2024. ÁPRILIS 10-ÉN SIKERESEN ZÁRULT A JULIUS-GLOBE KFT. 100%-OS ÜZLETRÉSZÉNEK ÉRTÉKESÍTÉSE A NAVIGATOR INVESTMENTS NYRT. RÉSZÉRE. A JULIUS-GLOBE KFT. FELVÁSÁRLÁSÁVAL A NAVIGATOR A TŐZSDÉRE LÉPÉSKOR ELFOGADOTT STRATÉGIÁJÁT KÖVETI, MELYBEN AKVIZÍCIÓKON KERESZTÜL EGY JELENTŐS IPARI TERMELŐ VÁLLALAT-CSOPORT KIÉPÍTÉSÉT ÉS MŰKÖDTETÉSÉT TŰZTE KI CÉLUL. AZ ÜGYLET EREDMÉNYEKÉPP KORSZERŰ GYÁRTÁSTECHNOLÓGIÁVAL ÉS INNOVATÍV K+F TEVÉKENYSÉGGEL JELLEMEZHETŐ, DINAMIKUSAN FEJLŐDŐ GÉPIPARI VÁLLALAT KERÜLT A NAVIGATOR PORTFÓLIÓJÁBA. RÁCZ ERIKÁVAL ÉS JUTASI ZOLTÁNNAL BESZÉLGETTÜNK A TRANZAKCIÓ FOLYAMATÁRÓL, ÉS A ZÁRÁST KÖVETŐ IDŐSZAK ESEMÉNYEIRŐL, TANULSÁGAIRÓL.
Erika a tranzakciót megelőzően társtulajdonosként és minőségbiztosítási vezetőként vett részt a társaság működésében. Jelenleg a Julius-Globe ügyvezetőjeként tevékenykedik, emellett a NAVIGATOR igazgatósági tagja lett. Jutasi Zoltán a NAVIGATOR alapítója, a Budapesti Értéktőzsde Xtend platformján jegyzett vállalat igazgatóságának elnöke és a Julius-Globe újdonsült ügyvezetője.
Édesapád több mint 26 éve alapította a Julius-Globe Kft.-t. Tudnál, kérlek mesélni kicsit a társaságról?
Rácz Erika: Garázscégből indult a vállalkozás. Először a Philips Automotive Kft. számára végeztünk össze-szereléseket, átmunkálásokat. Pár év alatt már három műszakban folytattuk tevékenységünket. Volt olyan év, amikor több mint 10 millió alkatrészt szereltek össze a cég munkatársai. 2004 körül tevékenységi körünk szerszámgyártással, precíziós CNC forgácsolással, mérnöki tevékenységgel is kibővült. 2008-ban még 8 iparágnak szállítottunk, mára pedig már 12 különböző iparágnak gyártjuk a precíziós alkatrészeket. Olyan neves vevőket tudhatunk megrendelőink között, mint a Siemens, a KBA csoport, a Coperion csoport, a Körber csoport és a Schaeffler csoport. Hisszük, hogy mindezt a folyamatosan korszerűsített gyártástechnológiának, munkatársaink szakértelmének és elkötelezettségének, illetve rugalmasságunknak köszönhetjük.
Tapasztalataink szerint nem tipikus, hogy a leánygyermek egy fémipari cégbe beül az édesapa mellé dolgozni, Nálatok ez mégis nagyon jól működött. Végül mégis arra az elhatározásra jutottatok, hogy új tulajdonost kerestek a hosszú éveken át épített vállalkozás számára. Mi vezetett erre a döntésre Benneteket?
Rácz Erika: Édesapám idén ünnepelte a 70. születésnapját. Mindketten szerettünk volna idővel hátrébb lépni az évek óta tartó, mindennapos – akár 10-14 órás – munkából. Egy vállalkozás irányítása, piacainak rugalmas kiszolgálása, a megrendelések és munkahelyek folyamatos biztosítása rendkívül nehéz feladat. Bármennyire is szeretem a céget, ehhez a felelősséghez, a további fejlődéshez partnerre volt szükségem. Ahhoz, hogy a Julius-Globe zavartalanul működhessen még évtizedeken át, lépnünk kellett.
Ezt a felelősségteljes munkát nem szerettem volna egyedül bevállalni, így is nagyon kevés időm jutott eddig a családomra. Ráadásul úgy gondolom, hogy ha teljes mértékben nálunk, a családban maradt volna az irányítás, akkor Édesapám sem tudta volna igazán kivonni magát a vállalat mindennapjaiból. Egy olyan megoldást kellett tehát keressünk, ami egyaránt szolgálja a munkavállalók, a megrendelők és a családunk érdekeit is.
A NAVIGATOR egy tőzsdén jegyzett társaság. A társaság vezetése a tőzsdére lépéskor elhatározta, hogy az organikus fejlődés mellett akvizíciókon keresztül kíván növekedni. Meg tudnál osztani velünk néhány gondolatot erről és összességében a NAVIGATOR Investmentsről?
Jutasi Zoltán: Mára világosan látszik, hogy a rendszer-váltást követően, a ’90-es években alapított cégek jelentős része az utódlás nehézségével küzd. Ezek között a vállalkozások között rengeteg szakmailag kiváló kkv van, amelyeknek jelenleg nem megoldott a jövője, mert az alapítók mellett nincs olyan menedzsment, amely önállóan képes lenne továbbvinni a vállalkozást. A legtöbb esetben ennek méretgazdaságossági okai vannak, egyszerűen egy kis cég gazdálkodása önmagában nem termel elegendő eredményt ahhoz, hogy egy minden szakterületre kiterjedő profi csapatot eltartson. Mivel a legtöbb alapító tulajdonos a saját mintái alapján keres utódot, e két tényező együtt szinte lehetetlenné teszi a generációváltási probléma megoldását. Ilyen körülmények között az a tapasztalatunk, hogy az érintett vállalkozások csupán 15-20%-ának sikerül a generációváltást házon belül megoldani, legyen szó családon belüli átadásról vagy management buyout-ról. Ezt felismerve kezdtünk el 2015-től azzal foglalkozni, hogy mégis milyen más megoldásai lehetnek a generációváltás problémájának a klasszikus tanácsadási, mentoringtechnikák mellett, amik megítélésem szerint a legtöbb esetben csupán látszatmegoldást jelentenek.
Kidolgoztunk egy olyan stratégiát, ahol a központi menedzsmentköltségeket nem csupán egy vállalkozásnak kell viselnie, hanem egy portfólió részeként ugyanazzal az erőforrással több cég irányítását is el lehet látni. Ehhez kapcsolódóan persze egy olyan menedzsmentcsapatot kellett felépíteni, amely képes viszonylag gyorsan integrálódni egy olyan szervezetbe, ami már évtizedek óta egy vezető iránymutatásai alapján működik. Mindemellett olyan szakemberekre volt szükségünk, akikkel egyszerre tudunk számos ipari-termelő céget átvilágítani, érté-kelni, felvásárolni, optimalizálni, majd hosszú távon működtetni. Ehhez remek forrásbevonási lehetőséget jelentett a Budapesti Értéktőzsde által 2017-ben útjára indított Xtend platform, amely a szabályozott piac előszobájának tekinthető. A nyilvános működésnek köszönhetően diverzifikált finanszírozási mixet használva tudunk növekedni, ami a befektetőinktől bevont tőke és banki hitel kombinációját jelenti.
A Julius-Globe megvásárlása a NAVIGATOR eddigi legnagyobb tranzakciója volt. Miért pont erre a társaságra esett a választás? Milyen szempontok mentén éreztétek azt, hogy a Julius-Globe az a cég, amire szükségetek van?
Jutasi Zoltán: Erikáékkal idestova 7 éve ismerjük egymást. Ekkor kezdtünk el beszélgetni arról, hogy idővel megvásárolnánk a Julius-Globe-ot. Megvallom őszintén, a tőzsdére lépésünk alkalmával is ez a lehetőség motivált. Ráadásul a tranzakció zárása előtt mi már két felvásárlást a hátunk mögött tudhattunk: 2020-ban a Trifolium International Kft.-t, majd 2022-ben az Instrum Kft.-t vásároltuk meg. Utóbbi is CNC megmunkált alkatrészek gyártásával foglalkozik, így tevékenysége jól illeszkedik a Julius-Globe-hoz. Az Instrum Kft. közepes, illetve nagyobb szériákban végez sorozatgyártást, a Julius-Globe pedig kis sorozatú és egyedi CNC megmunkálással gyárt alkatrészeket. Emellett (a Julius-Globe) készülékek tervezésével, gyártásával, illetve K+F-fel is foglalkozik, saját fejlesztőmérnöki csapata van. Fontos szempont volt, hogy a cégcsoporton belül új tudásra tettünk szert, miközben keresztértékesítjük a két cég szolgáltatásait is. Van már olyan megrendelésünk, ahol a két cég együttes kapacitásával nyertünk el munkát.
A tranzakciós folyamat során több érdeklődő is volt a cégre. Miért a NAVIGATOR-ra esett a választás, miért ők nyerték el a szükséges bizalmat? Milyen tényezők mentén döntöttetek úgy, hogy ennek a befektető csapatnak az ajánlatát fogadjátok el?
Rácz Erika: A NAVIGATOR csapatával gyorsan megvolt a közös hang. Valahol ők is családi vállalkozásként definiálhatóak: a legtöbbször Jutasi Zoltánnal és feleségével, Jutasi Yvette-tel tárgyaltunk, aki a cégcsoport gazdálkodásért felelős igazgatósági tagja. Természetesen fontos volt számunkra Édesapámmal, hogy a közösen felépített cégünk még sokáig munkahelyet biztosítson kollégáinknak és megbízható partnert a sok esetben hosszú évek, akár évtizedek óta nekünk bizalmat szavazó megrendelőinknek. Végül, de nem utolsósorban a NAVIGATOR vonzó konstrukciót kínált, részesei maradhattunk a cégnek, azonban az általunk meghatározott mértékben. Édesapámnak elnöki tanácsadóként jut ideje a horgászatra, miközben én az igazgatóság tagjaként és a Julius-Globe ügyvezetőjeként tovább dolgozhatok a cégnél, azonban kisebb felelősség mellett, jelentős háttértámogatással és társügyvezetővel a NAVIGATOR-tól.
A tranzakciós folyamat hosszú volt, de szerencsére végül sikeres. Visszatekintve milyen pozitív élményeket láttok, és milyen kihívásokkal kellett szembenézni?
Rácz Erika: Valóban hosszú idő volt, mire eljutottunk az üzletrész adásvételi szerződés aláírásáig, de számomra pozitív élmény, hogy jó barátság köttetett közben Zoltánékkal. Természetesen kihívás volt számunkra a gyeplő elengedése, de úgy gondolom, hogy Édesapám is láthatta a folyamat végére, hogy élete munkája jó kezekbe fog kerülni.
Jutasi Zoltán: A folyamatosan változó gazdasági környezet, az optimális tőkeáttétel és finanszírozási struktúra kialakítása egy ekkora volumenű tranzakciónál abszolút kihívásként értékelhető, ugyanúgy, ahogyan a vevői és az eladói érdekek lehető legnagyobb fokú összehangolása. Büszke vagyok rá, hogy a NAVIGATOR csapata sikeresen megugrotta az eddigi legnagyobb tranzakciós mérföldkövét, és nagy élmény volt természetesen koccintani Rácz Gyula saját készítésű pálinkájával az aláírást követően – hiszen ahogy Erika is említette, nemcsak üzleti partnerekre, hanem barátokra is találtunk.
A tranzakció közel fél éve lezárult, mi volt az első 100-200 nap programja, ezt mennyire sikerült megvalósítani?
Jutasi Zoltán: Szerencsére a Julius-Globe-nál jól működő back office és pénzügyi területtel, remek csapattal és megfelelő folyamatokkal találkoztunk. Az ismerkedést követően például arra a döntésre jutottunk, hogy a NAVIGATOR Csoport számviteli operációját a Julius-Globe csapatára bízzuk, amelynek a lebonyolítása jelenleg is zajlik. Ezen felül az Instrum-os kollégákkal rögtön elkezdtük keresni a két cég közötti kooperációs lehetőségeket, amely által szerencsére mindkét cég tudott új megrendeléseket nyerni. Végül, de nem utolsósorban keressük a fejlesztési lehetőségeket, pont az előző héten zártunk egy, a termelés optimálisabb elosztását, a kapacitások jobb tervezését lehetővé tevő belsős projektet. Összességében úgy gondolom, hogy sikerült az előzetes terveknek megfelelően haladnunk.
Erika, Te hogy látod, hogyan működik az átadás-átvétel és a közös működtetés folyamata?
Rácz Erika: A tranzakció előtti tárgyalásokon az egyik legfontosabb téma a munkatársaink munkahelyeinek megtartása, a kollégákban átadás-átvétel alatt lehetségesen fellépő bizonytalansági faktorok minimalizálására való törekvés volt. Az átadás-átvétel viszonylag zökkenőmentesen lezajlott, bár kicsit tartottunk attól, hogy a régi megrendelőink mit fognak szólni a változásokhoz. Velük, amint lehetett, igyekeztünk nyíltan kommunikálni, és biztosítani őket arról, hogy minden a megszokott rendben fog a továbbiakban is történni. Zoltánékkal közösen számos partnert személyesen is felkerestünk, illetve többen ellátogattak hozzánk az elmúlt időszakban. Mindezek mellett a közös működtetéssel is pozitív a tapasztalatom, hiszen a NAVIGATOR csapata számos területeken támogat minket (például jog, marketing, szervezet- és folyamatfejlesztés), miközben Zoltánék is gyakran megfordulnak Győrújbaráton.
Végül, meséljetek arról, mi volt számotokra a folyamat nagy tanulsága? Avagy mit tanácsoltok tranzakció előtt álló személyeknek? Mind eladói, mind vevői oldalon.
Rácz Erika: Előfordulhat, hogy egy-egy cég adásvétele sokkal hosszabb ideig tart, mint amit a tulajdonosok eredetileg elképzeltek. Az sem mindegy, hogy milyen tevékenységi körrel rendelkezik az adott vállalat. Technológiai cég vagyunk, emiatt nálunk kiemelt szempont volt a vevőválasztásnál, hogy az ne csak pénzügyi befektető legyen, hanem szakmai is. Az átvilágítási folyamatok, szerződéskötések nagyon idő- és energiaigényesek, akár hónapokig, évekig is eltarthatnak. Jó, ha megvan a bizalom, összhang, szimpátia mindkét fél között. Átvilágításkor sokat segít, ha a vevőnek profi, kellőképpen flexibilis csapata van. Lelkileg elég nehéz egy családi cég tulajdonjogának, irányításának átadása, viszont sokkal könnyebb és megnyugtatóbb, ha az új tulajdonos szenvedéllyel veszi azt át, esetleg magáénak érzi, fejleszteni akarja azt.
Jutasi Zoltán: Az eladók személye, több helyzetben történő megismerése a legjobb biztosítéka egy sikeres ügyletnek.