be 2.0 könyvborító - illusztrációA SZERZŐPÁROS EREDETI, 1992-BEN BEYOND ENTREPRENEURSHIP CÍMMEL MEGJELENT KÖNYVE A VÁLLALATVEZETÉS EGYIK IDŐTÁLLÓ ALAPMŰVE, AZÓTA IS RENDSZERESEN FORGATJA SZÁMOS VEZETŐ. A MAJD HARMINC ÉVVEL KÉSŐBBI
BE 2.0 JIM COLLINS IDŐKÖZBEN VÉGZETT KUTATÁSAI ÉS ÖSSZEGYŰJTÖTT PÉLDÁI ALAPJÁN ERŐSÍTI MEG A HOSSZÚ TÁVON KIVÁLÓ VÁLLALAT ÉPÍTÉSÉNEK AZ ELŐZŐ KÖTETBEN, MÁR ÉVTIZEDEKKEL KORÁBBAN MEGALKOTOTT KERETRENDSZERÉT.

Mindenekelőtt, milyen is egy kiváló vállalat?

A szerzők szerint ezeket a vállalatokat a teljesítmény, mint önfenntartó pénzügyi működés és talpra állás képessége, a hatás, mint vezetői szerep iparágának alakításában, a hírnév, mint példamutató szerep és a tartósság, mint a kitartás és megújulás képessége jellemzik. Azonban fontos megjegyezni, hogy a kiváló vállalat sem tökéletes, viszont képes rugalmasan visszatérni hullámvölgyeiből.

És hogyan lesz tartósan kiváló egy vállalat?

Nincs konkrét, minden cégre működő receptje a kiváló vállalattá válásnak, és a szerzők sem ennek feltalálására vállalkoztak és vállalkoznak. Sokkal inkább az a céljuk, hogy gyakorlatias útmutatással elősegítsék a szükséges cégvezetői gondolkodásmód kialakítását, hogy az indulástól kezdve időtálló, vezetőiket túlélő cégek épülhessenek fel.

Mi mindennel is érdemes tehát cégvezetőként foglalkozni?

I. A vezetői stílus
Egy vállalat a szerzők szerint akkor tud kiválóvá válni, ha a megfelelő emberek dolgoznak a megfelelő környezetben. Az ötlet csak másodlagos, a vezető fontos feladata a legnagyobb potenciált jelentő emberek kiválasztása és folyamatos fejlesztése – ennek sikeressége jórészt saját vezetői stílusán és annak ismeretén múlik.

II. A jövőkép
A vezetőnek képesnek kell lennie egy világos, az emberei által magukénak tekintett vállalati cél kialakítására, valamint a megvalósításához szükséges elköteleződés biztosítására.

III. A stratégia
A vezető harmadik fontos feladata, hogy egy világos, átgondolt és egyszerűen értelmezhető alapvető módszert alkosson az előbb említett cél elérésére. Meg kell tudnia mutatni az emberei számára, hogy miként fogja megvalósítani jövőképét a cég.

IV. Az innováció
A kiváló vállalatok tartós fennmaradásához elengedhetetlen a folyamatos innováció. A vezető felelőssége, hogy vállalata innovatív szervezetté váljon, ne pedig innovatív alapítójától függő maradjon.

V. A taktikai kiválóság
Végül pedig a jövőkép és a stratégia kialakítása mellett azok tényleges taktikai végrehajtásának biztosítása szintén megkerülhetetlen lépés ahhoz, hogy egy vállalat kiválóvá válhasson. A Walmart, Apple, HP, Netflix és további tartósan sikeres vállalatok konkrét példáin keresztül lesz egyre bizonyosabb az olvasó számára, hogy vezetőként ezen az öt, összefüggő területen együttesen, éveken át konzisztensen dolgozva nyílik lehetőség a hosszú távú kiválóság megalapozására.

Gondolatébresztő nyári olvasmányként ajánljuk minden cégvezető és leendő cégvezető számára!