A köztudatban az él, hogy a sztárvállalkozók egyik napról a másikra válnak sikeressé, amit különös tehetségüknek vagy a szerencsének köszönhetnek. gene landrum a vállalkozói zsenialitás című könyvében körüljárja, hogy mi is a milliárdos vállalkozók közös jellemzője és mennyi idő kellett nekik, hogy eljussanak a csúcsra.


Landrum könyve 12 olyan vállalkozó-személyiség karrierjét vizsgálja, mint az autógyártó Henry Ford, az ingatlanfejlesztő Donald Trump, a divat királynője, Coco Chanel, vagy az Amazon internetes könyváruház megalapítója Jeff Bezos.

Korán kezdték

Az egyik ok, amiért a köztudat született zsenialitást tulajdonít a sztár-vállalkozóknak talán az a fiatal kor, amikor berobbannak a köztudatba. Azonban karrierjüket vizsgálva kiderül, hogy a sikerhez mindannyiuknak évtizedek kellettek. A vizsgált sikeremberek átlagosan 16 éves korukban kezdték vállalkozói karrierjüket, 18 év kellett az első millió dollárjuk megszerzéséhez és további 18 év, hogy milliárdosokká nőjék ki magukat.
Könyvében Landrum rávilágít, hogy az azonnali siker egy mítosz. A sikerhez specializált tudást kell felhalmozni (inkubációs időszak) ezt a tudást alkalmazni kell (implementáció) és csak ezt követően érik meg a vállalkozó ahhoz, hogy kreatív innovációval áttörést érhessen el. Az inkubációs és az implementációs időszakok a vizsgált csoportban egyaránt átlagosan, 10?10 évet vettek igénybe. Ráadásul ?zsenijeink? is mellényúltak ez elején, hiszen átlagosan négy évükbe tellett, hogy megtalálják a megfelelő területet, ahol elkezdhették a tudás felhalmozását a későbbi siker érdekében.

Henry Ford már 33 évesen vizionálta, hogy egy széles tömegek által megengedhető autót akar készíteni. Azonban ehhez nem voltak meg gyártási ismeretei, ezért az ötletét felkaroló Detroit Auto Company helyett az autóversenyzésre koncentrált. A Detroit Auto két év alatt tönkrement, majd erre a sorsra jutott második ? már Ford nevével fémjelzett ? cége is. A sikert csak a harmadik cége, a Ford Motor Company hozta meg, ahol az alapítást követően 10 évvel valósította meg az áttörést jelentő futószalagos gyártást. Ford 50 éves korára futott be. Mottója: ?Ha sikeres akarsz lenni, először meg kell tanulnod megbukni!?

Sam Waltonnak, aki a világ leggazdagabb embereként halt meg 1992-ben, 22 évre volt szüksége az első Wal Mart diszkontáruház megnyitásához. Ide sok nélkülözésen és családi eladósodáson keresztül vezetett az út. Walton filozófiája: a vevőkkel a profiton, a munkatársakkal a sikeren kell megosztozni. Hitte, hogy munkatársai lelkesedése átragad áruházának közönségére, ezért ez volt munkatársai kiválasztásánál az elsődleges szempont.

Donald Trump nagy áttörése 28 éves korábban jött, amikor a Penn Central-tól opciót szerzett több, Manhattan keleti partján fekvő vízparti ingatlan felvásárlására. Ezek közül egy vételi jogot röviddel ezután 800.000 dollárért értékesített , egy másik telkét pedig 1 dollárért adókedvezmények és 99 éves bérlet fejében ?eladta? a Nagy Almának. Ezután ezen a telken jelzáloghitelből felújított egy lepukkant szállodát, amelynek öt évvel később Grand Hyatt néven 50 százalékban tulajdona lett. Fiatal kora ellenére ekkor Trump már veterán vállalkozónak számított, hiszen 12 éves korától már apja ingatlan-bizniszében gyakornokoskodott.

Az árvaházban nevelkedett Coco Chanel 15 évesen megtanul varrni. 12 évre rá kalapboltot nyit Párizsban, de még további 10 évig kell bukdácsoljon, amíg a ?bakfis-stílus? (rövid haj, rövid szoknyás ruha, magas sarok) kitalálásával 1920-ban a rivaldafénybe kerül. Még csak 37 éves, de már 22 éve dolgozik a sikerért szinte éjjel-nappal. Mottója: ?A munkának és a szerelemnek is megvan a maga ideje. És másra nem is marad?.

Jeff Bezos, az Amazon megalapítója 18 évesen, 1982- ben kezd vállalkozni, majd 13 évvel később 1995-ben alapítja meg az Amazon.com-ot. Cége az ezt követő hat évben összesen 1 milliárd dollár veszteséget halmoz fel, de Bezos a tőzsdei kibocsátásoknak köszönhetően 1998-ra már milliárdos. Mottója: ?ötletelni könnyű, megvalósítani nehéz?.

A középosztály gyermekei

Érdekesség, hogy a Landrum által vizsgált 12 szupervállalkozó, Coco Channel kivételével, mind a középosztályból jött. Úgy tűnik, hogy bár az alsóbb rétegeknél nagyobb a vállalkozóvá válás aránya és a meggazdagodásra a motiváció, a kiugró sikerhez általában kell a gyerekszobás indulás. Landrum az alábbi személyiségjegyeket találta, amik mind a 12 milliárdost jellemzi:

1. Erős önbecsüléssel és önbizalommal rendelkeznek
2. Alapoznak megérzésikre
3. Kreatív rombolással alkotnak
4. Hajlamosak nagy kockázatokat vállalni
5. Intenzív célvágy és ?túlzott? optimizmus jellemzi őket

A fenti személyiségjegyek ellenére, a vizsgált sztárvállalkozóknak átlagosan 9 évre volt szükségük a Nagy Áttöréshez és további 11 évre, hogy a megvalósítással azt anyagi sikerre is váltsák.
Préda István, MB Partners