Cegertek_88_01AMIKOR EGY CÉGALAPÍTÓ AKÁR SAJÁT UTÓDJÁNAK, AKÁR KÜLSŐ MENEDZSMENTNEK, AKÁR PEDIG CÉGE LEENDŐ VEVŐJÉNEK ADJA ÁT A VÁLLALKOZÁSÁT, MINDENKÉPPEN FEL KELL KÉSZÍTENIE AZT. A SOK ÉV SORÁN MEGSZERZETT ÉS FELHALMOZOTT TUDÁS CSAK AZ Ő FEJÉBEN VAN, ENNEK ÁTADÁSA NEM EGYSZERŰ FELADAT: MÁSOK SOSEM FOGJÁK ÁTLÁTNI A CÉG ÜGYEIT ÚGY, MINT Ő.

Esetleg az alapító egymagában az ügyvezető, a fő sales-es, esetleg a termelést is ő menedzseli – bárki is veszi át a szerepét, mindazt, amit ő csinál saját vállalkozásában, valószínűleg nem fogja tudni így átvenni. Végül pedig mostanáig az alapító nem tartozott senkinek beszámolással a cége ügyeit illetően, nem is alakultak ki azok a menedzsment- és jelentési rendszerek, amik átláthatóvá teszik az operációt. Mindezeket ahhoz kell kialakítani, hogy az alapító mint cégátadó biztos lehessen abban, hogy a cég jó kezekben lesz – vagy egy vevő biztos lehessen abban, hogy érti, hogy az általa vásárolt cég hogyan működik, és a menedzserek hogyan irányítják azt.

Mik a kialakítandó, esetleg átalakítandó területek? Stabil döntési kompetenciákkal és releváns tapasztalatokkal felvértezett menedzsmentet kell kialakítani; rendszereket és folyamatokat kell bevezetni; termelőeszközöket és csatlakozó ingatlanokat kell kitisztítani; a jogi struktúrát kell egyszerűsíteni; a munkavállalói viszonyokat kell rendezni, valamint ki kell alakítani a tevékenység kontrollálásának módjait

(az alábbi táblázat részletezi a tennivalókat).

Táblázat

Feltűnhet, hogy keveset beszélünk ezen az ábrán olyan dolgokról, amik a végterméket vagy eladott szolgáltatást jellemzik, azaz nem írjuk, hogy az engedélyeknek, minőségbiztosítási rendszereknek, a környezetvédelmi dolgoknak rendben kell lennie. Ez ugyanis a sikeres vállalatoknál automatikusan jön, hiszen vevők és vevőjelöltek rengeteg auditot végeznek, melyeknek a vállalkozások kötelességtudóan eleget tesznek. Ami sokszor hiányzik, mivel ezek ellenőrzése nem feladata az alapítón/tulajdonoson kívül senkinek, az az adminisztratív és működési-működtetési elemek rendbetétele. Amíg ugyanis ezek nincsenek rendben, addig nem várható, hogy valaki, aki átveszi a céget, hasonlóan tudja azt működtetni, mint az, aki ezen elemeket kialakította. Mindez azt is jelenti, hogy a vevői külső auditokhoz hasonlóan érdemes az átadásra felkészítést külső támogatók által végzett vállalat- és vállalatirendszer-auditálást követően elindítani. Megbízhatunk egy vezető pénzügyi auditcéget a vállalkozás éves jelentéseinek auditálására; egy pénzügyi audit céget a vállalat pénzügyi folyamatainak felülvizsgálatára, egy IT audit céget az informatikai ügyek feltérképezésére, és egy HR audit céget a munkaügyi folyamatok megvizsgálására. Nem elhanyagolható egy jogi átvizsgálás szerepe a jogi és adóoptimalizálási ügyek kezelésére.

Tapasztalataink szerint egy ilyen átalakítás sok időt vesz igénybe; ahhoz, hogy egy 10-15 év alatt felépített cég adminisztratív ügyeit rendezzük úgy, hogy az átadható legyen kényelmesen, akár 3-5 évet is dolgozni kell egyes ügyeken.

Szendrői Gábor
partner
Concorde MB Partners
gabor.szendroi@cmbp.hu