HOGYAN JUTOTT EL VÁRKONYI BALÁZS AZ OTTHON ÖSSZERAKOTT SZÁMÍTÓGÉPEK ELADÁSÁTÓL ODÁIG, HOGY AZ ÉVI SZÁZMILLIÁRDOS FORGALMAT BONYOLÍTÓ EXTREME DIGITAL ÉS EMAG MÁRKÁK SORSÁT IRÁNYÍTSA? A HÚSZ ÉVVEL EZELŐTTI KEZDETEKTŐL NAPJAINKIG TEKINTETTÜK ÁT VELE KÖZÖSEN CÉGE TÖRTÉNETÉT.

Mi volt az Extreme Digital alapításának és eladása előtti életének története röviden?

Az egész történet onnan indult, hogy a kilencvenes években még gimnazistaként meghirdettem a saját asztali PC-met, de a gépre több potenciális vevő is jelentkezett. Ezért, hogy mindegyiküket ki tudjam szolgálni, minden vevő számára megépítettem ugyanazt a konfigurációt, amit mind meg is vásároltak. Kezdetben a saját szobámban építettem a PC-ket, később azonban nyitottam egy boltot a Dohány utcában, ami ekkoriban egyfajta magyar Szilícium-völgy volt, mivel elég sok számítástechnikai szaküzlet működött ott. Míg eleinte csak számítógépekkel és alkatrészeikkel foglalkoztunk, később a digitális fényképezőgépek iránt is hatalmas volt az érdeklődés, ezekkel is bővítettük a kínálatunkat – a külföldi nagykereskedő partnerektől beszerzett termékeket nagyon jó áron tudtuk kínálni. Akkor még kényszerből nyitottunk az internet felé, mert az üzlethelyiség kicsi volt, a webáruházból azonban az egész országból érkező rendeléseket ki tudtuk szolgálni. Így lett a kezdeti Extreme Computerből Extreme Digital.

Hogyan merült fel cég eladása?

2015-ben döntöttünk arról, hogy a további intenzív terjeszkedéshez, növekedéshez külső tőkét kell bevonnunk – ekkorra már egyértelmű volt, hogy a növekvő versenyhelyzetben csak így őrizhetjük meg piacvezető pozíciónkat. Jól látszott, hogy a nemzetközi befektetői háttérrel bíró versenytársak (így például az eMAG) milyen agresszív terjeszkedési stratégiát folytatnak, noha a cégnek egyetlen hazai üzlete sem volt, kizárólag online értékesített.

Ki volt a vevő? Milyen élmény volt a cégeladás folyamata?  Ti részei maradtatok a cégnek eladás után?

A Steinhoff International nevű dél-afrikai társaság, amely akkor a Kikát, a Pepcót, illetve a régióban több tucat egyéb kiskereskedelmi márkát birtokolt. Ők 50,8 százalékos, tehát többségi tulajdont vásároltak az Extreme Digitalban, a cégvezetők azonban mi maradtunk Kelemen Gyula alapítótársammal. Az első években az együttműködés ragyogóan működött: ekkor nyitottunk új üzleteket a Kika budaörsi és soroksári áruházaiban, mivel a kutatásaink szerint a bútorboltban vásárlók közül sokan ugyanott szerettek volna háztartási nagygépet (mosó-, mosogatógépet, hűtőszekrényt) vásárolni. Ez egyébként valóban így van, amit az is jól jelez, hogy a Kika-beli boltjaink jelenleg is működnek, pedig a cégeink már nem tartoznak azonos tulajdonoshoz. A Steinhoff oldaláról pedig az online értékesítésben szerzett másfél évtizedes tapasztalatunknak vették hasznát nemzetközi szinten.

Mikor és milyen körülmények között merült fel a cég visszavásárlása? Mi volt a célotok a visszavásárlással?

2017-ben a Steinhoff International könyvelési botrányba keveredett. Bár ebben az Extreme Digital nem volt érintett, és a cég pénzügyi helyzete is folyamatosan stabil volt, üzleti partnereink bizalmát megingatta az anyacég botránya. Az e-kereskedelemi szektorban pedig csak úgy lehet hatékonyan működni, ha nagy tételekben gondolkodunk, rendelünk, ezért a kialakult helyzetet gyorsan meg kellett oldanunk.

Milyen céget vettetek vissza? Mennyiben volt azonos az eladott céggel, és mik voltak a különbségek? Milyen élményeid maradtak a visszavásárlás folyamatáról?

Ezért döntöttünk a részesedésünk visszavásárlása mellett: bár ennek pontos értéke nem nyilvános, a tárgyalási alapot a vállalat valódi piaci értéke jelentette. Mivel az Extreme Digital az új befektető alatt is folytatta a dinamikus növekedést, mi az előbb említett bizalomvesztésen kívül nem érzékeltünk mást az anyacég pénzügyi botrányából.

Ma visszaemlékezve: jó ötlet volt eladni, majd visszavenni a céget?

Utólag könnyű okosnak lenni, de két évvel a botrány előtt még senki sem sejtett semmit a Steinhoff körüli dolgokról. Az akkor rendelkezésre álló információk birtokában valószínűleg ma sem döntenék másképp a befektetésről. Ugyanakkor a visszavásárlást követően is egyértelmű volt, hogy nem folytathatjuk a munkát egyedül az agresszív versenytársak szorításában. Így már a visszavásárlást követően azonnal megkezdtük a tárgyalásokat a lehetséges partnerekkel. Gyakorlatilag az e-kereskedelmi piac minden fontos szereplőjével tárgyaltunk, de végül az eMAG-gal kötöttünk megállapodást.

Mi a cég későbbi története? Mik a mai tervek? Az eladási és vételi folyamatokból, azaz a tranzakciókból mik a fő tanulságok, amiket levontál magadnak?

Az Extreme Digital és az eMAG fúziójával a hazai piac két legnagyobb online szereplője egyesült. Ez azonban nem volt egy könnyű menet, hónapokat kellett várnunk a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyására, és az alatt az idő alatt nem tudtunk a kellő mértékben haladni a fejlesztéseinkkel. Azért döntöttünk az egyesülés mellett, mert egyetlen közös, magyarországi cégközponttal költséghatékonyabban tudjuk kiszolgálni a vásárlókat, és képesek leszünk akár évi százmilliárdos forgalmat is lebonyolítani.

Úgy gondolom, hogy a régióban egyre aktívabb kínai és amerikai e-kereskedelmi óriásokkal szemben csak maximálisan hatékony működés mellett tudjuk majd felvenni a kesztyűt, egy ilyen környezetben egy magányos harcosnak nem teremne túl sok babér. Azáltal, hogy a piac két legnagyobb szereplője egyesül, a beszállító partnereinknél is olyan nagy tételű megrendeléseket tudunk eszközölni, amelyekre olyan kedvező árakat kaphatunk, amelyet a nálunk kisebb szereplők nem képesek kialkudni, tehát a fúzió végső soron a vásárlók számára is előnyös lesz.

Az Exterme Digital–eMAG fúziójának első lépéseit 2020 januárjában kezdtük el: ennek során egy nagy márkahűséggel bíró ügyfélkörrel rendelkező cég egyesül egy harsány kommunikációt folytató márkával, amelynek neve nemzetközi szinten is ismert. A koronavírus-vészhelyzet alatt folyamatosan zajlott a két szervezet közeledése: üzleti szempontból az Extreme Digital és az eMAG Magyarország idén tavasz óta egységes mutatók és üzleti kimutatások mentén működik, így a két cég tevékenységét egyszerű összehasonlítani, illetve a közös eredményeket is egyszerű kiszámolni. Jelen pillanatban nagy erőkkel dolgozunk a közös készletkezelésen, a beszerzési feltételeink és folyamataink egységesítésén.

Előrehaladott állapotban vagyunk az eMAG magyarországi offline lábának a kiépítésében is, ami hatalmas mérföldkövet jelent a márka életében, hiszen a hibrid (online és offline) üzleti modellben működő Extreme Digital esetében is a forgalom mintegy felét a szaküzletek generálják.

A koronavírus előtt a bolti eladások még a forgalom 60 százalékát tették ki, jelenleg pedig 50-50 százalékos az arány az üzletek és a webshop forgalma között. Három hónap alatt ment végbe ez a jelentős átalakulás, ami várakozásaink szerint meg is fog maradni. Mindez jól szemlélteti, hogy az e-kereskedelmi piac milyen gyors átalakulásban van, amelyre csak egy maximális hatékonysággal működő társaság tud kellő gyorsasággal reagálni. Az Extreme Digital és az eMAG közös munkája egyébként a járványhelyzet kezelését is elősegítette: egységes járványügyi akciócsoport kezelte és kezeli folyamatosan a dolgozóink biztonságát és a zavartalan munkavégzést. Ennek köszönhetően a vészhelyzet alatt komoly fennakadás nélkül ki tudtuk szolgálni a karácsonyi szezonnál is magasabb megrendelésszámot. A két márka vállalati tájékoztató kommunikációs tevékenységei is egymáshoz igazodtak, egységesedtek, és az Extreme Digital az eMAG-gal közösen adományozott szájmaszkokat a rászoruló szervezeteknek.