SZEPTEMBERBEN A JUBILEUMI 100. CÉGÉRTÉKBEN PRÉDA ISTVÁN, A CÉGÉRTÉK ALAPÍTÓJA VENDÉGCIKKÉBEN VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA TANULSÁGOS KÖNYVEKET MUTATOTT BE HASÁBJAINKON. AZ EMLÍTETT KÖNYVEKET ÁTTEKINTVE FOGANT MEG BENNÜNK AZ ÖTLET EGY OLYAN GONDOLATÉBRESZTŐ CIKKSOROZAT ELINDÍTÁSÁRÓL, OLYAN KÖNYVEKRŐL, MELYEK HASZNOS TANÁCSOKAT FOGALMAZNAK MEG VÁLLALKOZÁSOKKAL FOGLALKOZÓK, ILLETVE JÖVŐBELI VÁLLALKOZÁSSAL FANTÁZIÁLÓK SZÁMÁRA. ALÁBB A MÁSODIK AJÁNLÓK KÖVETKEZIK.

A feldolgozott mű a magyarul 2012-ben megjelent könyv: John Warrillow: Az önjáró vállalkozás, avagy hogyan hozz létre olyan céget, amely aktív közreműködésed nélkül is képes profitot termelni? A szerző a könyv megírásáig négy céget épített fel és adott el, rendszeresen ad elő a témában; egy korábbi vállalkozása kapcsán különösen mély ismeretekkel rendelkezik a kisvállalkozások világáról. A kiadványhoz tartozó weboldalán a szerző vállalkozókkal folytatott beszélgetéseit a mai napig is heti rendszerességgel podcast formában teszi elérhetővé angol nyelven: https://www.builttosell.com/podcast-3

A könyv története röviden összefoglalható, a főszereplő, Alex útjáról szól: hogyan alakítja át először a széleskörű marketingszolgáltatásokat nyújtó ügynökséget „specializált terméket” (logótervezést) kínáló vállalkozássá, és értékesíti azt mentora, Ted útmutatásai alapján. A néhány óra alatt feldolgozható kötetet sok leírással és emberi tényezővel teszi a legtöbb üzleti könyvhöz képest olvasmányossá. A cselekményt Ted szerteágazó tanácsai tagolják, az üzletkötők kiválasztásától a szerencsés szóhasználatig, érintve az esetleges munkavállalóknak adandó, hazánkban tipikusnak nem mondható részvényopciókat is. A történet befejezését követően a szerző személyes tapasztalatokkal egészíti ki a korábban leírtakat, mind a cég koncepciójának kialakításáról, mind a cégértékesítési folyamatról.

Az emberi oldal, az egyéni szempontok kiemelése fontos erénye a könyvnek. Milyen nagy felelősséggel, és stresszel jár egy vállalkozás egyszemélyes irányítása? Mennyi nehéz döntéssel jár együtt a cég átalakítása: szolgáltatások, ügyfelek és alkalmazottak leépítése a profiltisztítás érdekében, mely magával hozhatja az esetleges időszakos pénzügyi bizonytalanságot is. Az eladási folyamat megindításának elhatározása, az átvilágítás és a tárgyalások véghezvitele is bizonytalansággal jár együtt, és komoly terhelést jelent. Ezek kezelésében fontos segítséget jelenthet egy tapasztalt segítő tanácsa, egy jó üzleti terv és a személyes célok definiálása, amikért érdemes végigmenni a kijelölt úton. Kihangsúlyozza, hogy mindezek a lépések hosszú időt vehetnek igénybe, és a felkészülést nem lehet elég korán kezdeni. Akár már a cég alapításakor annak kellene a szemünk előtt lebegnie, hogy egy harmadik félnek is értékes vállalkozást hozzunk létre, azaz egy objektív, külső szemlélőnek is értéket és jó lehetőséget jelentsen.

Az egyik visszatérő téma, a halasztott vételár vagy más néven az earnout kérdése. Két megközelítésben is tárgyalja a könyv:

  • Az egyik mint a szolgáltatást nyújtó cégek („bizonytalanabb” az elvárt eredmény teljesülése, együtt marad-e a csapat), valamint a tulajdonostól függő cégek (vajon működőképes-e nélküle is) eladásának rákfenéje: a halasztott vételár az eladó kockázata és a vevő sikere, mert már az ő kezében van az irányítás és az eladó kiszolgáltatott. Ez a mi tapasztalatunk szerint nem ennyire egyoldalú: a vevőnek a sajt befektetésének megtérülése az elsődleges. Ennek sikere elválaszthatatlan a vevőnek fizetendő vételártól, tehát nem lehet elsődleges cél a kifizetés elkerülése. A kreatív, vevőnek kedvezőbb könyvelési megoldásokat pedig tanácsadó alkalmazásával, folyamatos pénzügyi kontrollal lehetséges kezelni. Ennek alternatívája lehet az earnouttal érdekelt eladó felügyelőbizottsági munkában történő részvétele.
  • A másik aspektus azt javasolja, hogy ezt az összeget mellékesként, ráadásként kezelje az eladó, és akkor fogadja el az ajánlatot, ha a prompt, azonnal kézhez kapott összeg már megfelelő elégtétel a cégéért, vagy ha hajlandó maradni, és tovább dolgozva támogatni a céget, már nem tulajdonosi minőségben, ezzel is biztosítva az earnout rész megszerzését. A kontextus: a könyvbeli példában ötmillió dolláros vételárat tűzött ki (borítékolt) magának az eladó, mint amiből a vágyott életstílust élheti, ennél kedvezőbb volt az indikatív ajánlat, amit az átvilágításban feltárt kockázati tényezők után csökkentettek (6 millióról 5,2 millióra prompt + earnout). Ez a csökkentés elsőként arra ösztönözte, hogy ne fogadja el az ajánlatot, de a korábbi borítékolt célkitűzése alapján (5 millió dollár) már kész volt elfogadni az ajánlatot.

A szerző tapasztalatain alapuló felvetése és javaslata a termék vs. szolgáltatás koncepció megkülönböztetése, – az előbbi mellett teszi le a voksát –, mert azért „előre” fizetnek, míg a szolgáltatásokat a vállalatnak előre kell finanszírozni, a pozitív készpénzforgalom elérésre javasolja a szerződéskötéskori részben vagy egészben fizetést és a szolgáltatás szabványosítását, termék irányba pozícionálását.

A könyv egyik fő üzenete, hogy az önállóan működő vállalkozás megadhatja tulajdonosának a választás, illetve az exit lehetőségét: megtartani vagy eladni. Viszont amíg nem fenntarthatóan sikeres a cég működése tulajdonosa nélkül, nehéz kiszállni a mókuskerékből. Az ehhez szükséges alapot a sikeres üzleti modell, a stabil pénzügyek és a külső félnek is vonzó jövőkép adja. A megvalósításban a megfelelő piacismerettel rendelkező bróker/tanácsadó segít, akinek a tanácsait a megbízó elfogadja, és aki elsődlegesen a megbízó érdekeit tartja szem előtt, mert ez az ő hosszú távú sikerének a mércéje.