A TeleLink nemrégiben vette meg a magyar Metalcomot. Előző számunkban Lyubomir Minchev vezérigazgatóval készítettünk interjút a TeleLink részéről, most pedig Bozó Zoltánt kérdeztük, aki még 1999-ban alapította a Metalcomot, és vitte tulajdonostársaival a magyar vezeték nélküli távközlési piac csúcsára. Az adatátviteli rendszerekkel foglalkozó cég az ügyletet követően bővíti szolgáltatásait és külföldi terjeszkedését is felpörgeti.


Röviden össze tudná foglalni, honnan indult a Metalcom?

Én magam alapítottam a vállalkozást 1999-ben tipikusan kicsi cégként, kezdetben csak hárman dolgoztunk. Először távközlési eszközök telepítésével foglalkoztunk, aztán magasabb szintű szolgáltatásokkal léptünk tovább. Kulcs volt, hogy felismertük azokat az új kihívásokat, amik meghatározták a piacot. A komplexebb szolgáltatások felé tolódtak el a megrendelők igényei, a társadalmi környezet megváltozott. Korábban a gyorsaságon volt a hangsúly például egy átjátszó állomás telepítésénél, később azonban ez egy sokkal összetettebb feladattá vált. Viszonylag rövid időn belül kinőttük magunkat és a Metalcom a vezeték nélküli távközlési piac vezető szereplőjévé vált. Jelentős átszervezést hajtottunk végre 2007-ben, ami újabb lökést adott a növekedésnek, mígnem elértük azt az állapotot, hogy az itthoni piacon már nem nagyon volt hova fejlődni. Ekkor döntöttük el, hogy külföldre is terjeszkedünk.

Merre vették az irányt?

Elsősorban a Délvidéken voltunk aktívak, dolgoztunk, illetve most is van munkánk Lengyelországban és Albániában is, ahol mi építjük ki az ottani ?.. hálózatot. Az új területekhez azonban több szaktudásra is szükségünk volt. Ezt felismerve kezdtünk egy olyan partner után nézni, aki valódi hozzáadott értékkel segíthet bennünket. Így jutottunk a TeleLink csoporthoz, akikkel rendkívül hosszú ideig, a szokásos 9-12 hónap helyett 30 hónapokig folytattunk tárgyalásokat, ami még legedzettebb cégfelvásárlási tanácsadónak is sok lehetett.

Miért húzódott el a folyamat?

Ez egy kétoldalú dolog. Talán a TeleLink sem volt felkészülve egy olyan nagyságrendű cég megvásárlására, mint a Metalcom, de nekünk is hosszú ideig tartott, hogy jól átgondoljuk a tranzakciót.

Miért döntöttek végül a TeleLink mellett?

Sok hasonlóság van a két cég között, ha például megnézzük az ő és a mi indulásunkat, illetve a terjeszkedés folyamatát. Szerintem ennek is köszönhető, hogy jól megértjük egymást a menedzsmenttel, ami mentes mindenféle, úgymond multis betegségtől. Szintén nagyon fontos, hogy az ő belépésükkel tovább tudjuk bővíteni szolgáltatásainkat elsősorban a prémium adatátviteli szolgáltatások terén. Arra számítunk, hogy a TeleLink által biztosított referenciáknak, erős pénzügyi és szakmai háttérnek köszönhetően rövid időn belül megduplázzuk forgalmunkat. Közben persze mi is át tudunk adni a csoport tagjainak olyan tapasztalatokat, amik segítik őket.

Van már esetleg példa a sikeres együttműködésre?

Úgy gondolom, hogy a Metalcomnak és TeleLinknek is egyik nagy erőssége a gyorsaság, ami a piaci döntéseket, új szakmai eljárásokat és az információáramlást is jelenti. Ennek megfelelően már most több közös projekten dolgozunk. Például Romániában indulunk egy munkáért, a Metalcom  szünetmentes áramellátást biztosító VRV technológiájával több országban is megjelenhet, valamint bátran lépünk olyan piacokra, mint például a Közel-Kelet, ahol Szaud-Arábiában, Katarban és Szudánban vannak vérmes reményeink.

Ezek szerint Magyarországon már valóban elérték a lehetőségek határát vagy egyszerűen nálunk most csökkent a beruházási kedv?

A TeleLink belépésével itthon is tudjuk növelni a szolgáltatások körét sőt, épp arra készülünk, hogy az arra alkalmas KKV-k bevonásával a már említett szünetmentes áramellátó technológiákra építve részösszeszerelő üzemeket hozzunk létre. Tapasztalataink szerint egyébként a telekommunikációs területen egyáltalán nem csökkent a beruházási kedv, minden jelentős piaci szereplő az új, negyedik generációs rendszerein dolgozik. Ennek a munkának mi is részesei vagyunk.  

A korábbi tulajdonosi körnek is maradt részesedése a cégben? Meg van még a korábbi motiváció?

Tulajdonosok maradtunk a cégcsoport szintjén, a motiváció az új lehetőségeket látva pedig nőtt. A TeleLink és a Metalcom éves forgalma közösen eléri a 90 millió eurót, ami már egy igen jó alap arra, hogy kijelentsük, az egész régióban piacvezetővé tudunk válni.