2020 AUGUSZTUSÁBAN FONTOS TRANZAKCIÓ ZÁRULT A PR-PIACON: EGYESÜLT A RED LEMON ÉS A PERSON PR ÜGYNÖKSÉGE. A KÉT CÉG AZ ÖSSZEOLVADÁST KÖVETŐEN RED LEMON MÁRKANÉV ALATT FOLYTATJA TEVÉKENYSÉGÉT, EGYESÍTIK ÜGYFÉLKÖREIKET IS. A LÉPÉSSEL ELSŐDLEGES CÉLJUK A FENNTARTHATÓBB PIACI MŰKÖDÉS, VALAMINT A NÖVEKVŐ REGIONÁLIS ÜGYFÉLKÖR LEGMAGASABB SZINTŰ KISZOLGÁLÁSA. AZ ÖSSZEOLVADÁS RÉSZLETEIRŐL HAMPUK RICHÁRDDAL, A PERSON ÜGYNÖKSÉG ALAPÍTÓ-TULAJDONOSÁVAL, VALAMINT HAJAGOS RITÁVAL ÉS NAGY PÉTERREL A RED LEMON TULAJDONOS-ÜGYVEZETŐIVEL BESZÉLGETTÜNK.
Richárd, mikor és milyen megfontolásból alapítottad a Persont?
Richárd: 2007-ben, főiskolásként alapítottam a Person ügynökséget, az volt a célom, hogy egy profi, megbízható kommunikációs szolgáltató céget építsek. Gyermekkori álmom volt, hogy egyszer a világ egyik legnagyobb márkájának, a Coca-Colának dolgozhassak, ehhez pedig úgy láttam, hogy egy ilyen cégre van szükségem. 2012-ben ez az álom valóra is vált, nem sokkal ezt követően pedig Barack Obama újraválasztási kampányában vettem részt önkéntesként. Ott tanultam meg, hogy milyen fontos a tervezés a kommunikációban és az üzletben is.
Rita, Péter, Ti néhány éve vásároltátok meg a Red Lemont, ennek mi volt a története?
Rita: Kommunikációs területen dolgoztam több világmárkánál itthon és külföldön, Péterrel pedig már évek óta együtt vittünk több, sporttal kapcsolatos projektet. Éppen a hazaköltözés gondolata foglalkoztatott, amikor jött a lehetőség, hogy beszálljunk a Red Lemonba, ami már akkor is egy nagyon jó nevű PR-ügynökségnek számított a hazai piacon.
Péter: Közgazdászként hét évig dolgoztam a Concorde csoporton belül, majd sporttal kapcsolatos vállalkozásokat vezettem. 2015 nyarán adódott a lehetőség, hogy Red Lemon-tulajdonrészt vásároljunk, és végül 2016 elején szereztünk többségi részesedést a cégben. Ezt követően 2018 elején éltünk opciós jogunkkal, és váltunk a cég 100 százalékának tulajdonosaivá.
Kinek és hogyan jutott eszébe a mostani összeolvadás gondolata?
Rita: Richárddal régóta jóban voltunk, barátságos versenytársi kapcsolatban, nyomon követtük egymás és a cégeink életét, alakulását. Miután minden beszélgetésünkben megállapítottuk a szinergiákat és a hasonló kihívásokat is a piacon, egy reggeli kávézást követően merült fel a gondolat, és mondatott ki, hogy „de jó lenne együtt dolgozni!”. Ezután Péternek és Richárdnak kellett először is tesztelnie, hogy működik-e a kémia közöttük, majd közös platformra hozniuk a pénzügyi és adminisztratív területeket. Ezt követően a tettek mezejére léptünk.
Sikeresen lebonyolítottatok egy összetett tranzakciós folyamatot. Vannak-e olyan tanulságok, amikre felhívnátok a hasonló útra lépők figyelmét?
Richárd: A Red Lemon és a Person összeolvadása fantasztikus tanulási folyamat volt. Amit kiemelnék, hogy nélkülözhetetlen az őszinte beszéd és a saját hiúságunk megfelelő módon történő kezelése. Üzletről beszélünk, de a kölcsönös kémia nélkül nincsenek azok a cégek, amelyeket eredményesen össze lehet olvasztani. Nagyon fontos a tulajdonosok és csapataik kulturális hasonlósága is.
Péter: A tárgyalási folyamat során egyértelművé vált, hogy a közös üzleti célok, a kémia, az ügyfelekhez való viszonyulás mind fontos elemei egy ilyen jellegű tranzakciónak, de a közös értékrend és a hasonló gondolkodásmód is szükséges feltétele egy sikeres összeolvadásnak.
Milyen szinergiákat láttok? Milyen lépéseket tervezetek annak érdekében, hogy ezeket ténylegesen el tudjátok érni? Rita: Mind a kollégáink körében, mind pedig ügyfélfronton nagyon jól összeálltak a csillagok, igyekszünk kihasználni a kulturálisan színes, nagyon agilis, profi csapat adta lehetőségeket. Egymás mellé helyeztük az üzletágakat, így PR, employer branding, digitális és social media megoldások, illetve celeb- és influencermenedzsment szolgáltatásokból áll a jelenlegi portfóliónk. Az új üzletágakkal további potenciállal bővülnek az ügyfeleknek kínált szolgáltatásaink. Az ügyfélkörünk és leendő ügyfeleink számára is nagyon fontos, hogy el tudjuk mondani az új lehetőségeket, illetve a kollégákat is „össze kell hoznunk”, így most leginkább ezen folyamatok kötnek le bennünket.
Péter: Ha a kommunikációs szakmát vesszük alapul, két cég összeolvadása esetén kétfajta szinergiát tudunk megkülönböztetni. Vannak az alapszinergiák és vannak azok, melyek a szakmai működésből erednek. Az első kategóriába tartoznak azok az anyagi megtakarítások, melyek a működésből erednek (irodabérlet, könyvelő, rezsi stb.). Ezek szinte bármelyik két cég esetén megtakarítást jelenetek egy merge esetén. A közös működésből eredő szinergiák jelentik az igazi értékét a tranzakciónak. A hatékonyabb munkaerő-kihasználás, az egyensúly megteremtése az integrált és diverzifikált szolgáltatási palettán, illetve a szolgáltatás minőségének növelése azok a területek, amelyek nemcsak a cash flowban mutatkoznak meg, hanem vonzóbbá teszik a céget partnerei körében.
Az iparágatokban a személyek és személyiségek kiemelten fontosak. Hogyan osztjátok el feladatokat, és hogyan dolgoztok együtt hárman?
Richárd: Azt tudni kell a kommunikációs ügynökségi feladatokról, hogy nagyon sokrétűek, így mindenkinek megvan az elsődleges feladata. Ugyanakkor a fontos döntéseket közösen hozzuk. Rita és jómagam elsősorban a szakmai irányokat vázoljuk fel, és az új üzleti lehetőségekkel foglalkozunk, Péter pedig az operatív működés motorja. Jól kiegészítjük egymást, amikor valamelyikünk jobban elmélyül a corporate kommunikációban, akkor a másikunk hozzáteszi a lifestyle, kríziskommunikációs vagy akár celebkezelési tapasztalatát.
Zárásként egy kihagyhatatlan kérdés: hogyan látjátok a piac és a Red Lemon elkövetkező öt évét?
Rita: Folyamatos változás van a piacon, és a mi sikerünk egyik záloga, hogy megpróbálunk mindig az adott helyzethez, szituációhoz alkalmazkodni, mind hozzáállásban, mind integrált kommunikációs megoldásainkkal. Ahogy öt évvel ezelőtt teljesen más volt a piac, és nem volt jellemző az az üzleti modell, amelyben most működünk, úgy valószínű, hogy mi is csak lélekben és elméletben vagyunk felkészülve az előttünk álló öt év kihívásaira. Az biztos, hogy nem lesz egyszerű, de egy agilis, diverzifikált tudású csapattal most már együtt készülünk az előttünk álló feladatokra. Péter: Deklarált célunk, hogy elsősorban nem a legnagyobb árbevételű/forgalmú cég szeretnénk lenni a szakmánkban, hanem a legmenőbb. Mit is jelent a legmenőbbnek lenni? Két aspektusa van: egyrészt, hogy egy kommunikációs területen dolgozó szakember nálunk akarjon dolgozni, másrészt a cégek/események PR-ügynökség választáskor elsőként gondoljanak ránk.