JAN CIFRÁVAL, A WEBSUPPORT ÜGYVEZETŐ IGAZGATÓJÁVAL, ÉS SŰDY ANDRÁSSAL, A WEBSUPPORT MAGYARORSZÁGI LEÁNYVÁLLALATÁNAK, A WEBONIC VEZETŐJÉVEL BESZÉLGETTÜNK A REGIONÁLIS HOSTING PIACRÓL, A LEGFRISSEBB TRANZAKCIÓJUKRÓL, AMELY SORÁN MEGVÁSÁROLTÁK AZ EZIT KFT.-T ÉS A MAGYAR HOSTING KFT.-T, ILLETVE ARRÓL, HOGY SZERINTÜK MIK A MAGYARORSZÁGI KILÁTÁSOK EZEN A TERÜLETEN.

Miért volt a közép-kelet-európai régió érdekes egy svéd tulajdonú vállalat számára?

JC: Mielőtt a Loopia a Websupportot felvásárolta volna, már rendelkezett portfóliócéggel a hosting területen. Ez a cég az Active 24, amely a skandináv piacokon, illetve Csehországban van jelen. A Loopia-nál a hosting mindig is egy vonzó terület volt, azonban az Active 24 nem tudott eléggé növekedni a nagyon versengő skandináv piacokon. A közép-európai piacok viszont nagyon nőnek, ráadásul a helyi egyetemek olcsó és szakképzett munkaerőt biztosítanak. Így került a Loopia figyelmébe a Websupport is, amely piacvezető a szlovák hosting piacon, erős márkát épített ki, illetve a magyar piacon is terjeszkedni akart.

A Websupport már próbálkozott a svéd tulajdonos színrelépése előtt is a magyar piacra betörni. Hogy értékelitek az akkori törekvéseiteket?

JC: Igen, a Websupport már a svéd tulajdonos feltűnése előtt rendelkezett osztrák, cseh és magyar működéssel. Azonban az akkori tulajdonosok nem annyira a terjeszkedésre, mint inkább a stabil, kiszámítható készpénztermelésre és osztalékra fókuszáltak. Ezáltal a Websupport terjeszkedési törekvéseire kevesebb erőforrás összpontosult. Felvásárlási törekvések voltak a magyar piacon, azonban ezek megfelelő erőforrás és tranzakciós szakértelem hiányában meghiúsultak.

Mit tudott a svéd tulajdonos a korábbi tulajdonosok-kal ellentétben a Websupport számára biztosítani?

JC:. Elsősorban növekedési stratégiát, amely biztosította a Websupport terjeszkedési törekvéseit, másodsorban tőkét tanácsadó csapatok szolgáltatásai-nak igénybevételére, amely segítette a tranzakciók végrehajtását és a menedzsment tehermentesítését.

Hogyan változtatta meg a svéd tulajdonos a Websupport vállalati kultúráját?

JC: Sok tekintetben változtattak. Rövid kitekintés a cégstruktúránkra: a teljes cégcsoport mögött az Axcel, dán magántőkealap áll. Ők tulajdonolják a Loopiát, a Loopia tulajdonolja a Websupportot és a Websupport tulajdonolja a magyarországi cégeket (Webonic, EZIT és Magyar Hosting). Teljesen új élmény volt számunkra ennek a nagy cégcsoportnak a tagjává válni, és a többi portfóliócéggel együttműködni. A legfontosabb talán az volt, hogy megtanítottak minket a fontos területeken bátran és ambiciózusan gondolkodni. SA: Számomra az egyik legszembetűnőbb változás az információáramlás szintjének növekedése volt, hiszen egy nagy cégcsoport tagjai lettünk. A korábbi magas-szintű adatok elemzése helyett az új tulajdonos kiemelt figyelmet követelt a részletekre, és az ebből származó következtetések levonására. JC: Viszont úgy véljük, hogy a svéd tulajdonosunk is sokat tanult, és azóta is tanul tőlünk a közép-kelet-európai piac sajátosságairól. Például az EBITDA és az árbevétel alapú értékmérés sok esetben torzított képet mutathat a közép-kelet-európai piacon, továbbá a számviteli árbevétel-növekedés nem szükségszerűen mutatja naprakészen a cég növekedését, ezt sokkal inkább a számlázási adatokból lehet látni.

2019 novemberében hajtottatok végre tranzakciót a magyar piacon. Mik voltak a tapasztalataitok? Hogyan sikerült a céget a működésetekbe integrálni?

SA: Számomra ez volt az első tranzakció, amiben részt tudtam venni. Nagyon érdekes lehetőség volt számomra, és élveztem a tranzakcióval járó felelősséget és a belém fektetett bizalmat. Úgy gondolom, hogy a CMPB kritikus szerepet játszott a tranzakció végrehajtásának sikerében. Ami az EZIT Kft. és a Magyar Hosting Kft. integrációját illeti, ez nem egyik napról a másikra történik meg, hiszen jelen pillanatban is dolgozunk rajta. A mára kialakult budapesti bázisunkat számos motivált, tanulni vágyó ember alkotja, akik a jövőbeli terjeszkedési törekvéseinket nagymértékben tudják majd segíteni. Már csak emiatt maximálisan elégedettek vagyunk.

Igaz, hogy Magyarországon az új domainek területén piacvezetők vagytok?

SA: Igen, e tekintetben jelenleg piacvezetők vagyunk. Fontos azonban megjegyezni, hogy számos tényező mentén lehet azonosítani, hogy ki a piacvezető, az új domainek száma csak egy a sok közül. Az is fontos, hogy a terveink között szerepel, hogy ezt a pozíciónkat bebiztosítsuk.

JC: Egyetértek Andrással. Habár az új domainek létre-hozása egy fontos indikátor, számunkra a legfontosabb, hogy a leendő ügyfelek – például vállalkozók és e-kereskedők – ránk gondoljanak először, ha az üzletükhöz tárhelyet és domaint szeretnének létrehozni. Úgy vélem, hogy ennek elérésében a vásárolt cégek hatékony integrációja kulcsszerepet játszik.

Hogy tudjátok kezelni azt, hogy a három cég együttes mérete ötször akkora lett, mint amekkora a Webonic volt a magyar piacon?

SA: Úgy vélem, hogy két tényező játszik fontos szerepet a megnövekedett jelenlétünk megfelelő kezelésében. Először is, a Loopia professzionális, teljesítménymutató alapú megközelítése, amely egy hatékony cégcsoport kialakítását segíti elő. Másodszor, a Websupport könnyedén bővíthető és növelhető üzleti modellje, amely korábban is bizonyította, hogy képes úgy létrehozni egy hatékony cégcsoportot, hogy közben megtartja és megerősíti a vásárolt cégek erősségeit, helyi sajátosságait. Mi nem egy nagy multinacionális vállalatot szeretnénk létrehozni, hanem egy közös brandet, amelyben kiemelt szerepet szánunk a helyi munkaerőnek a helyi sajátosságok fenntartása, valamint ezeknek a közös vállalati kultúránkba történő beépítése érdekében. Számunkra fontosak ezek az értékek, amelyekkel közösen hatékonyan tudjuk felvenni a kesztyűt a globális szereplőkkel szemben.

Terveztek további tranzakciókat végrehajtani Magyarországon?

JC: Természetesen, az M&A (mergers & acquisitions – összeolvadások és felvásárlások – a szerk.) fontos részét képezi a stratégiánknak. Olyan cégekbe szeretnénk befektetni a jövőben, amelyek értéket képezhetnek a cégcsoportunkban. Mi nem a pénzt szeretnénk kiemelni a cégekből, hanem szeretnénk építeni az erőforrásaikra, és beépíteni ezeket a tevékenységünkbe. Ennek a kialakításában Andrásnak nagy szerepe van. Továbbá a Websupport küldetése, hogy értéket tudjon teremteni az általa kiszolgált, – többek között e-kereskedelemmel foglalkozó – cégek számára. Véleményem szerint az online színtér fejlődése ebbe az irányba mutat, így közvetve a magyar gazdaság egészének fejlődéséhez tudunk hozzájárulni.

Mik a legfontosabb jellemzők, amelyeket egy akvizíciós célpont kiválasztása során figyelembe vesztek?

SA: Alapvetően három jellemzőt veszek figyelembe a célpontok kiválasztásánál: bizonyított növekedési pályát, elérhető tehetségeket a cégen belül, illetve hogy mennyire egyezik a Websupport és a célpont vállalati kultúrája. Ez utóbbit integrálhatóság szempontjából kulcsfontosságúnak tartom.

JC: Két további jellemzőt emelnék még ki. Fontos a célpont mérete, hiszen egy jóval nagyobb cég megvásárlását nem tartom valószínűnek. Továbbá a termékpaletta felépítése, szerkezete. Mi a hosting és domain termékek nyújtásához értünk, azonban ha egy cég számos egyedi termékkel, egyedi szerződéssel és egyezséggel rendelkezik, akkor a tevékenységünkbe integrálást számos nehézség hátráltathatja.

Véleményetek szerint a magyar hosting piac mennyire tekinthető koncentráltnak?

JC: A magyar piacot sok szereplő szolgálja ki ellentétben a nyugat-európai piacokkal, amelyek jóval koncentráltabbak. Ebből adódóan van abban kockázat, hogy egy nagy szereplő belép, és megpróbálja letarolni a piacot. Azonban magabiztosak vagyunk, ha helyi szinten szolgáljuk ki az ügyfeleinket jó minőségű szolgáltatást nyújtva, akkor képesek lehetünk egy nagyobb szereplővel is versenyezni.

Mit gondoltok a mostani gazdasági helyzetről? Megfelelő a jelenlegi környezet tranzakciók végrehajtására?

JC: Igen, véleményünk szerint a jelenlegi gazdasági növekedés és kedvező finanszírozási feltételek kiváló alapot biztosítanak tranzakciók végrehajtásához. Azonban ez nem fog örökké így maradni, akár hónapokon belül kialakulhat egy sokkal kedvezőtlenebb gazdasági környezet. Ha a kedvező feltételek megszűnnek, előfordulhat, hogy mi is sokkal konzervatívabb álláspontot fogunk képviselni a tranzakciókat illetően. Ezért úgy vélem, hogy itt az idő a cégeladásra a magyar hosting és domain piacon.