A „ROBOT MINT SZOLGÁLTATÁS” MODELLJÉNEK SEGÍTSÉGÉVEL OLYAN KISVÁLLALKOZÁSOK IS KIHASZNÁLHATJÁK A LEGKORSZERŰBB TECHNOLÓGIA ELŐNYEIT, AMELYEKNEK NINCS KELLŐ TŐKEEREJE ÉS TUDÁSA AZ EHHEZ SZÜKSÉGES BERUHÁZÁSOKHOZ – NYILATKOZTA LAPUNKNAK SABJÁN LÁSZLÓ, A KOLLABORATÍV ROBOTOK TARTÓS BÉRLETBE ADÁSÁVAL ÉS ÜZEMELTETÉSÉVEL FOGLALKOZÓ COBOTX ÜGYVEZETŐJE. AZ ÜZLETI MODELLBEN REJLŐ LEHETŐSÉGEKET JÓL SZEMLÉLTETI, HOGY A 2020-BAN ALAPÍTOTT COBOTX MÁR RÉGIÓS TERJESZKEDÉSBEN GONDOLKODIK.

 

Hogyan merült fel a CobotX elindításának ötlete?

Mindig is érdekelt, hogyan tudom a cégemet hatékonyabbá tenni, legyen szó akár technológiáról, tudásról vagy eszközökről. Emellett tipikus példája vagyok az innovátor vásárlónak: ez a szemléletmód pedig a cégvezetésben is megjelenik, hiszen mindig keresem a fejlesztési, fejlődési lehetőségeket.

A CobotX is előremutató küldetéssel rendelkezik, mégpedig azzal, hogy felszabadítsuk az ember és robot együttműködésében rejlő potenciált.

A CobotX megalapításának ötlete 2020-ban, családi nyaralás közben merült fel, ahol egy alkalommal az ismétlődő, repetitív feladatok hatékonyabb megoldá-sának lehetőségeiről beszélgettünk. Persze ez a téma nem véletlenül jött szóba, hiszen magam is a termelői szektorban – a textiliparban – tevékenykedtem koráb-ban. A beszélgetés nyomán kezdtünk el a kollaboratív robotokkal (kobot) ismerkedni, majd tanácsadó céget kerestünk, és az ő segítségükkel piackutatást végeztünk, illetve dolgoztuk ki a stratégiát és az üzleti modellt. Ez a „robot mint szolgáltatás” modellje.

Mi a legnagyobb előnye a robotok alkalmazásának a gyártási folyamatokban?

A folyamatos minőség, a megbízható és kiszámítható, költséghatékony munkavégzés, az egyszerűség és a mobilitás.

Hogyan merült fel a robot mint szolgáltatás alkalmazásának ötlete?

Megvizsgáltuk a piacot, és azt láttuk, hogy a gépépítő cégek – kapacitáshiány és üzleti okok miatt – magukra hagyják az ügyfeleket a telepítés után. Ezért ma csak azok a cégek mernek belevágni a robotok alkalmazásába, amelyeknél adott a kellő tőkeerő és a szükséges tudás, vagyis olyan mérnökcsapat, amely biztosítani tudja a folyamatos működést. Ezen a ponton jövünk a képbe mi a szolgáltatásunkkal, hiszen amellett, hogy – miután felmértük az igényt – megvásároljuk a cégek helyett a legjobb technológiát, az üzemeltetésben, gyártásban tartásban is támogatjuk őket, úgy, hogy a finanszírozásban is partnerek tudunk lenni. Tehát a mi szolgáltatásunk révén – havi díj ellenében – úgy tudja a legjobb technológiát alkalmazni az adott vállalkozás, hogy nincs szüksége sem beruházásra, sem jelentős plusz emberi erőforrás bevonására.

Kikből tevődik össze az ügyfélkörük, és mekkora lenne az a beruházási igény, amivel egy saját kobot beszerzésekor számolni kell?

Az ügyfélkörünket a száz fő alatti létszámmal működő kis- és középvállalkozások adják, amelyeknek nincs kapacitásuk és tőkéjük a robottechnológia alkalmazásához, illetve a megfelelő szoftverek kifejlesztéséhez. Ami pedig a költségigényt illeti, egy robotcella ára (ami magán a robotkaron kívül többféle kiegészítőt is tartalmaz) 70 ezer eurótól indul, ami – ha figyelembe vesszük, hogy sok esetben több gép egyidejű alkalmazása szükséges – egyáltalán nem elhanyagolható tétel. Mi ugyanakkor fix, három-öt éves időtávra szerződünk a partnereinkkel, így előre kalkulálható havi költséggel tudnak számolni.

Az, hogy a CobotX biztosítja a kobotokat az ügyfeleknek, elég jelentős tőkeerőt feltételez. Hogyan tudják ezt megoldani?

Két fő csatornán keresztül. Egyrészt a CIB Bank állandó pénzügyi partnerünk, amely nagyon jó partner a finanszírozásban, és teljes mértékben támogatni tudja az elképzeléseinket. A másik lábat a kobotjaink gyártója, az Universal Robots globális finanszírozó partnere adja.

Hogyan oszlik meg a finanszírozásnál a vásárlás, a lízing és a tartós bérlet aránya?

A fiatalabb generáció nyitottabb az innovatív technoló-giákra és az új pénzügyi megoldásokra, ők értik ennek az előnyeit és az ebben rejlő lehetőségeket. Náluk nem kérdés a tartós bérlet. Az idősebb generáció inkább ragaszkodik a tulajdonláshoz, ilyen esetben a vásárlás után karbantartási szerződést kötünk az ügyféllel.

Hogyan zajlik a robotok telepítése az ügyfeleknél, mi történik azt követően, hogy az adott cégnél felmerül az új technológia alkalmazásának igénye?

Elsőként az igényeket mérjük fel, majd ha minden paramétert sikerült tisztázni, ajánlatot adunk, amelyet szerencsés esetben szerződéskötés követ. Ezután lefejlesztjük a rendszert, kipróbáljuk, beüzemeljük a gépeket, és végül a próbagyártás, majd a betanítás következik a sorban.

Jellemzően mennyi idő telik el az igényfelmérés és a robotok élesüzembe-állítása között?

Három hónaptól akár egy évig is tarthat ez a folyamat. Az eltelt idő persze nagyban múlik azon is, hogy mennyire együttműködő a partnerünk.

Melyek azok a területek, amelyeknél a kobotok tipikusan alkalmazhatók?

Leginkább a gyártás területén, például a fémiparban, vagy az elektronikai alkatrészeknél. Nagyon széles a felhasználási paletta, hiszen ma már a gyártási folyamatok 80-90 százalékát lehet automatizálni: éppúgy léteznek összeszerelő, csavarozó alkalmazások, mint dobozoló vagy raklapoló megoldások. Itt fontos ugyanakkor szem előtt tartani, hogy ugyan a ciklikus folyamatok a legtöbb esetben automatizálhatók, ez nem az emberek munkáját veszi el, hanem lehetővé teszi, hogy a rendelkezésre álló munkaerőt más területeken, produktívabb módon, nagyobb hozzáadott értéket előállítva használjuk fel.

Mi történik akkor, ha hiba lép fel a rendszerben, és például leáll a robot? Milyen gyorsan tudnak reagálni?

Távolról látjuk a gépek működését, és azonnal jelez nekünk a rendszer, ha valahol baj van. Az esetek döntő többségében távolról is el tudjuk hárítani az üzemzavart, de szükség esetén természetesen a helyszínre is kivonulunk.

Milyen fejlődési, terjeszkedési lehetőséget lát a CobotX előtt?

Ebbe a szolgáltatási modellbe új termékeket is be tudunk illeszteni, most áll például kialakítás alatt az intralogisztika, takarítórobot, szervizrobotos üzletágunk. Mivel pedig a technika folyamatosan fejlődik, újabb és újabb applikációs lehetőségek nyílnak meg, így az elvégzett feladatok köre is egyre szélesedik. A nagyobb országos lefedettség és a még gyorsabb hibaelhárítás érdekében Budapest mellett Debrecenben is irodát nyitunk, miközben – két-három éves időtávon – régiós terjeszkedést is tervezünk.

Az interjú rövidebb verziója a Világgazdaság 2022. május 17-i számában jelent meg.