Minden kivásárlás más, de hiszem, hogy az alábbi sikerkritériumok teljesülése az esetek 99,9%-ában sikeres befektetést eredményez.


1. A tulajdonosok nem fizettek túl a vállalatért
Egy hitelekkel megterhelt vállalat nehezen éli túl az időről-időre bekövetkező kellemetlen meglepetéseket. Ha a befektetők túlfizettek, akkor a szokásosnál is magasabb hitelterhelés mellett nem marad mozgástér az elkerülhetetlen hibák orvoslására.

2. Érthető, versenyképes stratégia
Amely teljesíti a „felvonó-tesztet”, vagyis ha a kivásárlás lényege 2 emelet között egy laikusnak nem magyarázható el, akkor az MBO-stratégián még dolgozni kell…

3. Világos és érthető cégkultúra és értékrend
A vállalat munkatársai csak akkor képesek egyfelé húzni a szekeret, ha ismerik az irányt és a magukévá tették a működési elveket.

4. Szervezett és fegyelmezett megvalósítási folyamat
Ahogy George Patton tábornok mondta: „Egy megfelelő terv, amit könyörtelenül végrehajtunk most jobb, mint egy tökéletes terv a jövő héten.”

5. Az eredmények átfogó és követhető visszamérése
A világosan megfogalmazott és kommunikált célok mit sem érnek azok teljesítésének visszamérése nélkül. Nem várhatod, ha nem vizsgálod.

6. Kiváló kommunikáció
Ez nem csak a munkatársakkal, hanem a vevőkkel, szállítókkal, alvállalkozókkal, befektetőkkel, hitelezőkkel, a médiával és az iparági szakértőkkel is elengedhetetlen. A korszerű technológiákat (e-mail, internet, videokonferencia) is vegye igénybe.

7. Erős és egymást támogató menedzsment csapat
Fontos, hogy legyen mindig egy kis szabad kapacitás, hogy meg tudjon birkózni a váratlan válságokkal és lehetőségekkel.

8. Produktív és jól menedzselt igazgatóság
Ahol a belső és külső tagok egyensúlyban vannak.

9. Megbízható és pontos vezetői információ
Amely a lényeges kérdésekre koncentrál és lehetővé teszi a pontos tervezést és előrejelzést.

10. Egy adag szerencse!

(A cikkhez Andy Nash: The MBO Guide For Management Teams, Harryman House, 2005 című könyvéből merítettünk.)