Tomcsányi Péterrel, a Prime Rate kft. tulajdonosával beszélgettünk a nemrégiben meghiúsult Börsedruck ügyletről, melyben a régió legnagyobb digitális nyomdája fel akarta vásárolni osztrák versenytársát. a tranzakció már a lezáráshoz közeledett, amikor a felek visszaléptek.


Mi történt az utolsó pillanatban, ami miatt elálltak az ügylettől?
Az eladóval közösen állapodtunk meg arról, hogy a Prime Rate mégsem vásárolja fel a Börsedruck-ot. Már a részvénycserével megvalósuló adásvétel szerződésének utolsó pontjait egyeztettük, amikor egy olyan adókockázat merült fel, amit mi csak az eladó garanciája mellett lettünk volna hajlandóak bevállalni. Nyilvánvaló volt, hogy ezt nem fogja teljesíteni a másik fél, így elálltak az ügylettől.

Lehet arról valamit mondani, hogy mi volt ez a kockázat?
Mivel titoktartás köt minket a tranzakciót illetően, csak annyit árulhatok el, hogy még a Börsedruck korábbi tulajdonosa alatt a menedzsment követett el egy olyan hibát, ami számunkra túl kockázatos lett volna a jövőre nézve.

Hogyan lehetséges, hogy csak a tárgyalások lezárása előtt közvetlenül merül fel egy ilyen kockázat?
Én már több hónapja tárgyaltam az osztrákokkal a felvásárlásról, amikor bekapcsolódott a munkába a mi oldalunkról az MB Partners Ekkor kezdődött el a cég mindenre kiterjedő átvilágítása és időre volt szükség, hogy kibukjon ez a több évvel ezelőtti hiba. A sikertelenség ellenére nagyon pozitív tanulsága a történetnek, hogy nem szabad megspórolni egy tapasztalat tanácsadó közreműködését, ha az ember expanzióban gondolkodik. Hatalmas veszteségtől mentett meg minket, hogy kibukott ez az adókockázat.

Ezzel együtt gondolom nem túl szerencsés, hogy most újra kell gondolni a stratégiát.
Én a pozitív oldalát nézem a dolgoknak, életbe lép a B terv. A korábbi osztrák versenytárs eltűnt a piacról, a sikertelen tranzakció után csődbe megy. Tény ugyanakkor, hogy mi már készültünk az akvizícióra, ezért új embereket vettünk fel. Most azon kell dolgozni, hogy az új kapacitások le legyenek kötve. Azt is elképzelhetőnek tartom, hogy jobban jövünk ki ebből a helyzetből, mint gondoltuk, hiszen kemény munkával megszerezhetjük az osztrák cég piacának egy részét. Persze sokkal könnyebb lett volna, ha akvirálunk, így viszont jóval kevesebb a költség.

Mit rontottak el az osztrákok, hogy ideáig jutottak?
Egyrészt elvesztettek egy nagy megrendelőt, másrészt túl sok beruházást hajtottak végre. Eközben a külföldi versenytársak jobb árakkal dolgoznak, elsősorban az olcsóbb munkaerő miatt. Ezzel együtt a tulajdonosok rendkívül előrelátóak voltak, ugyanis már jóval korábban látták, hogy egy új partner után kell nézni a túlélés érdekében. Jó döntést hoztak, amikor versenytársaik közül minket kerestek meg, hiszen mi ugyanolyan minőségben lettünk volna képesek kiszolgálni az ügyfeleket, mint az osztrákok. Sajnos ez mégsem következhetett be.

Beszéljünk néhány szót az iparágról. Egyetért azzal, hogy a digitális nyomda piac a hagyományos nyomdaipar kihalásából él meg és növekszik?
A kihalás talán kicsit túlzó, de mindenképpen érezhetjük a digitális nyomtatás gyors előretörését. Ezt mondom annak ellenére, hogy a Prime Rate árbevételének kétharmadát még mindig a hagyományos íves ofszet nyomtatás adja. A piaci igények változása mind abba az irányba hat, hogy előtérbe kerül a digitális nyomtatás. Egyrészt a példányszámok lefelé mennek. Például 1500-as példányszámig nyomtatott könyveknél – melyekből egyre több a megrendelés – olcsóbb a digitális nyomás. Ebben volt egyébként erős a Börsedruck. Másrészt, az alacsony példányszám mellett, a gyorsaság is alapvető piaci igény lett, amiben a digitális nyomda jobb a hagyományos eljárásnál. Harmadrészt az úgynevezett változó adatnyomtatás is fontos például olyan kiadványoknál, mint egy DM levél vagy más céges anyagok. Ez csak digitális nyomással oldható meg.

Terveznek további külföldi vagy magyar akvizíciót?
Nem. A piaci terjeszkedést most saját erőből fogjuk megoldani. Mint mondtam, most elsősorban arra koncentrálunk, hogy kieső versenytársunk piaci részesedéséből minél nagyobb szeletet tudjunk megszerezni. Úgy gondolom, hogy a régióban nincs már olyan cég, amellyel további minőségi bővülést tudnánk elérni.