MARKOVITS LÁSZLÓ, A MARNEVALL KORÁBBI TULAJDONOSA, ELDÖNTÖTTE: MIVEL LÁNYAI MÁS KARRIERUTAKAT JÁRNAK BE, HATVANÉVES KORÁRA ELADJA VÁLLALATÁT – ÉS OLYANNAK ADJA ÁT, AKI FIATALOS ENERGIÁVAL ÉS ERŐBEDOBÁSSAL TUDJA TOVÁBB VINNI A CÉGET. AZ LDC-TRANZITBAN, A FRANCIA-MAGYAR KÖZÖS VÁLLALATBAN TALÁLT ILYEN VEVŐRE. MARKOVITS LÁSZLÓ A CÉGÉRTÉKNEK NYILATKOZOTT A VÁLLALATÉPÍTÉSRŐL ÉS A CÉG ELADÁSÁRÓL.

Hogyan kezdődött a Marnevall-sztori?

Könyvkötői képesítéssel végeztem, de a szakvizsgám óta nem foglalkoztam ezzel a mesterséggel. Pályám hússzállítással indult – annak idején, a rendszerváltás hajnalán. Aztán átnyergeltem húskereskedőnek. A cégemet, amit felépítettem, később eladtam, majd elindítottam a Marnevallt. Az a cég is húskereskedelemmel foglalkozott, mind a nagykereskedelmi, mind pedig a kiskereskedelmi piacon (egy debreceni húsbolttal) jelen voltunk. De láttam, hogy van egy piaci rés termelési vonalon, kifejezetten a gyorsfagyasztott termékek, azaz a minőségi feldolgozott termékek vonalán – ezt a piaci lehetőséget lovagoltuk meg a cég fejlesztése során.

Mely tényezők vezettek a cég sikeréhez?

Mi tőkehiányosan indultunk – a fejlődésünknek ez kifejezetten gátja volt. Ezt csak a nagyon sok munkával tudtuk ellensúlyozni.

A 2019-es évben hatalmas növekedést hozott a cég profitabilitásában. Mi volt ennek az oka?

2018-ban egy komolyabb beruházási programot határoztunk el, aminek a gyümölcsei értek be 2019-re. Amikor a programot elindítottuk, látszott, hogy a szűk keresztmetszet a munkavállalók rendelkezésre állása lesz, ezért a programot a termelési hatékonyság jelentős növelésére fókuszáltuk. Ez szerencsére nagyon sikeres lett.

A céget két telephellyel üzemeltetted, melyek viszonylag távol vannak egymástól (100 km). Ez hogyan alakult?

Eredetileg a debreceni üzemmel kezdtünk, a törökszentmiklósi üzemet később vásároltuk. Az korábban egy külföldi befektető által épített sasliküzem volt – nem volt sikeres, új profilt kellett találni neki. Ez nekünk sikerült.

Hogyan koordináltad a két telephely működését?

Nem volt egyszerű. Az hamar világossá vált, hogy Debrecenbe könnyebb szakképzett munkaerőt találni. Például bármennyire igyekeztünk, jó fizetést és szolgálati lakást is ajánlottunk, élelmiszermérnök Törökszentmiklósra nem jött el dolgozni. Ezért úgy szerveztük a munkát, hogy az egyszerűbb technológiákat és egyszerűbb termékeket tettük a törökszentmiklósi üzembe. Ha kellett, és a logisztikai költségek is engedték, a két üzem között is mozgattunk árut.

A cég nagyon sikeresen szerepel az exportpiacokon, az árbevétel 30%-a külföldről származik. Mi a sikeres külföldi értékesítés záloga?

Nagyon sok kiállításon vettünk részt, kerestük a vevőket és a piacokat. Saját márkát vezettünk be Romániában, Spanyolországban és Szlovákiában. A többi országban a kereskedelmi láncok márkázott termékeivel jelentünk meg. Azokon a területeken, ahol saját márkával jelentkeztünk, komolyan költöttünk marketingre, persze nem magunk hajtottuk végre a marketingakciókat, hanem kereskedőpartnereinket finanszíroztuk – ők ismerték a helyi piacot, ők hatékonyabban tudták a marketingbüdzséket elkölteni.

A hazai piacon is sikeresen építtetek márkákat. Ebben hogyan haladtatok előre?

Rosszul. Elkövettük azt a hibát, hogy több márkát építettünk párhuzamosan, így nem jutott elég figyelem és erőforrás egy-egy rendes felépítésre. Szelektívebben és koncentráltabban kellett volna ebben haladni. Egy fő márkát kellett volna választani, az elég lett volna, és akkor sokkal erősebbre lehetett volna építeni.

A cégnek milyen jövőt szántál a cégépítés során?

Nem mindig akartam eladni a céget. De egy idő után világossá vált, hogy a két lányom egészen máshogy képzeli el az életét – ekkor fel kellett tennem magamnak a kérdést, hogy hogyan tovább. A cég eladása mellett döntöttem. Hogyan emlékszel vissza a folyamatra? Elsőként fejben kellett eldöntenem, hogy el kell adni a céget. Ahogy elengedtem, onnantól kezdve nagyon élveztem a folyamatot.

Most mivel töltöd az idődet?

Pótlom, amit eddig kihagytam. Élvezem a szabadság minden percét. Emellett üzemeltetek egy húsboltot Debrecenben, és különféle üzleti ötleteimen dolgozom.