Egy adóellenõrzésnél mindig vannak „sláger” témák, amik nem csak kiemelt figyelmet kapnak az ellenõrzések során, de adminisztrációjuk gyakran elmarad, feleslegesnek tûnik.


Hogy mikor van ilyenre esély? Szerintem már önök is kitalálták, nem arra gondoltunk, hogy tõlünk kicsit nyugatabbra évtizedek óta léteznek jól mûködõ üzleti kapcsolatok pusztán az adott szó és bizalom alapján – írott szerzõdés nélkül. És ezt az ottani APEH is elismeri, nem követel meg olyan dokumentációt, ami csak a termelékenység rovására mehet. Nálunk mások az APEH dokumentációs elvárásai, néha nem alaptalanul, de tegyük hozzá elég sikertelenül. De ez egy másik történet…

A mostani slágertéma – az erre kötelezett cégek vizsgálatánál – a cégcsoporton belüli ügyletek dokumentáltsága, melyre gyakran csak utólag készül szerzõdés, kalkuláció. Érthetõ ez a munkamódszer, hiszen úgyis bizalmi partnerrel üzletelünk és keveseknek marad ideje elõre tervezni, számolni, gondolkodni, amikor az a lényeg, hogy haladjunk… 

Pedig általában jobb elõre gondolkodni!

Itt szeretném idézni egy kedves nõs barátom szavait: „Szeretnék csak fele olyan okos lenni elõre, mint a feleségem utólag!”

De mivel az ilyen adottságokat nem szoktuk fejleszteni, utólag vesszük észre, hogy a számla nincs összhangban a szerzõdéssel, a pénzügyi teljesítés elmaradt, szóval gyakorlatilag semmi sem a leírtak szerint történt.

Szabadon dönthetünk, hogy az elõre gondolkodás és kivitelezés „hagyományos” és talán nyugalmas útját választjuk, vagy a fenegyerek TOP GUN vadászpilóta improvizációs képességeit próbáljuk utánozni.  Vannak olyan körülmények, amikor a gyors ügyintézés szükséges a sikerhez, a jó legnagyobb ellenségévé a még jobb válik. Fontos, hogy ismerjük a döntéseink várható következményeit, fel legyünk készülve.

Véleményünk szerint az üzleti életben szükségszerûen kellenek az elsõ viharos lépések, hogy gyorsabb növekedést, fejlõdést érjünk el, ami után célszerû stabilizálni az elért eredményeket, rendet tenni a dolgaink között. Ezzel lehet megteremteni az alapot a további stabil, egyenletes mûködéshez, fejlõdéshez.  Az adótervezés nem csak az adók minimalizálását célozza meg, hanem kiemelt cél a kockázatok csökkentése. És az egyre terjedõ ellenõrzési gyakorlat alapján az egyik kiemelt téma és kockázat egyben, a kapcsolt vállalkozások közti ügyletek.

Legyen szó külföldi, vagy belföldi partnerrõl, a transzferár-dokumentáció elkészítése ugyanolyan nehézkes, ha az ügylet „spontán” jött, vagy menet közben, dokumentálás nélkül változtattunk rajta.

Kerülje el a kockázatokat, kezdjen hozzá idõben a kapcsolt vállalkozásival folytatott ügyletek megfelelõ szabályzásához, dokumentálásához az adója tervezéséhez. Megéri!

Honti Péter, ügyvezető-tulajdonos
Interauditor Kft.