Emre Erlinger az IMAP törökországi partnere Karl Fesenmeyer elnökkel beszélgetett


Emre Erginler: Az IMAP milyen múltra tekinthet vissza?
Karl Fesenmeyer: Az IMAP 1973-ban, Amerikában alakult meg NAMAC (Fúziós Tanácsadók Országos Szövetsége) néven. Néhány röpke év alatt ez a csoportosulás néhány nemzetközi taggal bővült és az INTERMAC nevet vette fel, majd a következő 15 évben a szervezet ebben a formában működött tovább. 1995-ben hálózatunk egy másik amerikai hasonló szervezettel egyesült és attól vette át az IMAP (Fúziós és Felvásárlási Partnerek Nemzetközi Hálózata) nevet. 2005-ben újabb fúzióra került sor egy elismert Közép Kelet Európai hálózattal a MACEE-vel (ezt a szervezetet Préda István alapította – a szerk.). Ez a fúzió lehetővé tette az IMAP számára, hogy lefedje európai fehér foltjait és Eurázsiában is megvesse a lábát. Az IMAP-nak mára 57 partnercége van a világ 40 országában.

Hogyan pozícionálja magát az IMAP a mai globális és kompetitív felvásárlási tanácsadói piacon?
Az IMAP, amely a legrégebbi középpiacon működő világméretű fúziós tanácsadói hálózat, régen felismerte, hogy csak globális eléréssel és szervezettel lehetünk sikeresek. Az IMAP hagyományosan tapasztalt felvásárlási szakértőkkel dolgozik a helyi piacokon. A helyi irodák közötti know-how cserének és közös ügyfélkiszolgálás is régóta hatékonyan működik. Azt gondoljuk, hogy a nemzetközi kollegáink közötti szoros kapcsolat hozzásegít ahhoz, hogy sok versenytársunknál hatékonyabban tudjunk közös nemzetközi projekteket megvalósítani.

Jelenleg azon dolgozunk, hogy az alap kompetenciáinkat és a cégeladások gyorsaságát és a nemzetközi projektjeink minőségét erősítsük. Az IMAP irodáinak növekedésében fokozódó hangsúlyt fektetünk a piacok kutatásra és vállalatok elemzésre. Az IMAP kezdeményezései mind az ügyfeleink jobb kiszolgálására irányulnak. Abban hiszünk, hogy saját magunkat is az ügyfeleink elégedettebbé tételével szolgálhatjuk a legjobban.   

Hogyan értékeled a középpiaci cégértékesítési piac globális kilátásait?
Hisszük, hogy a nemzetközi cégeladási és felvásárlási kilátások a középpiacon a következő évtizedekben is erősek maradnak. A globalizáció még a kisvállalatoktól is megköveteli a nemzetközi működést. Ezért a megfelelő fúziós és stratégiai társak megtalálása az üzleti siker fontos feltétele. Úgy gondoljuk, hogy a jelenlegi tulajdonosok visszavonulásával mind az USA-ban, mind pedig Európában számos vállalat cserél majd gazdát. A magántőke befektetők is fellépnek eladóként és fúziókon keresztül is keresik gyorsabb növekedés és a hozamok „betakarításának” lehetőségét.

Miben rejlik az IMAP és tagcégeinek versenyelőnye és milyen értéket nyújtanak ügyfeleiknek és a tranzakciók folyamatában?
Úgy gondoljuk, hogy az ügyfeleink kiszolgálása a legfontosabb küldetésünk. Az IMAP minden tevékenységének az ügyfelek érdekeit kell szolgálnia. Ösztönözzük a helyi szintű döntéshozatalt, mert úgy ítéljük meg, hogy a helyi irodák értik legjobban az adott ország üzleti, kormányzati és kulturális finomságait. Az IMAP rendszerben működő eszközöket és mintákat kínál, hogy minden projektünk hozzájusson a szükséges know-how-hoz és kapcsolatokhoz. A saját irodáikat vezető tapasztalt és felkészült tanácsadók az IMAP központi erőforrásaival felvértezve ki tudják szolgálni piacokat a szükséges nemzetközi kapcsolatokkal.

Milyen kritériumok alapján választja ki az IMAP a tagcégeit?
A legfontosabb szempont egy új tagcéggel szemben, hogy legyen elegendő olyan tapasztalt tranzakciós tanácsadója, aki ki tudja szolgálni mind a helyi piacát, mind pedig a világ különböző pontjain működő társult IMAP irodákat. Fontos, hogy elkötelezettek legyenek a nemzetközi fúziós és felvásárlási tanácsadó szakma iránt és ki tudják szolgálni és együtt tudjanak működni a nemzetközi hálózat tagjaival. Minden új tag lehetővé kell tegye az IMAP-nak, hogy bővítsük földrajzi vagy szektoriális (vertikális) elérésünket a nemzetközi fúziós tanácsadói piacon.

Hogyan alakult az IMAP tranzakcióinak száma az elmúlt években?
Az IMAP folyamatosan előkelő helyeken szerepel a nemzetközi tranzakciós ranglistákon. 2007-ben a világon a 4. helyen álltunk az 50 millió dollár alatti értéken eladott cégek értékét tekintve. A 100 millió dollár alatti tranzakciók tekintetében a 6. a 200 millió dollár alatti tranzakciók értékét tekintve a 7. leg-sikeresebb szervezet voltunk és a Thomson ranglistákon szinte minden fontos földrajzi régióban az első 10 helyen végeztünk.*

Mik a jelenlegi trendek a fúziós és felvásárlási piacon?
Az IMAP-nál évente mérjük, hogy hány határon átívelő és tagcégeink együttműködésével megvalósuló tranzakcióra kerül sor. Tavaly mindkét kategória növekedett. Egyértelmű, hogy minél több cég hajlandó országhatárait átlépve terjeszkedni és az is világos, hogy sokat jelent, ha az új országokba helyi segítséghez juthatunk. Ez a folyamat a fejlődő piacokon és középvállalatok estében is megfigyelhető. A nagyméretű ügyletek száma 2005 és 2007 között jelentsen megnőtt, ahogy a vevők (főleg a magántőke alapok) keresték az alulteljesítő (sokszor tőzsdén jegyzett) vagy gyors növekedést felmutató vállalatokat.

A hitelezési piacok drámai 2007 nyári beszűkülésével azonban az óriás ügyletek csiga sebességre lassultak. A globális likviditási válság várhatóan 2008-ban és 2009-ben is lecsökkenti majd a nagy kivásárlási tranzakciók számát. Ugyanakkor a középpiac várhatóan ebben az időszakban is erős marad. A magántők alapok még mindig rengeteg pénzen csücsülnek, amit előbb utóbb kénytelenek lesznek befektetni valamibe.

A vevők lehet, hogy a jó vételekre várnak, de az árak nem fognak esni amíg számos hiteles vevő kész-pénzzel a kezében áll sorban, hogy befektethessen.

Mik az IMAP jövőbeni céljai és kilátásai?
Az IMAP azon dolgozik, hogy erősítse az együttműködés rendszereit, fejlessze a legjobb gyakorlatok elterjesztésének mechanizmusát és erősítse az IMAP nevét a középpiacon. Az IMAP kiemelkedő fúziós tanácsadást nyújt a középpiacnak és szeretnénk ezt az üzenetet világszerte eljuttatni leendő ügyfeleinknek. További céljaink, hogy segítsük a vevőket és az eladókat, hogy minél könnyebben kommunikálhassanak az IMAP irodáival, és hogy gyorsan megtalálják a megfelelő IMAP csapatot, aki segíteni tud cégeladási- és felvásárlási szükségletei kielégítésében.

Mint tudjuk a fejlődő piacokon napról-napra erősödik a verseny. Mi lenne a legfontosabb javaslatod a fejlődő piacok középvállalatai számára?
Igazad van, hogy fontosnak tartod a fejlődő piacokat. Az üzleti korlátok gyorsan hullnak és a tőke szabadon áramlik a szabad piacok között. Ennek eredményeként a fejlődő piacok a globális gazdaság jövőjében fontos szerepet játszanak. Közép és Kelet Európa, Ázsia és Latin Amerika cégei mind a helyi mind a nemzetközi piacokon stratégiákkal kell rendelkezzenek. A helyi munkaerő, tőke, lokáció, kormányzati politika, és egyéb infrastruktúra felhasználása, a globális üzleti igények kielégítésére jelentős lehetőségeket ígér a fejlődő gazdaságoknak. A megbízható és szakér-tő tanácsadók segítsége a stratégiák kialakításában és megvalósításában kritikus lehet a nemzetközi terjeszkedés hibáinak elkerülése érdekében.