A COMTECH KFT. TELEKOMMUNIKÁCIÓS BERENDEZÉSEKET TERVEZŐ ÉS GYÁRTÓ NYUGAT-MAGYARORSZÁGI TÁRSASÁG. A CÉG 2019 ELEJÉN ESETT ÁT TULAJDONOSVÁLTÁSON, AMIKOR A CÉGET ALAPÍTÓ, MAGYAR TULAJDONOSI KÖRT EGY ÚJ, SZINTÉN MAGYAR MAGÁNSZEMÉLYEKBŐL ÁLLÓ, MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL EDZŐDÖTT CSAPAT VÁLTOTTA MIND A TULAJDONOSI, MIND A MENEDZSMENTSZINTEN. VARGA LAJOST, A BEFEKTETŐI CSAPAT EGYIK VEZETŐJÉT KÉRDEZTÜK A SIKERES TRANZAKCIÓ ÓTA ELTELT MAJDNEM PONTOSAN EGY ÉV TAPASZTALATAIRÓL.

 

Mi volt a motivációtok, amikor rászántátok magatokat a cégvásárlásra?

Több kérdést gondoltunk végig ekkortájt későbbi befektetőtársaimmal. Jól érezzük-e magunkat mostani állásunkban? Van-e még elég perspektíva a mostani munkahelyünkön? Akarunk-e alkotni valami újat, felkészültek vagyunk-e erre? Megfelelő időben vagyunk-e ahhoz, hogy a viszonylagos biztonságot viszonylagos bizonytalanságra cseréljük. Ezen kérdésekre olyan válaszokat adtunk, amelyek alapján ideje volt kipróbálni valami újat. Elkezdtünk hát megfelelő célpont után kutatni.

Milyen tényezők mentén választottátok ki pont ezt a céget befektetésre?

Ezt a céget küldtétek számunkra… erre mondtátok, hogy adjunk egy jó ajánlatot, és vegyük meg. (nevet…) A viccet félretéve, több tényező szólt az adott cég mellett: finanszírozhatóság tranzakciós szempontból, az iparági ismereteink megvoltak, az eladók motivációja és értékesítési története a helyén volt, megvolt a „kémia” az eladókkal.

Hogyan alakult a folyamat a ti szempontotokból? Volt-e valami meglepő, ami máshogy alakult, mint terveztétek?

Amit kiemelnék, hogy nem szabad alábecsülni egy elhúzódó tranzakciós folyamat hatását a tulajdonosokra és a cégre. Az eladó tulajdonosok motivációja a mindennapi céges feladatok kapcsán óhatatlanul csökken. Hatalmas önfegyelmet követel meg tőlük, hogy továbbra is alázattal működtessék az eladósorba került céget, hogy foglalkozzanak az előremutató fejlesztésekkel. Mi szerencsések voltunk. Ezzel együtt mindenkinek ajánlom, hogy rövid és intenzív átvilágításra és folyamatra törekedjen. Banki finanszírozás esetén nagyon feszesen menedzselje a folyamatot, hogy gyorsan megvalósulhasson a kívánt tranzakciózárás.

A befektetői csapat korábban is felsővezetőként dolgozott. Mégis, mik voltak a legfontosabb tapasztalatok a saját cég átvételekor?

Különösebb meglepetés nem ért minket. A tranzakciót megelőzően is felsővezetői csapatként dolgoztunk és működtünk együtt befektetőtársaimmal. A cégvásárlás során olyan társasághoz jutottunk, amilyenre számítottunk. Talán annyit megjegyzek, hogy jobban esik a saját hasznomra (esetleg káromra) vezetni egy céget, mint alkalmazottként tenni ezt.

Eltelt egy év a tranzakció zárását követően. Mik voltak a programotok legfontosabb elemei ezen időszak alatt?

A legfontosabb célunk az első 12 hónapra az volt, hogy megfelelő mélységében megismerjük a céget, és teljes kontrollba kerüljünk. Ezen belül az első három hónap során teljes mértékben az volt a célunk, hogy úgy történjen meg az átvétel, hogy az nem jár jelentős sérülésekkel a cég számára, azaz például nem veszítünk el fontos munkavállalót. Munkánkat az a szerencsés helyzet nehezítette, hogy egy elnyert jelentős tender miatt gyorsan kellett a gyártási kapacitást bővítenünk. Ezért munkánk jelentős részben arról szólt, hogy azonosítsuk és feloldjuk a szűk keresztmetszeteket a cég termelési képességében. Csak hónapokkal később jutottunk el oda, hogy rendszereket építsünk, és alaposan végiggondoljuk a jövőt. Küldetést, célokat fogalmaztunk meg. Ezekhez lehetett utána igazítani a terméket és a céges fejlesztéseket stb. Azt gondolom, mostanára eljutottunk oda, hogy tudjuk, mit és miért csinálunk, és ezt megfelelően tudjuk a kollégák számára is kommunikálni.

Ha most újra tranzakcióba kezdenétek, mit tanácsolnátok magatoknak?

Avagy mit tanácsolsz tranzakció előtt álló személyeknek? Nem szükséges feltétel, de nagyon szerencsés körülmény, ha mind az eladó, mind a vevői fél élvezni tudja a tranzakciót, és jó a kémia a felek között. Harcias körülmények között is lehet tranzakciót csinálni természetesen, de ez nagyon megnehezíti a zárást, és ellehetetleníti a későbbi együttműködést. Ezért ezt a megközelítést csak akkor javasolom, ha tényleg egyszeri tranzakcióra szorítkozik a kapcsolat, és nem számítanak a felek későbbi együttműködésre.