A KÖZEL HARMINCÉVES SZAKMAI MÚLTTAL RENDELKEZŐ AQUACOMET KFT. NEM CSAK A HAZAI, HANEM A KELET-KÖZÉP-EURÓPAI PIACON IS VEZETŐ, ÉS A NYUGAT-EURÓPAI PIACON IS KOMOLYAN JEGYZETT A MEDENCEFEDÉSI MEGOLDÁSOK TERVEZÉSE ÉS GYÁRTÁSA TERÜLETÉN. A TOP 10 EURÓPAI GYÁRTÓ KÖZÉ TARTOZÓ TÁRSASÁG A TERMÉKFEJLESZTÉSEKRE NAGY FIGYELMET SZENTELVE TUDOTT BETÖRNI A NYUGAT-EURÓPAI PIACOKRA, AHOL NEVÉHEZ A VERSENYKÉPES ÁRON ELÉRHETŐ PRÉMIUM MINŐSÉGET PÁROSÍTJÁK. IFJ. KOVÁCS RÓBERTTEL, A CSALÁDI TULAJDONÚ CÉGCSOPORT EGYIK TULAJDONOSÁVAL AZ AQUACOMET MÚLTJÁRÓL, JELENÉRŐL ÉS LEHETŐSÉGEIRŐL BESZÉLGETTÜNK. 

Az Aquacomet már közel harminc éve van jelen az uszodatechnikai piacon, növekedésének fő motorja az exportpiacok meghódítása volt. Hogyan sikerült betörnie a társaságnak a nemzetközi piacokra?

Az Aquacomet Kft. jogelődjét 1990-ben alapítottuk édesapámmal. A cég tevékenysége akkor még merőben más volt, célgépgyártással és informatikai szolgáltatásokkal foglalkoztunk. A rendszerváltást kísérő nagymértékű gazdasági szerkezetváltás a 90-es évek elején ráébresztett bennünket arra, hogy addigi tevékenységünk piaci lehetőségei várhatóan szűkülni fognak, viszont az akkor épp zászlót bontó konjunktúra-ágazatok, mint például az uszodatechnika, ránk szabott jövőképet tartogat. Úgy éreztük, hogy a fogyasztás jellege – akkor még elsősorban csak a nyugat-európai piacokon – megváltozott, és a minőségi termékekre egyre nagyobb kereslet jelentkezik. A piaci trendek folyamatos nyomon követésével céltudatosan igyekeztünk meghódítani a külföldi piacokat magas színvonalú uszodatechnikai berendezéseinkkel. Először medencefedési megoldásokkal, majd a 2000-es évek közepétől Nautilus márkanév alatt a legkorszerűbb anyagokat és technológiákat felhasználva medencetestekkel is.

Önök számára mit jelent az innováció? Tevékenységükben hol, illetve hogyan jelenik meg ez legerősebben?

Már a kezdetek óta a termékfejlesztés volt a leghangsúlyosabb terület számunkra, és az is fog maradni a jövőben is. A medencefedések egyre rohamosabb elterjedésével összhangban a piaci igények is egyre inkább bővülnek. Az Aquacometnél ezeket számos innovatív megoldással kívánjuk lekövetni, hogy a vevők minél szélesebb skáláját legyünk képesek kiszolgálni termékeinkkel. A vevők egyik fontos igénye az esztétikai megjelenés, vagyis az, hogy a medence és a fedése minél inkább illeszkedjen az épített környezetbe. Az Aquacomet fedések a legmesszebb-menőkig figyelembe veszik ezt, és típusválasztékunkban a vevők könnyen képesek megtalálni a számukra legmegfelelőbb szín- és formavilágot. Egy másik lényeges terület a vásárlók kényelmét szolgálandó könnyű használhatóság, hogy a nyitás és zárás minél kevesebb emberi beavatkozást igényeljen. Ezen a területen az iparjogvédelmi oltalom alatt is álló, folyamatosan fejlesztett műszaki megoldásainkkal – mint például az intelligens tájoló és zármechanizmusokkal – igyekszünk más piaci szereplők előtt járni.

Hogyan néz ki a társaság termékportfóliója? Milyen termékekben látják a növekedés lehetőségét?

Termékportfoliónk, mint a fentiekből is kiderül, két domináns területre – medencefedésre, illetve medencetestre – bontható. A medencefedések területén korábban szinte kizárólag személyi igényekre szabott, egyedi megoldásokat gyártottunk. Évente ezrével készítettünk ilyen szerkezeteket, úgy gondolom, a jövő évben ünnepelhetjük a húszezredik eladott medencefedést cégünk alapítása óta. Az ilyen egyedi megoldások egyik legnagyobb hátránya a gyártás hosszú átfutási ideje, amely szezonban akár a 3-4 hónapot is elérheti. Ezeket a termékeket természetesen magasabb áron tudjuk értékesíteni, azonban a potenciális vevőkör relatíve szűk. A vevői körünk középréteg felé történő kiterjesztésének eredményeképpen megjelent egy olyan, egyre nagyobb bázissal rendelkező vásárlói réteg, amelynek fontosabb az ár és a gyors elérhetőség, mint a személyre szabott megoldások. Számukra fejlesztettük ki dobozos megoldásainkat, amelyek jelenleg méret és forma szerint körülbelül húsz típusban érhetőek el. A tavalyi évben már több száz darabot értékesítettünk a lapra szerelt termékeinkből. A dobozos termékek piacában érezzük a legnagyobb potenciált, ezért az egyedi termékeket nem háttérbe szorítva igyekszünk erre a területre minél több figyelmet fordítani.

Másik meghatározó tevékenységünk a medencetestek gyártása, amely a vevői igények komplexebb kielégítése miatt egy stratégiailag fontos terület számunkra. A gyártás korszerűsítése céljából a közeljövőben egy olyan porfestőüzemet fogunk építeni, amely minden igényünk kielégítésére alkalmas. A beruházás összértéke közel egymilliárd forint. Medencegyártás területén a legígéretesebb innovációnk egy műanyag alapú, modulárisan szerelhető feszített víztükrű medencetípus, amely jóval alacsonyabb áron lesz elérhető, mint a csempézett kivitelű megfelelője. Értékesítését elsősorban közösségi uszodákat kivitelező vállalkozásoknak, illetve a beruházó intézményeknek tervezzük, hogy új termékünkkel hatékonyabb ár-érték aránnyal tudjanak esztétikailag és műszakilag is magas színvonalú fürdőket létesíteni.

Hogyan ítélik meg az Aquacomet márkaismertségét? Milyen csatornákon keresztül próbálják megismertetni magukat a piaccal?

A szisztematikus építkezés eredményeképpen az Aquacomet márkanév sokkal ismertebb és elismertebb lett Nyugat-Európában, mint a hazai piacon. Jelenleg már több száz disztribútoron keresztül értékesítjük termékeinket elsősorban Skandináviában, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és németajkú területeken. Közel harmincéves, igazán sikeresnek mondható brandépítés van a hátunk mögött, amelynek eredményeképpen mára cégünket a top 10 európai uszodatechnikai gyártó közé sorolják. Referenciáink és innovatív megoldásaink a piac legelismertebb szaklapjainak hasábjain hónapról hónapra jelen vannak, amire rendkívül büszkék is vagyunk.

Mik a jövőbeli stratégiai céljaik? Hogyan szeretnének további növekedést elérni?

Szerencsére a mi piacunk alapvetően nő. Egyre kisebb telkekre egyre többen tesznek medencét. Emellett érdekes tény, hogy a kontinentális éghajlatú területeken épített új medencék 60%-át már az építés végén azonnal lefedik, ez a szám pedig valószínűleg emelkedni fog a közeljövőben is. Úgy látjuk, hogy a piac még nagy növekedés előtt áll, célunk, hogy végig a frontvonalban maradjunk, és innovatív termékeinkkel az igények minél szélesebb körét tudjuk kielégíteni. Amennyiben az egyre égetőbb munkaerőhiány problémáját sikeresen tudjuk kezelni, cégünk a következő években képes lesz terme-lését akár megduplázni, és az új dobozos termékeivel pedig a vásárlók egyre szélesebb körét elérni.