Október közepén az IMAP partnertalálkozót tartott _Japán fővárosában, Tokióban, melyen az MB Partners-t Szendrői Gábor tulajdonos-társ, a cég operációs vezetője képviselte. A szokásoknak megfelelően a találkozón az imap partnercégek nagy része képviseltette magát ? beleértve ebbe a körbe az új vietnámi, norvég, chilei és kanadai partnercégünket.


A konferencia különös aktualitását adta, hogy japán partnercégünk, a Pinnacle alapításának 10. évfordulóját ünnepli, melyről a tokiói üzleti közösség széles körének bevonásával az IMAP partnertalálkozón emlékezett meg. Ennek keretében elsőként a delegáltak egy 100 fős szimpóziumon vettek részt, amely a japán gazdaságról és azon belül a japán felvásárlási és összeolvadási tevékenységről (tendenciákról, lehetőségekről, tapasztalatokról) szólt, majd pedig 500 fő részvételével nagyszabású üzleti fogadáson folytattuk a napot. Számtalan üzleti beszélgetésre és széles japán kapcsolati háló kiépítésére volt alkalmas ez a fogadás.

A partnerkonferencia és a különféle kétoldalú megbeszélések, akár az IMAP partnercégekkel, akár pedig érdeklődő japán befektetőkkel, aláhúzták azokat a trendeket a magyarországi M&A piac vonatkozásában, amikről már eddig is számtalanszor írtunk a Cégérték korábbi számaiban. A japán befektetők különösen szeretik a kisebbségi részesedés vásárlását – hosszú távon terveznek, de céljuk sokkal inkább az eladási csatorna biztosítása, pénzügyi befektetés illetve termék-elérés és a távol-keleti piacokon való elhelyezés, mint az esetleg ilyen távolban megszerzett vállalkozások aktív menedzsmentje többségi részesedés megszerzése mellett. Japán partnerekkel való egyeztetéseink során különös érdeklődés mutatkozott a magyar élelmiszeripari termelés területén és az egészségügyben folyó projektjeink iránt. Partnereinkkel való beszélgetésekben kínai ipari zöldmezős beruházások, illetve indiai ipari akvizíciók lehetősége merült fel. Érdekességképpen egyes most folyó ipari projektjeink iránt amerikai partnercégeinken keresztül amerikai vállalatok érdeklődését sikerült beazonosítanunk. Általános tendencia volt ugyanakkor beszélgetéseink során, hogy magyarországi projektjeink nagy többsége, „alacsony” tranzakciós méretüknél fogva, inkább kiesik a nemzetközi vállaltok fő érdeklődési köréből. Ezek alapján régóta ismételgetett mantránk, miszerint manapság Magyarországon a 3-10 millió EUR-ós tranzakciós méretben a legvalószínűbb vevők hazai vállalatok és hazai befektetők eredményes megszólítása legyen a cél, továbbra is reálisnak tűnik.

Mire jó egy ilyen partnerkonferencia? Sok élmény és benyomás éri az utazókat egy új kultúra és gazdaság akár felületes megismerésével is. Ugyanakkor legfontosabb a nemzetközi partnerekkel és helyi befektetőkkel való személyes párbeszéd. Az IMAP hálózatán belül ugyanis vannak ugyan platformok, melyek a projekt- és befektetői ötletek megosztását segítik elő (Intranet, kör-email, szakmai csoportok és szakértői hálózatok, többek között), melyeket aktívan mozgatunk is projektjeink során, de mindezek nem helyettesítik a személyes beszélgetések gondolatébresztő erejét. És az ilyen találkozók jók arra is, hogy újra és újra ráébredjünk: mekkora ereje is van ennek a most már Latin-Amerikát, Észak-Amerikát, szinte teljes Európát, Ázsia egyre nagyobb részét és már Egyiptomon keresztül Észak-Afrikát is lefedő, valóban nemzetközi és valóban élő, erős és aktív hálózatnak. Mi, az MB Partners-nél azon vagyunk, hogy ennek az erőnek minél nagyobb részét tudjuk a hazai cégtulajdonosok szolgálatába állítani, a lehető leginnovatívabb módon.

Szendrői Gábor
partner
Concorde MB Partners
gabor.szendroi@cmbp.hu