A belső menedzsment cégvásárlása számos előnyt rejteget az eladó számára, ami versenyelőnyt biztosít a MBO csapatnak.


A szakmai és pénzügyi befektetők tolakodnak, hogy megvásárolhassák a jól menedzselt, méretes és nyereséges cégeket. Mi szólhat amellett, hogy e „mélyzsebű” befektetők helyett a tulajdonosok a saját menedzsmentjüket engedjék oda a húsosfazékhoz?

A belső menedzsment cégvásárlása számos előnyt rejteget az eladó számára, ami versenyelőnyt biztosít a MBO csapatnak, hogy versenyhelyzetben is győzedelmeskedjen. Az előnyök közül néhány:

Titkosság

A legnagyobb elővigyázatossá ellenére, az átvilágításánál fel kell fedni olyan információkat amelyet nem szívesen osztanak meg a tulajdonosok.
A vevők gyakran a versenytársak, és nem kellemes a megrendelők listáját, vagy az üzleti titkokat megmutatni nekik. Mennyivel előnyösebb a belső menedzsment felé értékesíteni a céget, akik minden az ajánlatukhoz szükséges információ birtokában vannak.

Folytonosság
Az eladási folyamat elbizonytalaníthatja a munka-társakat, akik a versenytársak által könnyebben elcsábíthatóvá válhatnak. Az értékesítési folyamat energiát szív el a menedzsmenttől és fontos beruházási projektek kerülhetnek várólistára ebben az időszakban, rontva a Társaság hosszabb távú eredményességét. Egy értékesítés folyamat 6–9 hónapig is eltarthat és sikertelenül is végződhet, miközben gyakran a társaság értéke csökkenni kezd. A belső menedzsment ismeri a kockázatokat és várhatóan azonos csapattal folytatja majd a tevékenységet, csökkentve a belső bizonytalanságot.

Gyorsaság

Egy belső, MBO-eladás a külső értékesítéshez képest sokkal gyorsabban lefolytatható. Az átvilágítás és a megállapodás kitárgyalása sokkal gyorsabb lehet ismerősökkel mint külső befektetőkkel, akikkel előbb ki kell építeni a megállapodáshoz szükséges bizalmi kapcsolatot. Átlagosan egy kivásárlás 4–5 hónap alatt lefolytatható, míg egy aukciós eladás átfutása 9–12 hónap. Az időmegtakarítás pedig az üzlet zavartalanságát és így pénzt jelenthet a feleknek.

Balek-biztosítás

Ha a vállalkozás hirtelen felfut az eladás után, akkor az eladókat kritika érheti, hogy bagóért adták oda a céget. Ezért az MBO-k esetében gyakori, hogy az eladók megtartanak egy kisebbségi üzletrészt. Ez – egyfajta „balek-biztosításként” lehetővé teszi, hogy részesedjenek a cég diadalmenetének értékéből, miközben tulajdonrészük megtartásával erősítik a folyamatosság érzését a cég partnereiben.

Ha a fentiek nem elegendőek arra, hogy a tulajdonosok a menedzsmentnek adjanak elsőbbséget a cégvásár-lásnál, a vezetésnek érdemes kialkudnia, hogy a külső vevőkkel párhuzamosan ők is pályázhassanak a cég megvételére. Gyakran előfordul, hogy az első körben magas ajánlatot beadó szakmai vevők az átvilágítás problémái miatt kiesnek a küzdelemből és ilyenkor a felkészült menedzsment „beugorhat”. Ha pedig mégsem a belső menedzsment a befutó, akkor is kivásárlási tapasztalatokat szerezhet amiket a következő kivásárlásnál tud majd kamatozni.

(A cikkhez Andy Nash: The MBO Guide For Management Teams,
Harryman House, 2005 című könyvéből merítettünk.)