Francisco Asís Gómezzel, a GB Corporate ügyvezető igazgatójával az M&A; tanácsadók új feladatairól és az IMAP-tagság előnyeiről beszélgettünk a hónap interjújában. Magyarországgal kapcsolatban a spanyol tanácsadó cég épp a gépjárműgyártási piacot térképezi fel spanyol befektetők számára.


Elöljáróban tudna néhány szót mondani eddigi ki- és felvásárlási tapasztalatairól?
Vállalati finanszírozással kezdtem karrieremet 1993-ban és később a Deloitte & Touche spanyol irodájának vállalatfinanszírozási osztályán lettem igazgató. Ezt követően a 1998-tól a Granville Baird Investment Banking irodájában ugyancsak vállalatfinanszírozással foglalkoztam, majd 2001-ben, David Serra partneremmel közösen megalapítottuk a GB Corporate tanácsadó céget.

Milyen változásokat tapasztalt 2009 ki- és felvásárlási piacán 2008 utolsó negyedévéhez képest? Mi volt a vállalatfelvásárlási üzlet evolúciója ebben az időszakban?
A 2009-es év egy nagyon bonyolult időszak volt a vállalat-eladási piac számára. Először a pénzügyi válság ütött be, majd ezt követte a gazdasági válság. Az év első 9 hónapjában a fel- és kivásárlási piac teljesen megfagyott. Az utolsó negyedévtől, 2010 elejétől a piac lassú élénkülése volt megfigyelhető.

Milyen változásokat hozott, hogy a GB csatlakozott tavaly az IMAP hálózatához?
IMAP-tagságunk két pozitív változást hozott: Ügyfeleinknek olyan nemzetközi lehetőségeket tudunk kínálni, amiket korábban nem. Ez lehetővé teszi, hogy elképzeléseiket sokkal nagyobb sikerrel tudjuk megvalósítani a külföldi kollégák tudásának és tapasztalatainak bevonásával.

Ki tudna emelni egy tipikus ügyletet az előző évből?
A tavalyi évben sokkal inkább foglalkoztunk úgymond iparági megoldásokkal, mint pénzügyiekkel. Erre jó példa egy ügyletünk Spanyolország második legnagyobb kiadó vállalat csoportjával, melyben ipari eszközök, nyomdák eladásával kapcsolatban adtunk tanácsokat. A vevő egyébként Spanyolország legnagyobb nyomdaipari vállalkozása volt.

Milyen új szolgáltatásokat vezetett be a GB a válságra adott válaszként?
A cégeknek most pénzügyi szerkezetátalakításra van a legnagyobb igényük. A bankokkal kiépített jó kapcso-latainknak és a bankszektor ismeretének köszönhetően ezekben a kérdésekben mindig tudunk segíteni.

Hogyan látja ezt az évet a fel- és kivásárlási piac szempontjából?
A válság teljesen megváltoztatja a vállalat eladásokat. Ügyfeleink megkívánják a piacok és iparágak sokkal mélyebb ismeretét, a nemzetközi piac kiaknázásának lehetőségét és a jó banki és befektetői kapcsolatokat. Nagyobb hangsúlyt kapott a gyakorlat az elméletnél. Tehát egy jó ki- és felvásárlási tanácsadónak gyakorlatiasnak, specializáltnak és nemzetközinek kell lennie.

Van tapasztalata határokat átívelő ügyletekben Európán belül? Mi a véleménye Magyarországról, lát itt befektetési lehetőséget?
Mielőtt csatlakoztunk az IMAP-hoz már több európai „cross border” tranzakcióban részt vettünk, de ez inkább egyfajta reakcióként jelent meg stratégiánkban, nem egy eredetileg tervezett kezdeményezésként. Amióta az IMAP tagjai vagyunk, nagyon aktívan keressük a fel- és kivásárlási lehetőségeket Európában. Mi úgy látjuk, hogy Európa – különösen az EU – nemzetközi piacból belső piaccá fejlődött. Magyarország tekintetében épp a gépjármű alkatrészek piacát elemezzük, olyan spanyol cégek megkeresésére, akik be szeretnének fektetni ebbe a szektorba.

És végül: tudna néhány szót mondani önmagáról, hobbijairól?
Annak ellenére, hogy a legtöbb munka Madridban van, mivel ez Spanyolország pénzügyi központja, én Barcelonában élek, ami egy rendkívül különleges mediterrán város. Nagyon közel vagyunk a természethez: a tenger, a hegyek – ezekhez kapcsolódó sportokat űzök. Az üzleti ritmus sokat kivesz az emberből. Ezzel együtt mindig jut némi idő az olvasására vagy a filmnézésre a Madrid és Barcelona között a gyorsvasúton.

Dombi Ágoston