETŐJE, PERÉNYI ANDRÁS (P.A.) ÉS VOROBCSUK ZOLTÁN (V.Z.), A WEBSHIPPY ALAPÍTÓI, VALAMINT SZLUHA DÉNES (SZ.D.), A HIVENTURES BEFEKTETÉSI IGAZGATÓJA.

A történet a Trans-Spedtől indult, kezdjük hát veletek. A Trans-Sped profiljához képest nagy lépés az e-kereskedelmi szegmensbe való belépés. Mi volt az elgondololás mögötte?

F.SZ.: Már évek óta gondolkodtunk azon, hogy mi lehet az az innovatív irány, új piaci szegmens, aminek a segítségével a Trans-Spedet ki lehetne mozdítani a hagyományos logisztikai szektorból, és színesíteni a szolgáltatás portfóliót. Az e-kereskedelem fellendülése már évek óta benne van a levegőben, sokan nagy növekedési potenciált látnak benne. Egyszer hallottam Perényi András előadását is erről a szegmensről. Így amikor legutóbb a Trans-Sped hároméves stratégiai felülvizsgálatát végeztük, úgy határoztunk, hogy az innováció, digitalizáció kapjon nagyobb hangsúlyt a fejlesztések, beruházások terén. Így döntöttük arról, hogy e-kereskedelmi logisztikai szolgáltatást indítunk. Gondolkodtunk saját, az e-kereskedelmi kiszolgálást támogató szoftverfejlesztésben is, de úgy határoztunk végül, hogy a hazánkban eddig gyerekcipőben járó nagyvállalati fulfillment kiszolgálás irányába egy, a területen tapasztaltabb, hozzáértő partner segítségével lehet hatékonyan elindulni.

Alapos piacfelmérés után esett a választásotok a Webshippyre. Milyen tényezők mentén választottátok ki ezt a csapatot befektetési célpontnak?

F.SZ.: Végeztünk piackutatást, több lehetséges partnert is azonosítottunk. Több társasággal és tulajdonossal beszélgettünk. Először egyébként pont a Webshippyvel léptünk kapcsolatba, és velük alakultak leggördülékenyebben a beszélgetések. Ezen túl, technológiai szempontból is a Webshippyt láttuk a leginkább innovatívnak, koncepciójukat tekintve a legjobban kiforrottnak, és ez nagyon látszik a működésen is. Szép, rendezett raktárral, áramvonalasított folyamatokkal rendelkezik a társaság.

A Webshippy fiatal kora ellenére mozgalmasan alakul nálatok az élet. Az indulást követően pénzügyi befektető segítségével komoly növekedésnek indultatok, most mégis egy stratégiai befektetővel álltatok össze. Miért fogadtátok el a Trans-Sped közeledését?

P.A.: A 2016-os alapítást követő négy év arról szólt, hogy létrehozzunk egy stabilan működő céget, validáljuk az üzleti koncepciónkat. Arra fókuszáltunk, hogy teljesítsük az üzleti terveinket. Ezeket a kihívásokat sikeresen teljesítettük, így adódott a kérdés, hogy mik legyenek a jövőre vonatkozó célkitűzéseink. Két lehetőséget láttunk: vagy logisztikai szolgáltatók leszünk vagy szoftverfejlesztő, technológiai céggé válunk. Sosem volt az ambíciónk, hogy egy nemzetközi logisztikai társaság legyünk, sokkal inkább innovációt akartunk hozni az iparágba. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy egyértelműen a szoftveres képességeinkre támaszkodva és fókuszálva akarunk továbblépni, és logisztikaiszoftver-szolgáltatóként szeretnénk tovább növekedni. Így nagyszerű partnernek bizonyult a Trans-Sped, akiknek kifejezett erősségük a kiterjedt és jól szervezett fizikai, logisztikai hálózat és működés. Tökéletesen kiegészítjük egymást. A nap végén pedig az emberi tényezőnek is nagy szerepe volt. Szabolcs pont olyan személyiség, akivel könnyen egymásra találtunk. Zoltánnal közösen úgy éreztük, hogy ha 2016-ban találkozunk Szabolccsal, már akkor bevettük volna az alapítók közé. Emiatt gyorsan tudtunk haladni magával a tranzakcióval is.

V.Z.: Úgy láttuk, egy olyan partnerre van szükségünk, aki rendelkezik a megfelelő szakértelemmel a logisztikai piacon, és ez által gyorsan képes dönteni. Beszélgettünk mi a Trans-Speden kívül is szakmai befektetőkkel, de másokkal nem találtuk meg úgy az összhangot. Amíg másokkal arról kellett hosszasan beszélgetnünk, hogy mit is csinál pontosan a Webshippy, addig Szabolccsal ugyanennyi idő alatt már a 2022-es terveinkről és céljainkról diskuráltunk.

Már a tranzakciós folyamat során is úgy éreztük, hogy a megfelelő irányban vagyunk a jövőképünk elérése kapcsán. Együtt tudunk működni a nemzetközi piacra lépésben, fókuszálhatunk a szoftverfejlesztésre és a kapcsolódó licenszértékesítésre.

Tudjuk, hogy a Hiventures számára kedves befektetés volt a Webshippy. Meséljétek el kérlek, mi volt a gondolkodási folyamat, hogy rászántátok magatokat az értékesítésre.

SZ.D.: Először 2017-ben fektettünk be a tárjából atipikus kiszállást (korai időzítés, egyedüli exit) leszámítva pontosan azt a modellt követte le, amit megálmodtunk a Hiventures megalapításakor: innovatív alapítókba és a termékeikbe fektettünk be, magvető fázisban, majd növekedési programunk keretében finanszíroztuk tovább a már kevésbé kockázatos céget, végül szép megtérülés mellett adtuk el részesedésünket egy belföldi szakmai befektetőnek. Úgy látjuk, hogy a Hiventures szempontjából ez a kiszállás egy igazán csak 2-3 év múlva megerősödő folyamat egyik korai hírnöke. Ekkor tervezünk nagyobb számban kiszállni majd befektetéseinkből.

Mit gondoltatok a „szokatlan” struktúráról? Miért vett a Trans-Sped jelentős, de kisebbségi részt?

F.SZ.: Amikor elkezdődtek a beszélgetések és még nem igazán ismertük a Webshippyt, akkor 100%-os üzletrészszerzésben, de legalább többségi tulajdoni hányadban gondolkodtunk. Azonban hamar rájöttünk, hogy az alapítóknak van egy kiforrott víziója az e-kereskedelmi logisztika kapcsán, ami jól összeegyeztethető a Trans-Sped céljaival. A Webshippynek van egy világos stratégiája, amit önállóan tud megvalósítani, viszont az együttműködésünkből tudunk szinergiákat realizálni. Még alig telt el néhány hét a tranzakció óta, de a közös munka során már azonosítottunk újabb szinergikus lehetőségeket. A célunk szakmai befektetőként egy stratégiai szövetséget alkotni a Webshippyvel, nincs is szükségünk a többségi részesedésre ahhoz, hogy ez megvalósuljon. Úgy gondolom, hogy jó döntést hoztunk e kérdés kapcsán.

Most, hogy lezárult a tranzakció, és új képességek kerültek bevonásra – számos lehetőség nyílik meg a Webshippy előtt. Mi a terv a következő évre?

P.A.: Az üzleti modellünknek egy fontos eleme, hogy a folyamatainkat a lehető legnagyobb mértékben automatizáljuk, standardizáljuk, ezáltal gyorsan és hatékonyan tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket. Azonban ennek az volt az ára, hogy sok – gyakran nagyobb ügyfelek – megkeresésre nemet kellett mondanunk, mert egyedi igényeket ezzel a modellel nem lehetett hatékonyan és sikeresen összeegyeztetni.

A Trans-Sped tud olyan szolgáltatásokat nyújtani, amit mi egyáltalán nem, így a jövőben az ügyféligények sokkal szélesebb körét tudjuk majd megfelelően kielégíteni. Mindemellett a Webshippy víziója mostantól egyértelműen a nagykereskedelmi piactér szolgálta-tásunk skálázására, valamint a hazai és a nemzetközi szoftverlicensz-értékesítésre fókuszálódhat, amiben a termékünkkel olyan nagyvállalatoknak segítünk, amelyeknél a logisztika kiszervezése nem járható út. V.Z.: Ezen túl pedig a Trans-Spednek hála teljesen megváltozott a finanszírozási hátterünk, ami stabilitást jelent számunkra, és olyan beruházások során nagy segítséget jelent, mint a most beszerzésre kerülő raktári robotrendszer.

Mi volt számotokra a folyamat nagy tanulsága? Volt esetleg valami meglepő, ami máshogy alakult, mint terveztétek?

V.Z.: Kitartás kell hozzá. Valójában nagyon gyors volt a tranzakció, négy hónap alatt lezárult, de ez az időszak nagyon intenzív volt számunkra. Fontos volt, hogy mindig a szemünk előtt tartsuk a célt. A tárgyalások során arra törekedtünk, hogy egy-egy kérdés kapcsán tisztázzuk, hogy ki mit szeretne elérni, mi az, ami igazán fontos számunkra, és utána tudtunk azon gondolkodni, hogy ezeket a prioritásokat miként lehet összeegyeztetni.

P.A.: Amikor belevágsz egy ilyen folyamatba, akkor az elején borzasztóan nagy dolognak tűnik, de amikor benne vagy, valójában csak apró lépések sorozatáról van szó. Ha azonos a cél, hasonló a felek értékrendje, és van szinergia közöttük, akkor megvalósulnak ezek a tranzakciók.

F.SZ.: Tudni kell nagyvonalúnak is lenni egy ilyen folyamatban, ha valaki nagyon ragaszkodik minden aprósághoz, és nem mutat semmi rugalmasságot, azzal könnyen ellehetetleníthet egy tranzakciót. Ezen túl pedig könnyű elveszni a részletekben, ezt mindig fejben kell tartani, egy lépést hátra lépni, és a legfontosabb elemekre fókuszálni.

SZ.D.: Azt gondolom, ez az ügylet egy szerencsés konstelláció volt. Már szeptemberre világossá vált, hogy mindegyik fél akarja a tranzakciót, és nagyon nem szeretné, ha elhúzódna. Nem nagyon láttam még ilyen gyors folyamatot. A négy hónap alatt a Hiventures megvalósított egy meghívásos tendert, majd a legjobb ajánlattevővel zártuk is a folyamatot. Az üzleti kérdésekben hamar meg tudtunk állapodni, és utána gyakorlatilag két hónap alatt elkészült minden szükséges dokumentáció. Ehhez szükség volt minden fél közös akaratára és rugalmasságára.

Köszönjük szépen a beszélgetést, és minden félnek gratulálunk a lezárt tranzakcióhoz!