Az IMAP törökországi vállalatának vezetőjét választották meg az igazgatótanács új elnökévé két éves periódusra. Épp egy évvel ezelőtt közölt interjút a Cégértéklevél a 3 Seas Capital alapítójával, az IMAP egyik legsikeresebb tagcégének vezetőjével.


Mit gondol, megválasztásával az elnökség a 3 Seas Capital eddigi eredményeit vagy a programjában szereplő elképzeléseket értékelte?

Úgy gondolom, mindkettőt és ennél is többet. A 3 Seas Capital Partners az utóbbi három évben valóban nagyon sikeres volt. Lezárt ügyleteink száma alapján 2008-ban és 2009-ben is piacvezetők voltunk hazai szektorunkban. Az elmúlt 5 évben összesen 42 tranzakciót zártunk 3 milliárd dollár értékben. Erre nagyon büszkék vagyunk. Mind a mai napig nagyon pozitív visszhangja van a 2009-ben általunk szervezett isztanbuli Globális Fel- és Kivásárlási Szimpóziumnak. Ez a konferencia, amellett, hogy kiváló lehetőséget biztosított a tanácsadók számára, hogy a gazdasági élet 200-nál is több vezetőjével találkozhassanak, nagyon intenzív médiafigyelmet is kapott. Az esemény gazdag és sokszínű tartalma az IMAP hálózatának hírnevét regionálisan és globálisan is erősítette. A 3 Seas Capital Partners 2006-ban csatlakozott az IMAP-hoz. Az azóta eltelt időszakban 40 tranzakciót zártunk és számos alkalommal adtunk hasznos tanácsot és támogatást azoknak az IMAP partnereknek, akik a régióban akartak dolgozni. 2009-ben az EMEA régió tanácsába is beválasztottak. Ez egy nagyon jó alkalom volt számomra, hogy hozzá tudjak tenni az IMAP és partnereink növekedéséhez. Miközben a 3 Seas Capital Partners sikeréért megtett hatékony erőfeszítéseimet is elismerték, véleményem szerint a legfontosabb indok, amiért rám esett a választás, az a közös felismerés volt tagjaink közt, hogy az IMAP strukturális átalakulását hatékonyabbá kell tenni, gyorsítani kell, hogy nagyobb nyereséget érjünk el üzleti tevékenységünkkel. Minden partnerünk azt várja az IMAP-tól, hogy jobb lehetőséget kínáljon ebben a folyamatosan változó világban. Előző igazgatótanácsi elnökünk nagyon sokat tett, hogy az együttműködés szintjét emelni tudjuk. Most arra lehet számítani, hogy ezeket az eredményeket egy lépéssel közelebb visszük a nagyobb integráció és hatékonyabb kommunikáció felé, így partnereinknek jobb üzleti lehetőségeket biztosítunk.

Mik a céljai, mit szeretne elérni, illetve változtatni az IMAP szervezetén belül, mint igazgatótanácsi elnök?

Legfőbb célom, hogy megfeleljek partnereink elvárásainak. Volt rá lehetőségem, hogy meghallgassam, mit szeretnének az IMAP-tagok. Még mindig dolgozom az IMAP-ról szóló víziómon, de azért szeretnék néhány dolgot mondani az irányokról. Alá szeretném először is húzni, hogy tagjaink egy teljesen új IMAP-pal fognak találkozni. Az IMAP egy olyan kooperáción és prosperitáson alapuló szervezet lesz, ahol a partnerség több előnyt fog biztosítani bármilyen más hasonló egyesülésnél. Az IMAP-hoz való tartozás több pénzt fog majd hozni. Ahhoz, hogy ezt elérjük néhány kulcsterületen kell fenntartható lépéseket tenni. Egyik fókuszterületünk, ahol sokat kell dolgozni, az összevont hálózat és a kapcsolatépítő tevékenység. Ez befolyásolja majd a lezárt ügyletek számát, és növeli bevételeinket. Az átláthatóság egy másik nagyon fontos ügyünk. Átláthatóbbá fogjuk tenni az IMAP-ot, sokkal nyitottabbak leszünk, hatékonyabb lesz a kommunikáció, és több felelősséget vállalunk fel. Az IMAP globális tudást jelent, globális szellemiséget, hogy jó üzleteket és globális barátságokat tudjunk kötni. Ennek sikerétől függően dolgoznunk kell azon is, hogy a tagok között egy sokkal interaktívabb kapcsolat jöjjön létre. Minden partnerünk megkapja a megfelelő tájékoztatást az IMAP-ban folyó változásokról. Nemcsak az IMAP és tagjai közt erősítjük a kommunikációt, de a tagok között is.

Mit tud hasznosítani saját tapasztalataiból, hogy az IMAP a mostaninál is sikeresebb szervezetté váljon?

A legfőbb tapasztalatom, hogy a kommunikáció befolyásolja a fejlődést. Ezért olyan megoldásokban gondolkodom, hogy miképp lehetne új kommunikációs csatornákat létrehozni szervezetünkön belül. Kiváló harmóniára számítok a partnerek között az intenzívebb kommunikációnak és integrációs erőfeszítéseinknek köszönhetően. A partnerség érdekében az IMAP számos iparágat megerősített különböző bizottságokkal. Magam részéről erőteljesebben részt fogok venni az összes ilyen típusú tevékenységben. Hiszek benne, hogy globális szerepünk az egymásba vetett hit megerősítésével és egymás tapasztalatainak megosztásával válik fenntarthatóvá. Arra fogok törekedni, hogy egyre több új partner számára váljon vonzóvá az IMAP-tagság, és hogy a mostani struktúránál erősebb legyen az összhang és az elkötelezettség a jobb eredmények érdekében.

Az IMAP számára még mindig van hely a terjeszkedésre a világpiacon. Új régiókra koncentrálna inkább, vagy olyan területeken nyitna új irodákat, ahol már van az IMAP-nak képviselete?

Prioritást élveznek célpontjaim közt a feltörekvő piacok bárhol a világon. Az elnökségen belül és partnereinkkel megtárgyaltuk, hogy a feltörekvő országokban, régiókban érdemes új együttműködési lehetőségeket keresni, mert ez segíthet, hogy megerősödjünk. Abból, hogy a globális gazdaságba bekapcsoljuk ezt az üzleti környezetet, a fejlett piacokon minden partnerük profitálni fog, aki keresi a növekedés lehetőségét.

Regionálisan hol látja a legnagyobb esélyét a növekedésnek az IMAP kiterjedt hálózatán belül? Mit gondol, a jövőbeni növekedést régiók vagy egyes szektorok fogják inkább hajtani?

Ha megnézi a vállalati globalizáció folyamatát, akkor most lehet látni a koncepció valós definícióját, amit meglehetősen durván és ellentmondást nem tűrő módon mutatott meg a válság. Ezt megelőzően, ironikus módon a fejlett gazdaságok helyi szinten érzékelték csak a globalizáció előnyeit. A fejlett országok közti teljes gazdasági egymásrautaltság eredménye, hogy őket érintette legrosszabbul a válság. Mivel a fejlődő piacok kevésbé függtek a globalizációtól és egymástól is, nekik sikerült úgy kezelni a válságot, hogy még növekedni is tudtak közben. Ma számottevően sok az olyan gazdaság, ami korábban a fejlődő, most viszont már a fejlett besorolásba került. Ezek a régiók és országok teljes mértékben ki tudják használni a globalizáció előnyeit növekedésükön, oktatási rendszerükön, termelésükön, technológiájukon és beruházásaikon keresztül. Ellentétben a korábbi gazdasági nagyhatalmakkal, a válság utáni időszak csillagai óriási erőforrásokkal és olyan szűz területekkel bírnak, ahol óriási a fejlődés lehetősége. Mindezek eredményeképp egy jól megtervezett ?szektor és régió egyveleg? sokkal hatékonyabb fejlődési irányba visz majd minket. Azokat a piacokat fogjuk megcélozni, ahol a legnagyobb potenciált látjuk üzletileg és növekedés szempontjából. Itt szeretném aláhúzni, hogy nem a gyors növekedés, hanem a helyes irányba tett lépésekkel elért növekedés a legfontosabb.

Mit gondol a magyar fel- és kivásárlási piac jövőjéről?
Először is szeretnék békés karácsonyt és új évet kívánni magyar partnereinknek. Magyarország az egyik legígéretesebb országa az IMAP-nak. Magyar partnerünk az egyik legfontosabb szereplő a helyi piacon. Azt látom, hogy Önöknél a fúziós és vállalatfelvásárlási piac kultúrája egy sokkal magasabb szintre emelkedett, köszönhetően Préda István és a 2002-ben alapított MB Partners tevékenységének. Ugyancsak szeretném megemlíteni, hogy Préda István fontos szerepet játszik igazgatótanácsunkban, törekvései új utakat nyitnak meg számunkra a jövőbeni fejlődéshez.

Nemrégiben vett fel új szakembereket a 3 Seas-hez. Ennek van ahhoz köze, hogy a jövőben kevesebb ideje jut majd cégével foglalkozni?

A vezetőség és a 3 Seas Capital Partners egyre jobb eredményei folyamatosan újabb lehetőségeket hoznak a vállalat számára és a kereslet is nő. Munkaerő politikánkat úgy terveztük meg, hogy ezt a fejlődést profi, tapasztalt, progresszív csapatunk magas szinten szolgálja ki, ez a 3 Seas Capital Partners legfőbb értéke is egyben. Ehhez még pluszban egy kisebb szakmai csapatot is felvettem, hogy támogassanak az IMAP-pal kapcsolatos, végrehajtást érintő feladataimban.

Dombi Ágoston, szerkesztő