width=AZ INNOVÁCIÓ JELENTŐSÉGÉRŐL, A STARTUPOK HELYZETÉRŐL ÉS A HAZAI IKT STARTUPOKAT TÁMOGATÓ INPUT PROGRAMRÓL SOLYMÁR KÁROLY BALÁZZSAL, AZ INNOVÁCIÓS ÉS TECHNOLÓGIAI MINISZTÉRIUM INFOKOMMUNIKÁCIÓÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRÁVAL BESZÉLGETTÜNK.

Aki nem innovál, elbukik – szokták mondani, s hogy ez valóban így van, nem kétséges. De mégis, az innovatív jelző sok esetben csak marketingfogásnak tűnhet. Mit is jelent valójában az innováció egy vállalkozásnak?

Az innováció minden vállalkozás versenyképességének alapfeltétele, legyen az kicsi, közepes vagy nagyvállalat. Ez azt jelenti, hogy egy cég képes fejlődni, változtatni, valamint válaszokat adni a már meglévő és a még meg nem született új piaci igényekre. A vállalkozásoknak tudniuk kell alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Gondoljunk csak bele, hogy akár egy-egy újító, azaz innovatív megoldás átültetése a cég mindennapi életébe milyen mértékű termelékenységnövekedést és költségoptimalizációt, ezáltal pedig bevételnövekedést eredményez. Az innovációs megoldásokat adaptáló vagy fejlesztő cégek rugalmasabbak, könnyebben reagálnak a külső változásokra, ezáltal hosszú távon életképesebbek.

Amikor azt mondjuk, innováció, a legtöbb esetben valami nagy volumenű, drága dologra gondolunk. Hogy élhet ezzel a lehetőséggel például egy kisvállalkozás?

Az innováció képessége mindenkié, mindenkiben benne rejlik, és mindenhol jelen van. Ezt tükrözi az a tavalyi, nemzetközi szinten is pontosított értelmezés, mely szerint az innováció nem kizárólag jelentős változást jelent, hanem mindent, a mi az adott vállalkozás már létező termékeihez vagy folyamataihoz képest új vagy feljavított. Ezért nem szükséges minden esetben óriási költségekkel számolni. A beruházásigényes innovációk esetében nagyfokú segítséget jelentenek a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP) rendelkezésre álló vagy a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalnál elérhető kutatás-fejlesztési és innovációs (KFI) pályázatok. Itt is fontosnak tartom kiemelni, hogy a meglévő tőke önmagában kevés, a megfelelő szintű szakmai tudás is elengedhetetlen egy működő, időtálló fejlesztéshez.

És így el is érkeztünk az INPUT Programhoz, melynek kiemelt célja az IKT-szektorban működő innovatív vállalkozások külpiacra segítése. Számos piaci és állami szereplő foglalkozik a startupokkal, mitől más az INPUT Program?

Örülök, hogy így tette fel a kérdést, ugyanis már az elején leszögezném, hogy az INPUT Program a már meglévő rendszer támogatását tűzte ki célul, szoros együttműködésben a szinergiákra épít. Ha két évvel ezelőtt ránéztünk az ország startup térképére, azt láttuk, hogy Budapesten minden dinamikusan halad előre, események, meetupok, versenyek százait rendezik évente, valamint egyre több inkubátor, akcelerátor, befektető jelenik meg a piacon. Ami viszont hiányzott, az a tudatosan kiépített, egységesen szervezett vidéki ökoszisztéma. Azért mondom múltidőben, mert az hozzájárult ahhoz, hogy több, Budapesten kívüli, egyetemi nagyvárosban is fejlődjön, vagy egyáltalán elinduljon a startup-élet. Azokat a hiányzó elemeket pótoltuk és pótoljuk folyamatosan, melyekkel helyben bemutathatjuk a jó példákat, aktív szakmai segítséget nyújthatunk, így az ötletfázistól egészen a nemzetközi piacra lépésig kísérhetjük az információs és kommunikációs technológiákkal foglalkozó projektgazdákat.

Tehát a Budapest-központúságot áthelyezték vidékre?

Inkább azt mondanám, hogy kiterjesztettük. A fővárosi ökoszisztéma remekül működik, a felhalmozódott tudást pedig meg kell osztani. Nem szabad elfelejtenünk azt, hogy a közép-magyarországi régión kívül is rengeteg tehetséges, innovatív ötletgazda van. Sokszor csupán néhány szakmai információ, egy üzleti kapcsolat, helyes üzletfejlesztési irány vagy talán egy kis bátorítás hiányzik, hogy sikerre vigyék projektjeiket. Ezt mutatja az is, hogy már több mint hatszáz érdeklődőt és ötletgazdát vontunk be az INPUT Programba. Rendkívül fontosnak tartjuk a személyes jelenlétet, ezért tíz városban, köztük Győrben, Kaposváron, Miskolcon, Szegeden is jelen vagyunk, így első kézből szerezhetünk információkat a startup-életről, és ami még fontosabb, helyben nyújthatunk segítséget az érdeklődőknek.

Említette a szakmai információt, kapcsolatokat és az üzletfejlesztést. Ezt mind biztosítani tudja az INPUT Program?

Ezt és ennél jóval többet. Az ötlet formálódásától egészen a nemzetközi piacra lépésig elkísérjük a startupokat. Startup-koordinátoraink a kezdetektől az ötletgazdák mellett állnak. Szemléletformáló, tudásátadó rendezvényeket biztosítunk, ahol elsajátíthatják az alapokat, valamint megtanulhatják, mi az a onepager, és megismerhetik az üzleti terv előszobáját jelentő Business Canvas Modell összeállításának és elkészítésének lépéseit. Fontos hangsúlyozni, hogy szolgáltatásainkat minden esetben projektre szabottan, az egyedi igényeknek megfelelően nyújtjuk, hiszen csak így biztosítható a sikeres, piacképes vállalkozás elindítása, fejlődése és fenntartása.

Mégis tíz startupból csak egy marad a piacon…

Az a tapasztalatunk, hogy a legtöbb ötlet azért bukik el, mert nem volt megfelelően előkészítve: rossz volt a célcsoport-meghatározás, vagy a termék- vagy szolgáltatásfejlesztés iránya, de az is előfordult, hogy a nem megfelelő marketingeszközöket használták. Az INPUT Program ismeri ezeket a buktatókat, így minden szakmai segítséget megad ahhoz, hogy a startupok átlendüljenek a kezdeti nehézségeken. A program keretében olyan országos mentor- és szakértői hálózatot építettünk ki, amely egyedülálló Magyarországon, ugyanis tagjai megfelelően képzettek, nagyfokú szakmai tapasztalattal rendelkeznek, melyet ellenszolgáltatás nélkül osztanak meg a hozzájuk forduló, szárnyukat bontogató startupokkal. Egy hat hónapig tartó mentorálási folyamat vagy egy-egy konkrét, például adózási vagy jogi kérdésre adott szakértői válasz felbecsülhetetlen minden vállalkozó számára. Egyébként a másik oldalról is igen kedvezők a visszajelzések. Mentoraink nagyon szeretnek a startupjainkkal dolgozni, és természetesen egymás között is értékes kapcsolatokat alakítottak ki. Ez egy olyan csapat, amelyhez bármikor lehet csatlakozni!

És az üzletfejlesztés?

Egyértelműen más segítségre van szüksége egy korai és egy növekedési fázisban lévő vállalkozásnak, így ez a szolgáltatás szintén az egyéni igényekhez igazodik. A tanácsadások során olyan kérdéskörök kerülhetnek elő, mint például a tőkebevonáshoz szükséges ismeretek, validáció, kontrolling vagy a nemzetközi piacra lépési stratégia, melyekkel kapcsolatban nálunk iránymutatást kaphatnak.

Ha már a külpiacra lépés szóba került, mit tesz az INPUT a magyar startupokért ezen a téren?

A startupok alapvetően nagy növekedési potenciállal bírnak, így törvényszerű, hogy egy idő után átlépik az országhatárt, és külföldön terjeszkednek. Az INPUT Program egyedülálló nemzetközi kapcsolati hálózatot alakított ki Kanadától Malajziáig, így a vállalkozásoknak szinte bárhol tudunk megfelelő üzleti kontaktot szerezni. Emellett külföldi konferenciákon, kiállításokon, versenyeken, vagy akár B2B találkozókon való megjelenéshez is hozzájárulunk anyagilag és szakmai felkészítéssel egyaránt.

Ebből származhat bármilyen sikertörténet vagy előrelépés?

Igen, több alkalommal is dobogós helyezést értünk el rangos nemzetközi megmérettetéseken, melyekre az INPUT Program üzletfejlesztési szakértői készítették fel a résztvevőket. Büszkén emelem ki az első helyezést a Global Forumról, de elhoztunk egy osztott második helyet a világ egyik legnagyobb hackathonjáról, valamint egy bronzdíjat Kínából, ahol olyan egyetemek hallgatóival versenyzett csapatunk, mint a Harvard vagy az MIT. De megemlíthetem azt a közel negyven mentor-mentorált párost, akik együtt dolgoznak a sikerért, azt a több mint nyolcvan ötletgazdát, akiket hozzásegítettünk a külpiaci megjelenéshez, vagy azokat a csapatokat, akik üzletfejlesztési szolgáltatásaink igénybevétele után nyertek el sokmilliós tőkebefektetéseket, írtak alá partneri szerződéseket vagy bővítették vevőkörüket. Nagy büszkeség az is, hogy az INPUT Program egyedülálló, startup ökoszisztéma-fejlesztő szakmai elemeinek tevékenységének köszönhetően az ENSZ Best Practice elismerésében is részesült.

Tehát lehet sikeres egy magyar startup külföldön?

Igen, minden kétséget kizáróan. Meggyőződésem, hogy teret kell adni a magyar tehetségeknek és ötleteiknek, hogy kibontakozhassanak és megmutathassák, hogy a legjobbak között van a helyük nemzetközi viszonylatban is. Az INPUT Program az alapokat megadja, a többi már csak a startupok kitartásán és elkötelezettségén múlik.