Bíró Gergely, Kupi Kálmán és Tóth PéterSOK SZEMPONTBÓL SPECIÁLIS TRANZAKCIÓ ZÁRULT IDÉN MÁRCIUSBAN, AMIKOR ELADÁSRA KERÜLT A PANDAN KFT. 100%-OS ÜZLETRÉSZE. A FLEXIBILIS CSOMAGOLÓANYAGOK GYÁRTÁSÁVAL FOGLALKOZÓ TÁRSASÁG JÖVŐJÉBEN TOVÁBBRA IS AKTÍV SZEREPET VÁLLAL AZ ELADÓT KÖVETŐ GENERÁCIÓ, MÍG A BEFEKTETŐI CSAPAT ÚJ LENDÜLETET AD A TOVÁBBI TERVEKHEZ. MIND AZ ELADÓI, MIND A VEVŐI OLDALT KÉRDEZTÜK A TRANZAKCIÓRÓL ÉS A ZÁRÁS UTÁNI RÖVID IDŐSZAK KÖZÖS TAPASZTALATAIRÓL.

Eladói oldal felé: Hogyan jutottál el arra az elhatározásra, hogy új tulajdonost keress a több mint 30 éves céged számára? Miért Gergelyre és Péterre esett a választás, mint befektetőkre?

Kupi Kálmán: Kiemelt célom volt a cég jövőjének a biztosítása. Életkoromból fakadóan egyértelmű volt, hogy a cég életét véges ideig tudom teljes erőbedobással követni. A cégeladás korábban is felmerült, mint terv, tizenvalahány évvel ezelőtt volt egy konkrét érdeklődő is, de akkor nem zárult le végül a tranzakció. Most jó időben, és azt gondolom, jókor hoztam meg azt a döntést, hogy itt az ideje eladni a céget. Több mint tíz érdeklődővel egyeztettünk egy potenciális tranzakcióról, és a végén 3-4 komoly érdeklődő maradt. Bár külföldi, szakmai befektetők is voltak, a tranzakció óta eltelt két hónap is azt mutatja számomra, hogy Gergely és Péter személyében jó befektetők találtak a céghez, akik lelkesen vetik bele magukat a cég működésébe. Mivel nem az iparágból jönnek, más nézőpontokat is be tudnak hozni, valamint aktívan részt is vesznek a cég életében – nem csak távolról figyelnek, mint egy pénzügyi befektető tette volna várhatóan. Speciális volt a tranzakció olyan szempontból, hogy a cégből egy kisebb, független üzletág kivált a tranzakció előtt, és azzal továbbra is magam foglalkozom. A Pandan nevet az új tulajdonosok viszik tovább, ez természetesen ennyi év után nagyon nehéz, főleg úgy, hogy személyes kapcsolódásom is volt a cégnévhez – ugyanakkor elfogadtam, hogy ez is a folyamat része.

Vevői oldal felé: Mi motivált Titeket abban, hogy céget vásároljatok? Milyen tényezők alapján választottátok ki azt a céget, amelybe végül befektettetek?

Biró Gergely: Péterrel régen, egyetemista korunk óta ismerjük egymást, jó barátok vagyunk. A Közgáz után sok éven keresztül a pénzügyi szektorban tevékenykedtünk, de nem dolgoztunk korábban együtt. Egymástól függetlenül másfél-két éve jutottunk el oda
mindketten az életpályánkon, hogy valami teljesen újat szeretnénk kezdeni. A döntés után elég tudatosan kezdtünk el generációváltós cégeket keresni, azt gondoltuk, a hazai piac jellemzői miatt elsősorban ilyen célpontokat érdemes vizsgálni. Olyan cégeket kerestünk, ahol a tulajdonos nemcsak fontolgatja az értékesítés lehetőségét, hanem eljutott már az eltökéltség azon szintjére, ahol megbízott ehhez egy tanácsadót is. Ezért körbejártuk a hazai piacon aktív összes tanácsadót, és összeállítottunk egy hosszabb listát az aktív mandátumok alapján. Olyan iparágat kerestünk, ahol lehetőleg kisebb a szabályozási kockázat, valamint látunk a cégben még növekedési lehetőséget, akár organikusan, akár további akvizíció útján. Fontos kritérium volt az exportpotenciál is, kiemelten kezeltük ezt a szempontot. Mérlegelve a finanszírozási lehetőségeinket is, úgy ítéltük meg a tavalyi év derekán, hogy várhatóan nem érdemes tovább várnunk a beszállási ponttal, annak ellenére sem, hogy a korábbi években még kedvezőbb finanszírozási feltételek voltak.

Tóth Péter: Ehhez egy rövid kiegészítést tennék. Mindketten menedzserként dolgoztunk különféle cégeknél. Egy cégvásárlás során az is célunk, hogy pozitív hatást gyakoroljunk, ideértve a cég életének és a szervezetének fejlesztését, ami természetesen számunkra is kihívás. Nem pénzügyi befektetőként tekintünk magunkra, hanem tudatosan Management-Buy-In (MBI) struktúrát akartunk létrehozni, kiaknázva saját erősségeinket, tapasztalatainkat is. Ennél fogva én főképp a pénzügyi menedzsment, míg Gergely az értékesítési vonalon erősíti a céget, és emellett minden mást közösen alakítunk.

Kálmán: Mik voltak a tranzakciós folyamatról a tapasztalataid? Melyek a pozitív élmények, és mik a kihívások?

Kupi Kálmán: Korábban, még tanácsadó támogatása nélkül volt egy tranzakciós folyamatunk, ami összehasonlítási alapot képez. Ott körülbelül egy év volt, mire a vevő eljutott arra a döntésre, hogy mégsem veszi meg a céget. A mostani folyamatban sokkal több pozitív élmény ért: a CMBP végigkísérte az ügyletet, és külön kiemelendő, hogy elvégezték az aprómunkát is, és ha kellett, türelmesen végigegyeztettük ugyanazokat a köröket. Így végig azt éreztem, hogy a tranzakciós és jogi tanácsadók mögöttem állnak, és maximálisan képviselik az érdekeimet. Amikor valaki a cégét adja el, ezeket tényleg végig kell tárgyalni és beszélni, hogy mindenki ugyanazt értse az adott pontokon. A folyamat során számomra is kiderült, hogy a cégeladási, illetve cégvásárlási tanácsadás egy külön szakma, ami egy rettenetesen összetett tevékenység.

Természetesen cégen belül is megvolt a szorgalom és türelem, hogy teljesítsük az adatszolgáltatást, egyeztetéseket, ezekről utólag kiderült, hogy nem voltak feleslegesek, és a sikeres zárásban döntő szerepet tulajdonítok a CMBP-nek. Hozzá kell tenni, hogy a jogi csapatunk, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda is professzionálisan tette a dolgát.

Gergely/Péter: Hogyan alakult számotokra a tranzakciós folyamat? Volt-e bármi meglepő, ami máshogy alakult, mint amire számítottatok?

Tóth Péter: Ahogy korábban is említésre került, olyan cégeket néztünk, ahol jelen volt eladó oldali tanácsadó, számunkra ez egyrészt komoly szándékot jelzett az eladók részéről, másfelől bíztunk abban, hogy a tanácsadók felkészítették az eladókat a piaci árazási szintek, illetve bevett tranzakciós struktúrák tekintetében. Külön M&A-tanácsadóval nem dolgoztunk, mert abban volt tapasztalatunk, de fontos volt, hogy támogasson minket jogi és adótanácsadó a folyamatban, ezek a Lánchidi & Partners Ügyvédi Iroda és a Tandax Advisory voltak. A tranzakció során kiemelt figyelmet kellett fordítani az üzletágak szétválasztásából fakadó speciális kockázatokra.

Biró Gergely: Egy generációváltós MBI-tranzakciónál nagyon fontos az is, hogy meglegyen a „kémia” a felek között, hiszen így tud kialakulni az a bizalmi helyzet, ahol mindkét fél a saját érdekeinek követése mellett a másik szempontjainak megértésére is törekszik. Vitás pontok mindenképpen lesznek egy folyamatban, de ahhoz elengedhetetlen a kölcsönös bizalom, hogy a felek a felmerülő kérdésekben megoldásra jussanak.

Mindkét fél felé: Az eredeti tulajdonos támogatja az átadás-átvétel folyamatát. Hogyan működik az átadás-átvétel a március óta eltelt rövid időszakban? Mik voltak az eddigi tapasztalatok?

Kupi Kálmán: Számomra kérdés volt, hogy a könyvelés és a pénzügyi feladatok átadása zökkenőmentesen tud-e véghez menni, de ezt jól kezeltük házon belül. Külön kiemelendő, hogy a fiam, aki az üzletág vezetőjeként dolgozott, végig aktívan részt vett a tranzakciós folyamatban, melynek keretében sokszor nehéz és összetett szerepet kapott: egyszerre volt a cég vezetője, valamint az eladó képviselője, míg a tranzakció után – az ő kérésére – alkalmazott, aki természetesen az új felállásban is részt vesz a cég mindennapi működésében. Mivel a CMBP-vel már a tranzakció előtt évekkel korábban felvettük a kapcsolatot, András fiam szerepe kulcsfontosságú volt a cégépítésben és a nyereségesség elérésében: a CMBP tanácsát meghallgatva kezdtük el felkészíteni a céget az eladásra, mert szembesítettek azzal a ténnyel, hogy akkoriban még nem volt eladható állapotban a cég a piaci értékét tekintve. Meglátásom szerint az élelmiszeripari piac további növekedés előtt állhat, ebben az esetben a cég így tovább növelheti árbevételét és eredményét is. Ahogy tudom, ezt a folyamatot én is támogatni fogom.

Biró Gergely: Egyelőre a feladatlistánk még napról napra bővül, de ez jelen helyzetben természetes. Folyamatos feladatunk, hogy felmérjük a piacot, és keressük az üzleti és együttműködési lehetőségeket (ezt tettük már az átvilágítás alatt is), és mindemellett tanuljuk a cég működésének belső részleteit is. A cég szakmai és műszaki színvonala erős, ez lényegi kiválasztási szempont is volt, ebbe fokozatosan fogunk beletanulni. Örültünk annak, hogy a kiválási folyamatban a könyvelés és a pénzügyi folyamatok szétválasztása gördülékenyen ment, ehhez kellett az eladók támogatása is. Tudjuk, hogy a jövőben várhatóak a műanyag csomagolóanyagok tekintetében szabályozási lépések (pl. fenntarthatósági, újrahasznosítási témákban), de ezeket lehetőségnek látjuk: tudatosan lehet élen járni a változásokban. További fontos lépés lehet az export erősítése, ami egyébként is meghatározó volt a társaságnál.

Kálmán: Mik a tervek a tranzakciót követően?

Kupi Kálmán: 70 éves korom ellenére nem tervezem lógatni a lábam, a cég vételárát sem használom fel feleségemmel, azt a családban a jövő generáció számára szeretném biztosítani. Számomra megmaradt a tranzakció során kivált üzletág, ezzel még napi szinten foglalkozom, a régi ügyfeleket tervezem meglátogatni. 10 éves terveket még készítek, előre kell gondolkodnom, hiszen az unokáim még picik. Sok érdekes és jó példát láttam Németországban, ahol 80 éves emberek is előre gondolkodnak, felelősségteljesek és aktívak. Egy biztos: vissza nem fogok vonulni, bár a tempót, lehet, lazábbra veszem, és többet foglalkozhatok a családommal.
És egy kis ellentmondás: egyfelől nem hiányzik az a napi feladat, hogy vevőkkel és szállítókkal egyeztessek, de közben másképp persze nagyon is hiányzik – nagyon érdekes személyeket ismertem meg az évek alatt, akikkel jó kapcsolat alakult ki. Természetesen kíváncsi leszek, mi lesz a csomagoló üzletággal a jövőben.

Gergely/Péter: Szerintetek mi kell ahhoz, hogy egy multis/más háttérrel érkező vezető sikeres kkv tulajdonos-ügyvezető lehessen? Ha most kezdenétek újra a tranzakciót, milyen tanácsokat adnátok saját magatoknak? Mit javasoltok tranzakcióban gondolkozó vagy az előtt álló személyeknek?

Biró Gergely: Ha lehet, erre a kérdésre néhány év múlva térjünk vissza, hiszen a sikerességet, előzetes várakozásaink megalapozottságát majd pár év távlatából fogjuk látni… Az összességében elmondható, hogy a folyamat végén nem ért minket meglepetés, azt kaptuk, amit vártunk. A cégen belül természetesen sok folyamat megy párhuzamosan, de jól összerakott a csapat, nekünk pedig meg kell találnunk azokat a pontokat, ahol további értékteremtés érhető el (pl.: digitalizáció). A legfontosabb tanács talán az, hogy egy tranzakció önmagában nem csak a számokról szól: akkor lehet megállapodásra jutni, ha a felek értik egymást, és ebben tényleg nagy szerepük van a tanácsadóknak.

Tóth Péter: Összességében 11 hónap telt el az első találkozás és a tranzakció zárása között, eközben sor került egy üzletág kiválására, és a banki finanszírozást is megszerveztük a CIB segítségével. Cégvásárlás előtt álló menedzsereknek talán az az általános javaslatunk, hogy határozzanak meg kiválasztási szempontokat, és legyen valamennyire felvázolva a tervezett finanszírozási stratégia is, nekünk ezek sokat segítettek. Persze egy-két ponton nem árt a szerencse sem, de általánosságban a befektetett munka és energia megtérül a folyamatban.

A CMBP értékelése alapján a legfontosabb tanulságok:

  • Eladói oldalon egyértelmű az eladási szándék és az eladó készíti a céget az eladásra.
  • Vevői oldal tudatosan tud cégek közül választani MBI-tranzakció céljából, ha vannak jól meghatározott kiválasztási kritériumai.
  • Mindkét fél megelégedettségét szolgálja, ha tudnak támaszkodni tanácsadói csapatokra a tranzakció során.