10 év alatt a TeleLink Dél-Kelet-Európa meghatározó piaci szereplője lett a rendszerintegráció területén. Legújabb akvizíciójukkal, a magyar Metalcom megvásárlásával immár 6 régiós országban vannak jelen és a „nagybevásárlásnak” még koránt sincs vége. Lyubomir Minchev, vezérigazgató és társalapító nyújtott számunkra betekintést a Metalcom ügyletbe, illetve megosztotta velünk a TeleLink jövőbeni terveit.


Össze tudná foglalni röviden, hogy a TeleLink miképp vált regionális vállalkozássá? Mi volt az a különbség, melynek köszönhetően a cég 6 országra tudta kiterjeszteni tevékenységét?
Minden történet elkezdődik valahol. Nemzetközi terjeszkedésünket tekintve a miénk 2005-ben kezdődött, amikor a Cosmote meghívta a mi cégünket is, hogy vegyünk részt romániai vállalatának újraindításában. Ekkor még csak egyek voltunk, abból a sok-sok cégből, akik meghívást kaptak a projektre, de egy év elteltével már csak mi és három másik cég maradt, akik valójában dolgozhattak a hálózaton. Ekkor tanultuk meg, hogy egy sikeres projektmenedzsment vállalkozás kulcsa a kiváló költségmenedzsmentben rejlik. Ezt követően tudatosan kezdtük keresni a külföldi terjeszkedés lehetőségeit, először zöldmezős beruházások indításával. Szerbiában és Macedóniában 2006-ban, illetve 2007-ben indítottuk vállalkozásainkat, de aztán rájöttünk, hogy ebben a kapcsolatokra épülő üzleti környezetben szinte lehetetlen vagy inkább túl hosszadalmas a semmiből felépíteni egy sikeres céget.

Ekkor fordultak az akvizíciók felé?

Igen. Változtattunk stratégiánkon és felállítottunk egy erős fel- és kivásárlási csapatot házon belül, majd eredményes és jó piaci pozícióval rendelkező vállalatok után néztünk. Miközben ezt a tevékenységet fel- és kivásárlásnak hívjuk hivatalosan, mi inkább azt szoktuk mondani, hogy partnereket keresünk és nem egyszerű akvizíciós célpontokat. Mi mindig olyan emberekkel akarunk kapcsolatot teremteni, akik maguk építettek fel cégüket, abba befektették munkájukat, pénzüket, kapcsolataikat és reputációjukat is. Ezért például nem része befektetési politikánknak, hogy megváltoztassuk az akvirált cég nevét. Eddig számos kiváló partnert sikerült megnyernünk a TeleLink cégcsaládnak, melynek legfrissebb tagjai a Metalcom, illetve annak vezetése és tulajdonosai.

Hogyan látja a magyar hálózatépítés, valamint integráció jövőjét és ebben a Metalcom mely képességeire számítanak leginkább?

Attól tartózkodom, hogy bármilyen biztos tippet adjak a magyar piac általunk megcélzott szegmensének növekedésére, ugyanakkor látok számos olyan általános trendet, ami az iparágat formálni fogja az elkövetkezendő 5-7 évben. A vezeték nélküli hálóztatok integrációja nagymértékű növekedés előtt áll a válság éveiben visszaeső befektetési volumennek és a 3G megnövekedett használatának eredményeképp, amit rövid időn belül az LTE követ majd (4. generációs szélessávú mobilhálózat ? a szerk.) A telekom szolgáltatások, illetve a kormányzati és vállalati rendszerek, valamint az intelligens szolgáltatások integrációjának piaca szintén növekedésre van ítélve a gazdaság felfutásával. Távolabbról vizsgálva a kérdést kijelenthető, hogy a vezetékes és a mobil rendszerek konvergálása és az egyre növekvő adattömeg szélessávon történő továbbításának igénye határozza meg a piac struktúrájának fejlődését középtávon. A rendszerintegrációval foglalkozó cégeknek egyre szélesebb körű integrációs szolgáltatásokat kell nyújtaniuk a hang, az adat és a videó tartalmak továbbítása terén. Jelenleg a Metalcom biztos tapasztalattal rendelkezik a vezeték nélküli rendszerek integrációjában és az intelligens szolgáltatások piacára is beléptek már. A TeleLink csoporton belül mindannyian megosztjuk egymással legjobb módszereinket és tanulunk egymástól. Ennek megfelelően a Metalcom esetében is arra törekszünk, hogy a cég erősségeit a legmesszebbmenőkig kihasználjuk, miközben segítséget nyújtunk a menedzsmentnek, hogy olyan piacokat is megcélozzanak, mint a telekom, a kormányzati szektor és vállalati rendszerek.

Miért vett a tranzakció ilyen sok időt, ha jól tudom, 30 hónapot igénybe?

Való igaz, hogy a Metalcom részvényeseivel már elég régóta folytatunk egyeztetéseket. Sok tárgyalási fordulóba telt, amíg mindenkivel egyetértésre jutottunk az üzleti értékeket és jövőbeni növekedést meghatározó formát illetően. Ez egyáltalán nem szokatlan egy olyan vállalati szegmensben, ahol az alapító-menedzsmentnek erős mérnöki háttere van, de a fel- és kivásárlási ügyletek terén nincs tapasztalata. Úgy gondolom, ez egy nagyon érdekes folyamat volt, sikerült mélyebben megismerni egymás személyiségét és a korábbiaknál jóval többet megtudni a jó magyar és bolgár borokról. Préda Istvánnak és az MB Partners-nek rendkívül nagy szerepe volt abban, hogy mindkét oldal jobban megértse egymást a siker érdekében.

Az akvizíciók során megszokott gyakorlat, hogy a TeleLink csak többségi tulajdonrészre törekszik?

Azon dolgozunk, hogy egy nagyon erős regionális piaci szereplővé váljon a csoport, ezért szükségünk van közös stratégiára, így némi kontrollra is ? vagyis főszabályként tranzakcióink során többségi tulajdonrészt szerzünk. Ezzel együtt, ahogy előbb is mondtam, olyan partnereket keresünk, akikkel a cégek növekedni fognak. Közösen tárgyaljuk meg a stratégiát és megpróbáljunk a lehető legjobban kihasználni piaci lehetőségeinket, ezzel vezető pozíciót elérve.

Terveznek további akvizíciókat Magyarországon vagy úgy gondolják, hogy a piacvezető pozíció megszerzéséhez megtalálták az ideális partnert?

Nem tervezünk további akvizíciókat Magyarországon a Metalcom részvétele nélkül! Meg vagyunk győződve, hogy megtaláltuk az ideális partnert, amely piacvezető a vezeték nélküli hálózatokat építő független cégek között. Biztos vagyok benne, hogy a Metalcomot közösen a szélesebb értelemben vett rendszerintegrációs piacon is vezető szereplővé tudjuk tenni. Ezzel együtt természetesen, ha szükségét látjuk, akkor fejlődésünk gyorsítása érdekében más cégeket is akvirálunk közösen!

Honlapjukon olvastam, hogy további piacokra is be akarnak lépni, még Nyugat-Európába is. Mi a következő célpont? Nem gondolja, hogy a hightech rendszerintegrációs szektor regionális piacvezetőjeként maga a TeleLink is könnyen felvásárlási célponttá válhat egy ?nyugati óriás?által?

Mi mindig teljes kapacitáson dolgoztunk, így jelenleg is számos céget vizsgálunk a régió minden részéből. A nyugat-európai piacok iránti figyelmünk most kizárólag Ausztriára koncentrálódik, ahol rövidesen le is zárunk egy másik felvásárlási ügyletet. Fő célpontunk továbbra is a közép-kelet-európai régió, azonban Ausztria ezeknek a piacoknak egyfajta központjaként működik, hiszen számos nemzetközi vállalat itt rendezte be főhadiszállását. Tervünk, hogy mi legyünk a régió első számú, szolgáltatóktól független rendszerintegrációs csoportja. Növekedésünk során könnyen elképzelhető, hogy egy elismert börzén, a tőkepiacról kaphatunk hatékonyabb forrást az expanzióhoz. Most arra fókuszálunk, hogy növekedjünk és erősítsük meg piaci szerepünket a régióban, ezzel elismerést és megbecsülést szerezve. És ha TeleLink csoport, ahogy ön is mondta, felkelti egy ?nyugati óriás? figyelmét, akkor azt felkészülten fogjuk várni.