GINO WICKMAN ÉS MIKE PATON SIKERKÖNYVE, A TRACTION-SOROZAT MÁSODIK KÖTETEKÉNT JELENT MEG, ÉS IMMÁRON MAGYAR NYELVEN IS ELÉRHETŐ. A KÖNYV A WICKMAN ÁLTAL KIFEJLESZTETT, JELENLEG EGYIK LEGNÉPSZERŰBB VÁLLALATFEJLESZTÉSI MÓDSZER, A VÁLLALKOZÓI OPERÁCIÓS RENDSZER (ENTREPRENEURIAL OPERATING SYSTEM, EOS) BEVEZETÉSÉT, ÉS EZT KÖVETŐ HASZNÁLATÁT MUTATJA BE EGY KONKRÉT TÁRSASÁG, A SWAN SERVICES LTD. PÉLDÁJÁN KERESZTÜL. A SWAN SERVICES TÖRTÉNETE FIKCIÓ, DE AZ EOS EGY VALÓSÁGOS, TELJES VÁLLALKOZÓI ESZKÖZRENDSZER, ÉS A KÖNYV SZERZŐI SZERINT VILÁGSZERTE TÖBBEZER VÁLLALKOZÁSNAK SEGÍTETT MÁR.Adott egy technológiai szolgáltatásokat nyújtó, immár több mint tíz éve a piacon lévő társaság, amely az Egyesült Államok keleti partvidékének egyik államában tevékenykedik. Az elmúlt évek során nagyon szép sikereket értek el, működési területük egyik meghatározó szereplőjévé váltak. Az árbevétel és nyereségesség szintjén is folyamatos növekedést sikerült elérniük. A társaság két tulajdonosa, Eileen Sharp és Vic Hightower, boldogok voltak, élvezték a sikerrel töltött éveket, de aztán valami történt, frusztráltak lettek, a szép évek elmúltak. A folyamatos növekedés után a Swan Services megbicsaklott. A várt eredmények elmaradtak, feszültség alakult ki közöttük és a dolgozók között is. Az emberek egymásra mutogattak, egymást hibáztatták, de semmi olyan nem történt, ami megoldotta volna a Swan súlyosbodó problémáit. A megoldás lehetősége egy nem várt helyről érkezett… Egy konferencia alkalmával egy korábban hasonló cipőben járó cég tulajdonosával beszélgetve kapta meg Eilenn egy tanácsadó, Alan névjegyét. Némi gondolkodás után Vickel úgy döntöttek, adnak egy esélyt számára. Ezzel elindult a Swan Services Ltd. az EOS rendszer kialakítása útján, azt, hogy ez milyen eredményt hozott, a könyvből kiderül.

A Vedd kezedbe a vállalkozásod azt a folyamatot mutatja be, hogyan oldja meg a történetben szereplő, stagnáló vállalkozás problémáit az EOS (Vállalkozói Operációs Rendszer) alkalmazása.  A könyv részleteiben szemlélteti a cég útját az EOS-tanácsadóval való első találkozástól a folyamatok teljes kiépítéséig.

Mi is pontosan az EOS-rendszer?

Az operációs rendszer az alábbi hat kulcselemből alkotja azt az egészet, amelynek sikeres alkalmazása révén a társaság elérheti távlati céljait. Az EOS egy olyan rendszer, amely különféle praktikus eszközökkel segíti elérni a legtöbb vállalkozás számára nehezen megfogható célokat, amelyek:

  • Közös jövőkép: amikor minden munkatárs tisztán látja, hogy merre tart a vállalkozás, és hogyan tervez eljutni oda.
  • Végrehajtás: amikor mindenki fegyelmezetten és felelősen dolgozik a tervek végrehajtásán, és a közös jövőkép teljes körű megvalósításán.
  • Csapatszellem: amikor a kulcsemberek egészséges szellemű, egységes és jól működő csapatot alkotnak, mert a vezetők együttműködése általában nem kielégítő.

A Hajtóerő, mint a hatodik kulcselem a cégek legtöbbjénél a leggyengébb láncszem. Ezt a kulcselemet akkor használja megfelelően a társaság, ha cég minden tagja figyelmezett és számonkérhető, jó dolgokra koncentrál, és megtesz mindent azért, hogy a jövőkép megvalósuljon.

A Hajtóerő kulcselemet „sziklák” és a „meetingek ritmusa” eszköz segít megszilárdítani. A sziklák azok a legfontosabb feladatok, amiket el kell végeznie a következő három hónapban. Minden sziklának van egy felelőse, és nagyon fontos, hogy oda kell figyelni arra, hogy ne vállaljuk túl magunkat sziklákból.

A rendszer nagyon nagy hangsúlyt fektet a belső egyeztető meetingekre és azok minőségére. Nagyon fontos, hogy egy meetingnek meglegyen a ritmusa, fontos, hogy ne késsen senki, mert azzal komolyan rontja a belső összhangot, és felesleges időkiesést jelent mindenki számára. Mindig pozitív hírekkel kell kezdeni, majd egyeztetés után mindig értékelni kell minden résztvevőnek a találkozót, kifejtve, hogy mit milyennek talált benne.

Ahogy a fentiekből is megfigyelhető, ahhoz, hogy az EOS-rendszer kiépítésére fordított energia meghozza gyümölcsét, nemcsak a tulajdonosok, hanem a topmenedzsmenttagok teljes jelenléte és beleadása szükséges mind az orientációs tréningeken, mind pedig a társaság mindennapjaiban. A Swan Services esetében a két tulajdonos-ügyvezető mellett a fő funkciókért felelős négy vezető vett rész ezeken a találkozókon. Fontos eleme az EOS-rendszernek a számonkérhetőségi ábra, amely egy szervezeti ábra továbbfejlesztett változata, azzal, hogy nyilvánvalóvá teszi a szerepeket és a felelősségi köröket. Az ábra egyértelműen meghatározza azokat a fontos szerepköröket, amelyeket az egyes fő funkciókat betöltő személyeknek magukévá kell tenni, és kimagaslóan kell teljesíteni ahhoz, hogy a cég magasabb szintre léphessen. Érdekes eleme az ábrának, hogy minden cégnek szüksége van egy Vizionárius és egy Integrátor vezetőre, ők találhatók a hierarchia tetején, de legfelül minden esetben a Vizionárius helyezkedik. Ők azok, akiknek rengeteg ötlete van, a nagy gondolatok vonzzák őket, sok esetben ők az alapító-tulajdonosok. Ezzel szemben az integrátor az, aki felgyűri az ingujját, és beleássa magát a mindennapi teendőkbe. Jól látszik, hogy ebben a két székben nem ülhetne ugyanaz a személy, sajnos a hazai vállalatok esetében a legtöbbször ez a két szerep nem különül el egymástól, és ez komoly problémát jelent.

Egy másik érdekes gondolat a hat kulcselemből az Emberek eleméhez kapcsolódó „megfelelő emberek a megfelelő székben” gondolat. Ennek értelmében azok a megfelelő emberek, akik osztják a cég alapértékeit, illeszkednek a vállalat kultúrájához. A „megfelelő székek” kifejezés pedig azt jelenti, hogy az adott személy rendelkezik azokkal a készségekkel és tapasztalatokkal, amely révén kiválóan tudja ellátni munkakörét. Tehát ennek értelmében nagyon könnyen előfordulhat, hogy nem az adott munkavállalóval van probléma, hanem egyszerűen nem azt a szerepet tölti be a cégnél, amit az ő képességei és ambíciói lehetővé tennének.

Érdekes eszköz az EOS-rendszerben az AVO. A, mint „azonosítsd be”, V, mint „vitasd meg” és O, mint „oldd meg”. Ennek a módszernek a hátterében az a felismerés áll, hogy a problémák kezelésében még az igazán tehetséges vezetői csapatok is idejük nagy részét vitával töltik. Ennek értelmében mielőtt elkezdenénk valamit megvitatni, leásunk egészen a probléma mélyére, hogy beazonosítsuk annak gyökerét, forrását, alapvető okát, ezután nyíltan és őszintén megvitatjuk azt. Végül pedig megoldjuk a problémát egy olyan akciótervvel, ami végleg megszünteti azt.

A könyv elolvasása segítséget jelenthet vállalattulajdonosok és menedzserek számára a saját szervezetükben található sziklák azonosítására, és esetleg néhány megoldási ötlettel is gazdagodhatnak.

Cégünk jogelődjének, az MB Partnersnek alapítója, Préda István az elmúlt négy évben több tucat amerikai kkv-nak segített bevezetni az EOS-t. Az EOS által használt eszközök a www.eosworldwide.com-on ingyenesen letölthetők.