FEBRUÁR KÖZEPÉN MAROSVÁSÁRHELYEN TARTOTTÁK AZ ELSŐ KÁRPÁT-MEDENCEI VÁLLALKOZÓI KONFERENCIÁT, MELYEN KÖZEL 300 VÁLLALKOZÓ, CÉGVEZETŐ ÉS MEGHÍVOTT VETT RÉSZT ERDÉLYBŐL, A VAJDASÁGBÓL, FELVIDÉKRŐL ÉS MAGYARORSZÁGRÓL. A SZERVEZŐK – A CED KÖZÉP-EURÓPAI GAZDASÁGFEJLESZTÉSI HÁLÓZAT NONPROFIT KFT. ÉS A ST. GEORGIUS MANAGER CLUB – HAGYOMÁNYTEREMTŐ SZÁNDÉKA AZ VOLT, HOGY VALAMENNYI SIKERÁGAZAT KÉPVISELVE LEGYEN.

A házigazdák köszöntő beszédeikben Marosvásárhely, Maros megye szerepét hangsúlyozták. A meglévő potenciálok és fejlesztési lehetőségek a térség kapuja szerepének felvállalását is lehetővé teszik. Péter Ferenc, a megyei önkormányzat elnöke köszöntőjében hangsúlyozta: a lassan, de fejlődő infrastruktúra, beleértve a repülőteret is, ahonnan naponta indul járat Budapestre, a Kárpát-medencei gazdasági kapcsolatok gyors felfutását biztosítja, amit támogat az anyaország is. Farkas Balázs csíkszeredai konzul felszólalásában azt mondta: a magyar kormány egységes gazdasági térben gondolkozik. A nemzetrészek felvirágoztatása nem képzelhető el gazdasági fejlesztés nélkül. Az oktatási és kulturális programok mellett nagy hangsúlyt kapnak a gazdaságiak is. Az összefogás nemcsak a politikai, hanem a gazdasági szférában is meg kell valósuljon.

A fentiekkel összecsengve Kozma Mónika, a Pro Economica Alapítvány elnöke hangsúlyozta: a cél az, hogy hosszú távon olyan Kárpát-medencei árualapot hozzunk létre, amelynek meghatározó szerepe lesz nem csak az európai piacokon. A pénzen kívül a kapcsolatok a legfontosabbak, és ebben kovász akar lenni az általa vezetett alapítvány. A részt vevő vállalkozókkal beszélgetve kiderült, hogy korántsem elégedettek a helyi gazdasági körülményekkel. A rendezvénynek helyt adó Kultúrpalota házigazdájaként felszólaló Soós Zoltán is keserűen megjegyezte: száz év után is abból élünk, amit Bernády György és merészet álmodó csapata egy évszázada megvalósított. Reménykedett, hogy az idei helyhatósági választásokon ezen radikálisan változtatni lehet.

A román jegybank igazgatótanácsának volt tagja, Nagy Ágnes a jelenlegi hazai és nemzetközi gazdasági kilátásokat elemezve felhívta a vállalkozók figyelmét, hogy a partneri kapcsolatok felértékelődtek az utóbbi években. Figyelembe kell venni a felnövekvő generációk fogyasztási szokásait. A kormányok egyre jobban eladósodnak, alacsonyak a költségvetési bevételek, kevesebb jut beruházásokra, mivel nőnek a jóléti kiadások. Az eddigi multilaterális kapcsolatok helyett bilaterális kapcsolatok jönnek létre.

Besenyei Sarolta, a CED marosvásárhelyi igazgatója és egyben a rendezvény egyik főszervezője a konferenciát záró sajtótájékoztatón elégedetten állapította meg, hogy már az első két nap után sikeresnek mondható kezdeményezésük, hisz nemcsak naprakész információkat kaptak a romániai piacról a résztvevők, hanem több konkrét megállapodás is született. A hálózatépítés megkezdődött, a helyi cégeknek pedig lehetőségük adódott együttműködést kötni a Kárpát-medence más régióiban tevékenykedő vállalkozásokkal.

A rendezvény másik pillére az alig két éve létrehozott St. Georgius Manager Club volt. Szathmáry Zsolt elnök azt hangsúlyozta, hogy szándékuk volt a marosvásárhelyi sikersztorikat reflektorfénybe helyezni, ezzel is bizonyítva azt a szellemi potenciált, amire lehet építeni. Helyi sikertörténetként plenáris előadó volt Gogolák-Hrubecz Zsolt, a Multinvest Kft. alapítója, a cégcsoport társtulajdonosa és ügyvezető igazgatója. A cég 2017-ben elnyerte Románia legsikeresebb építészeti irodája címet az általuk létrehozott, a régióban egyedülállónak számító Multinvest Business Centernek köszönhetően. Ez az irodaház fenntartható technológiákkal épült, így takarékos és kevésbé környezetszennyező. A WC-kagylók vízellátását például összegyűjtött esővízből oldják meg, a fűtést pedig geotermikus technológiával stb. Gogolák legfontosabb gondolata Marosvásárhely kihívásait illetően, hogy az állandóan szóban forgó globalizációs trendek már itt vannak, a jövő jelen van. Ezzel pedig lépést kell tartani.

„Nekem már nincs noteszem, a papír csak hátráltat bennünket” – jegyezte meg az előadó. Kifejtette, a digitalizációra való törekvés mellett nagyon kell figyelni arra, hogy a munkavállalók között minden generáció képviselve legyen. A fiatalok jelenléte dinamizmust ad, de az idősek tapasztalatát nem lehet internettel helyettesíteni. „Egyébként a munkaerő megtartása nem nehéz, ha együtt dolgozunk és figyelembe vesszük, hogy hová akarunk eljutni. Léteznek bizonyos well-being standardok, és ha jól érzik magukat az alkalmazottak, biztosan nem fognak bennünket otthagyni” – mondta el Gogolák.

A Wizz Air diszkont légitársaság sikereiről Abrán György beszélt, aki korábban a cég kereskedelmi igazgatója volt – marosvásárhelyi gyökerekkel. A Wizz Air története azért kapott teret a konferencián, mert egyike a legsikeresebb közép-európai multinacionális vállalatoknak. Az előadó fontos szereplője volt a légitársaság növekedésének. Saját tapasztalatai szerint az eleinte tíztagú kisvállalkozások sikerét nem feltétlen az ötlet egyedisége és a piaci lehetőség garantálja, hanem a professzionális csapat. Természetesen nagyon fontos, hogy jó helyen legyünk jó időben, és hogy a vállalkozás mesterien legyen kivitelezve.

Megalakulásukkor például potenciált láttak egy olyan diszkont légitársaság létrehozásában, ami összeköttetést biztosítana Nyugat- és Kelet-Európa között: a 2000-es évek elején jelentős volt a munkavállalók kivándorlása, ezen kívül a nemzeti légitársaságok igen korszerűtlennek bizonyultak. Elmondása szerint elengedhetetlen volt, hogy olyan precíz üzleti stratégiát építsenek ki, ami lehetővé tette, hogy annyira legyenek költséghatékonyak, hogy az alacsony árak ellenére fenntartható legyen a cég, és profitot is termelhessenek. Ez a folyamat hosszú volt: 2004 májusában indult az első járatuk, és 2014-ben lépett szintet a társaság profitabilitása.

Abrán kiemelte: érdemes a kisvállalkozásokat már elejétől fogva „nagy cégként” kezelni. Akkor lehet sikeres a vállalkozásunk, ha a víziónk kellően fókuszált és definiált, ha az üzleti stratégiánk megfelelő szerve-zeti struktúrával és profi menedzsmenttel párosul.

Szendrői Gábor, a Concorde MB Partners egyik ügyvezetője a helyi magántulajdonú cégek fontosságáról, a helyi gazdaságban betöltött szerepéről, és az erős helyi tulajdonú közép-kelet-európai országokban tapasztalható kihívásairól beszélt. Gábor előadásában kiemelte a cégek szervezeti strukturálásának, azaz kiszereltségének fontosságát.