cegertek_85_05FELPEZSDÜLT IDÉN ŐSSZEL A BUDAPESTI ÉRTÉKTŐZSDE, UGYANIS KÉT SIKERES KIBOCSÁTÁS IS TÖRTÉNT A PARKETTEN: AZ ALTEO JEGYZÉSÉT KÖVETŐEN A REGIONÁLIS JELENLÉTTEL RENDELKEZŐ DUNA HOUSE CSOPORT RÉSZVÉNYEIT VÁSÁROLHATTÁK MEG AZ INTÉZMÉNYI- ÉS MAGÁNBEFEKTETŐK. A TRANZAKCIÓ SORÁN ÖSSZESEN 2,6 MILLIÁRD FORINT ÉRTÉKBEN KERÜLT SOR DH RÉSZVÉNYEK ÉRTÉKESÍTÉSÉRE, EZZEL 1,5 MILLIÁRD FORINT TŐKÉT VONT BE A TÁRSASÁG. A TŐZSDÉRELÉPÉS TAPASZTALATAIRÓL GUY ÉS DORON DYMSCHIZ URAKAT, A TÁRSASÁG TÁRS-VEZÉRIGAZGATÓIT KÉRDEZTÜK A KERESKEDÉS MEGKEZDÉSÉT JELZŐ CSENGETÉST KÖVETŐEN.

Miért döntöttetek a tőzsdére lépés mellett?

A tőzsdére menetel célja elsődlegesen az, hogy – sikeres magyar franchise rendszerként – a nemzetközi terjeszkedésünket finanszírozzuk és elkezdjünk felépíteni egy olyan tőzsdei jelenlétet, ami hosszútávon biztosítja a további tőkebevonás lehetőségét is. Ahogy vállalati víziónkban is fogalmazunk, célunk „A nemzetközi ingatlanközvetítői piac meghatározó szereplőjévé válni, széleskörű szolgáltatásaink közül kiemelt hangsúlyt fektetve a pénzügyi megoldásokra.” A tőzsde olyan bizalmi környezetet teremt a tőke mellett, amely ezt a törekvésünket tudja hosszútávon támogatni.

Milyen előnyöket vártok a tőzsdei jelenléttől? Van esetleg olyan pozitívum, amit már most is éreztek?

Az ingatlanforgalmazás során ügyfeleink sokszor legnagyobb vagyontárgyuk értékesítésével bíznak meg minket. Ez egy bizalmi viszonyon alapuló munka, hiszünk abban, hogy a velünk szembeni bizalmat emelni tudja az, ha ügyfeleink azt látják, hogy főbb gazdálkodási adatainkat, működési struktúránkat megmutatjuk, amire a tőzsdei jelenlét kötelez minket. De a tőzsdére lépéssel már előzetesen is nyertünk: amikor tavaly nagyon közel kerültünk a bevezetéshez, ez adott döntő lökést abban, hogy megvásárolhattuk az irodaszám tekintetében piacvezető lengyel ingatlanforgalmazó társaságot, a Metro House-t. Akkor már több éve tárgyaltunk az átvételről, a korábbi tulajdonosoknak ugyanakkor a tőzsdei jelenlét jelentett újabb garanciát arra, hogy komolyak a szándékaink. Másrészről a vételár egy részében részvénycserés megoldást alkalmaztunk a cégvásárláskor, így a lengyel partnernek is fontossá vált, hogy részvénycsomagjának a tőzsdei jelenlét tudja majd az értékét növelni, s egyben értékesítési lehetőséget is biztosít számára majd a jövőben.

A Duna House-t egy több lábon álló növekedési sztoriként mutattátok be a kibocsátási tájékoztatóban. Mik voltak azok az elemek, amik leginkább megfogták a befektetőket?

Ez összetett kérdés. A több lábon állás nyilván nagyobb stabilitást ad, de ezek mellett fontos, hogy mindegyik profitcenterünkben benne van a fejlődési lehetőség. Mindezt azonban annak fényében kell vizsgálni, amit az elmúlt évtizedben bizonyítottunk, akár a gazdasági válság, akár a jutalékplafon bevezetésének tekintetében. Mindkét komoly krízist sikerült növekedéssel megugrani, ami jelentős bizalmat ad ahhoz, hogy a többi lábunk esetében is képesek leszünk a növekedésre. Ezek együttes hatása az, ami a befektetők bizalmát elnyerhette.

Mik voltak a felkészülési folyamat legnehezebb részei számotokra? Szükség volt jelentős átalakításokra a tranzakció érdekében?

Jelentős átalakításokra nem volt szükség, hiszen szerencsére a vállalatcsoport méreteinél fogva eleve olyan folyamatokkal működött, ami alkalmas volt a felkészülésre. Természetesen a tőzsdei tájékoztató összeállítása kapcsán rengeteg többletmunka jutott az apparátusra és néhány külső, professzionális szakembert is alkalmaznunk kellett, de elmondhatjuk, hogy gördülékenyen zajlott a munka.

Az értékesítés során egy széles forgalmazói konzorciumra támaszkodtatok a Concorde Értékpapír Zrt. vezetésével. Hogyan alakult ki a forgalmazók köre és miért a Concorde-ot választottátok vezető forgalmazónak?

Számunkra fontos volt, hogy egy széles forgalmazói konzorciumot alakítsunk ki, mert az volt a célunk, hogy az erős intézményi láb mellet, egy erős lakossági jegyzést is el tudjunk érni. Ugyanezt a célt szolgálta a kedvezményes részvényjegyzési lehetőség is, amelynek során egy bizonyos részvény darabszámig 10% kedvezményt biztosítottunk a magánbefektetőknek. Végeredményben úgy érezzük, hogy nagy siker a több mint 1200 jegyző, akik részt vettek a nyilvános jegyzésben. Egy IPO folyamatban kulcsfontosságú kérdés a fő forgalmazó kiválasztása. A felkészülési folyamat elején több piaci szereplővel találkoztunk és úgy éreztük, hogy a mi tranzakcióinkhoz a Concorde lenne a legmegfelelőbb partner. Egyik oldalról a jó hírnevet értékeltük bennük, ami a prudens működésből származik és nagyon fontos tényező egy tranzakció megítélésénél, másik oldalról pedig az ügyfélkört és az értékesítési erejüket, amik ahhoz szükségesek, hogy a jegyzésnél aktív értékesítéssel nagyszámú befektetőt tudjunk elérni. Visszatekintve úgy érezzük, hogy jól döntöttünk.

Ha most kezdenétek újra, van valami, amit másképp csinálnátok?

Igazából nincs. Lehet, hogy furcsán hangzik, de még a tavalyi IPO kísérletet sem hagytuk volna ki, mert úgy gondoljuk, hogy bár nagyon kellemetlen volt akkor, visszatekintve mégis egy nagyfokú hitelességet adott nekünk. Idén meg tudtuk mutatni a befektetőknek, hogy amit tavaly ígértünk azt le is tudtuk rakni az asztalra. Ez a tény biztos, hogy segített a mostani sikeres tranzakcióban.

Schilling Dániel
üygvezető igazgató
Concorde MB Partners
daniel.schilling@cmbp.hu