CNTA SZEGEDI NATURTEX KFT. TULAJDONOSAIVAL TALÁLKOZUNK EGY NAPSÜTÉSES PÉNTEK DÉLELŐTT. SZEGEDEN, A NAPFÉNY VÁROSÁBAN ÉPP A MÉLTÁN HÍRES TAVASZI BORFESZTIVÁL TARTJA LÁZBAN A VÁROST. A NATURTEX FIATAL TULAJDONOSAI KÁVÉT KÉRNEK, TEGNAP ESTE A BORFESZTIVÁLRA VITTÉK EGYIK BUDAPESTI ÜZLETI PARTNERÜKET, ÉS HOSSZÚ VOLT AZ ESTE…

„Egy jól sikerült borozás az üzleti kapcsolatoknak is jót tesz” – mondják egyetértően.

Beszélgetőpartnerünk Dr. Gellért Ákos (66), a Naturtex alapítója, valamint két fia, Ákos (36) és Balázs (32).

Történetük úgy kezdődött, hogy a műszaki és jogi végzettséggel rendelkező Dr. Gellért Ákos, gyermekorvos feleségével és két fiú gyermekével fiatalon Németországba költöztek, ahol a családfő egy német ágynemű- és lakástextilgyártó cégcsoport újonnan megvásárolt tollipari cégének vezetőjeként dolgozott. A család nyolc évet töltött Németországban, majd 1989-ben hazajöttek, és német partnerükkel együtt megalapították a paplan- és párnagyártással és forgalmazással foglalkozó Naturtex Kft.-t. Az akkor még a német partner magyarországi gyártelepeként működő céget 2005-ben a Gellért család kivásárolta, azóta a cég független, magyar, családi vállalkozásként szolgálja ki vevőit a világ több mint 40 országában.

Ákos és Balázs a cég alapításakor még kisgyerekek voltak, de már akkor szívesen jártak be az üzembe, illetve gyermekként a nyári szünetben az üzem körüli kerti munkálatokban is szívesen segítettek. A gyerekeknek imponált apjuk munkája. „Apa a főnök, neki könnyű, csak ül, telefonál és parancsolgat” – gondolták akkor a gyerekek, majd később saját maguk is megtapasztalták, hogy valójában ez „ennél sokkal keményebb meló”. Apjuk otthon is sokat mesélt az üzletről. Balázs véleménye szerint „ha már gyerekkortól kezdve az üzlettel nősz fel, akkor tudat alatt az életed részévé válik a cég”.

Édesapjuk elmondása szerint a gyerekek „lehettek volna gyermekgyógyászok, fuvolaművészek vagy biológusok is”, ő sosem próbálta az útjukat az üzleti élet felé terelgetni, azt a mentalitást viszont meg akarta tanítani nekik, hogy „mindenért meg kell dolgozni, de a kemény munkának meglesz az eredménye”. Kezdetektől az volt a hitvallása, hogy „ha a kollégák mennek hatra dolgozni, akkor neked mint tulajdonosnak is hatkor vagy korábban ott kell lenni”.

Ákos, az idősebb fiú, a cégcsoporthoz tartozó ingatlanfejlesztéssel és üzemeltetéssel foglalkozó cégnél kezdte pályafutását, majd a válság kitörése után, amikor több ingatlanfejlesztési tervük a fiókba került, már többévi üzleti tapasztalattal a Naturtexnél folytatta pályafutását. Eleinte marketing területen dolgozott, majd idővel belefolyt a pénzügyes csapat működésébe is.

Balázs húsz éves korában kezdett a Naturtexnél. Az első három évet az üzemben húzta le, fizikai munkát végzett. Reggel 5:45-re járt be az üzembe, mint mindenki más. Bár Balázs akkori fejjel ezt nem mindig látta, de most már ő is úgy gondolja, hogy ez a három év fontos volt, mert testközelből tanulta meg, hogy pontosan hogyan zajlik a tevékenységük alapját képező gyártás, illetve máig kitartó bizalmat szerzett a cég dolgozói szemében. Három év fizikai munka után Balázs felfigyelt a cégen belül egy érdekes projektre: az IKEA mint potenciális megrendelő bejelentkezett a céghez. Ezt a projektet Balázs annyira érdekesnek tartotta, hogy a kereskedelmi osztályon elérte, hogy ő is segíthessen a projekttel kapcsolatos munkában. Ettől kezdve a cégnél a kereskedelemmel foglalkozó kollégáknak segített be, és elhatározta, hogy kitanulja a kereskedelmi szakmát. Újabb három év következett, amikor Balázs immáron a cég kereskedelmi osztályán dolgozott. A céges kultúrájuknak azóta is része, hogy minden cégen belüli pozícióváltást alulról, az adott kollégának kell kezdeményeznie és nem felülről. „Ha valakit raknak oda, azt a kollektíva nem fogadja el – ha az édesapád a tulaj, akkor pláne” – ezt tanulták meg mindketten.

Ekkor még édesapjuk volt a cég első számú operatív vezetője, azonban már akkor együtt készültek arra, hogy a két fiú egyszer átvegye a Naturtex irányítását. Folyamatosan egyre nagyobb önállóságot kaptak az általuk vezetett terület irányításában, építésében. Ákos, aki a pénzügyekért és az operációért volt felelős, ezen időszak alatt levezényelte egy új informatikai rendszer bevezetését, valamint a cég pénzügyi operációját is egy új, magasabb szintre emelte. Balázs feladata a külkereskedelem felépítése volt. 2005-ben, amikor kivásárolták a német társtulajdonost, még nem volt valódi exportjuk, kizárólag a német partnernek szállítottak. Balázs feladata volt, hogy külpiacokon is értékesítsen a cég. Mára több mint negyven országba szállítanak, és az értékesítés közel háromnegyede külföldre történik.

Dr. Gellért Ákos pár éve elérkezettnek látta az időt, hogy a cég irányítását teljes mértékben a fiaira bízza. Számára megkönnyebbülés volt azt megélni, hogy már nem minden döntés súlya az ő vállát nyomja. Egyszer csak ráeszmélt, hogy „hoppá, de jó, ez most már a hármunké”. „Én egy nagyon határozott személyiség vagyok, sokan nem gondolták, hogy sikerülni fog nem beleszólnom a cég ügyeibe. De sikerült.” A fiúk is úgy érzik, hogy az apjuk nem szól bele már az üzlet napi vitelébe. „A piac bírál, nem édesapánk” – mondja Ákos.

A jelentős stratégiai döntéseket azóta is megbeszélik, de a cég operatív irányítását teljes mértékben a fiúk végzik. „Csak halljak róla, ne is kelljen hozzászólnom. Ők ezt már úgy is jobban tudják csinálni.” Míg édesapjuk sokkal inkább megérzései alapján vezette a céget, fiai új eszközöket és megközelítést hoztak a cégvezetésbe, amit édesapjuk mára teljes mértékben elfogadott. Az objektív, számokon alapuló vezetést Ákos hozta be a cégbe. „Én vagyok a kocka multis” – mondja viccesen magáról. Abban mindhárman egyetértenek, hogy ezt a nagyra nőtt céget már nem lehet pusztán megérzések alapján vezetni.

Ákos és Balázs mind a napi ügyek intézésében, mind a stratégiai döntések meghozatalában jól együtt tudnak működni egymással. Úgy látják, hogy nekik sokkal könnyebb a helyzetük, mint az apjuknak volt, abból a szempontból, hogy míg apjuknak a döntések nagy részét egyedül kellett meghoznia, a felelősség súlyát ők meg tudják osztani egymással. Hálásak apjuknak, hogy megteremtette az alapokat, amelyre ők hárman így egy komoly céget tudtak felépíteni. A 2000-es évek közepén a cég még egy one-man-show-ként üzemelt, mára kiépült egy komoly, 150 főt foglalkoztató szervezet, világos döntési jogkörökkel és közép-, illetve felsővezetői réteggel.

Dr. Gellért Ákos, bár a Naturtex napi vezetésétől visszavonult, továbbra is nagyon tevékeny maradt új szenvedélyével, a gasztronómiával. Egy régi tradíciókkal rendelkező, nemrég újragondolt szegedi éttermet és az ezt az éttermet is kiszolgáló, több száz birkát, marhát és sertést tartó állattelepet irányít tulajdonosként. Már megteheti, hogy a hobbijának él, mert fiai irányítása alatt a cég jobban teljesít, mint valaha.

„Minden szülőnek a legnagyobb öröm, ha a gyerekei sikere még nagyobb, mint a sajátja” – mondja zárszóként boldogan.

Jankó László
igazgató
Concorde MB Partners
laszlo.janko@cmbp.hu