2019 NYARÁN KÉSZÍTETTÜNK EGY ELEMZÉST, MELYBEN BEMUTATTUK: BÁR 2018 SORÁN ÓRIÁSI TRANZAKCIÓS AKTIVITÁS VOLT AZ ORSZÁGBAN, AZOK LEGNAGYOBB RÉSZE STARTUP FINANSZÍROZÁSBAN, INGATLANÜGYEKBEN ÉS A HAZAI VÁLLALATI SZEKTOR SZÁMÁRA INDIFFERENS NAGYVÁLLALATI SZEKTOROKBAN TÖRTÉNT. MI VOLT A HELYZET 2019-BEN? HÁNY TRANZAKCIÓ TÖRTÉNT AZ ORSZÁGBAN A TAVALYI ÉVBEN?

 

Az elmúlt hetekben a tavalyi évhez hasonlóan a lehető legrészletesebben kielemeztük a 2019-es év hazai tranzakcióit. Igyekeztünk a legteljesebb adatbázisból kiindulni, ezért három szolgáltatónak, a Zephyrnek, a Thomson Reutersnek és az EMIS-nek az adatbázisaiból is letöltöttük a releváns adatokat. A duplikációk kiszűrése után kiderült: hazánkban 2019-ben a 2018-as 276 tranzakció után csak 249 tranzakció történt az országban! A részletek ismerete nélkül tehát azt látjuk, hogy csökkent a tranzakciók száma a 2019-es év során.

De milyen típusúak is voltak ezek a tranzakciók? Vegyük sorra a tavalyi tranzakciós kategóriákat.

  1. Külföldi tranzakciók hazai lába: 21 tranzakció a 2018-as 11 ügylettel szemben. Jelentősen növekedett tehát azon tranzakciók száma, de még mindig nem volt magas, amikor egy nagy nemzetközi tranzakció keretében a helyi cég is elkelt; ezek tipikusan nem a helyi cégek által vezérelt tranzakciók voltak (például: a Vodafone nemzetközileg megvette a UPC helyi operációját).
  2. Kisebbségi részesedésvásárlás és tőkeemelés: 90 tranzakció a tavalyi 86 tranzakcióval szemben. Jelentős számú, kisebb tőkeemelési ügylet történt tehát tavaly, ebből a HiVentures önmagában a 2018-as 50-nél több tranzakció helyett 60-nál több tranzakciót csinált 2019-ben. Ezek az ügyek tipikusan startupokat, illetve kezdeti fázisban lévő, nagy növekedésű cégeket érintettek, nem pedig klasszikus, hagyományos iparági hazai közép- és nagyvállalatokat.
  3. Belső tranzakció: 8 a tavalyi 21 tranzakcióval szemben. Jelentős csökkenés volt tavaly az olyan tranzakciók számában, amikor tulajdonosok tranzakció keretében szervezték át céghálózatukat.
  4. Ingatlanpiaci tranzakció: 41 a tavalyi 60 tranzakcióval szemben. Számunkra meglepő volt, hogy bár a szakértők 2019 során is folytatódó ingatlanpiaci boomról beszéltek, a részletezett tranzakciós listákban a 2018-ashoz képest jelentős csökkenést láttunk.
  5. Tranzakciók speciális iparágakban (energetika, pénzügyi szektor és média): 28 tranzakció a 2018-as 38 ügylettel szemben. A 2019-es évben csökkent az aktivitás az energetika területén (15 tranzakció a 2018-as 22 tranzakció helyett). A pénzügyi szektorban viszont növekedést láttunk (14 tranzakció a 2018-as 9 tranzakcióval szemben); jelentős médiapiaci tranzakció 2019-ben nem történt. Ezeket a piacokat tipikusan speciális iparágaknak tekintik, ezekben nem jellemző a hazai közép- és nagyvállalati tulajdon.
  6. Hazai közép- és nagyvállalatokat érintő tranzakciók: 2019-ben 59 esetben történt a 2018-as 51 ügyhöz képest. Fontos változás, hogy csökkent a külföldi vevők száma (21 esetben voltak külföldi vevők a 2018-as 23-hoz képest), viszont jelentősen megnövekedett a hazai cégvásárlási kereslet – a 23 darab 2018-as hazai vevős ügylettel szemben 2019-ben 39 esetben szerepeltek hazai vevők. Szerintünk ez az a kör, ami igazából jelzi, hogy mekkora is volt az a tranzakciószám, ami valójában releváns a hazai tulajdonú kis-, közép- és nagyvállalatoknak, generációváltás, illetve átöröklés szempontjából. A helyzet két szempontból is érdekes, illetve komoly üzeneteket is hordoz magában a generációváltásra készülőknek:
    1. Ismét túlsúlyba kerültek a hazai vevők, ami aláhúzza, hogy a Concorde MB Partners által előszeretettel kezelt témák, az iparágakon belüli koncentráció, a menedzsmentek vásárlása és a külső befektető menedzser cégvásárlása előtérbe kerültek.
    2. A nagyjából 1000, hazai magántulajdonban lévő közép- és nagyvállalat, illetve a sok ezer kis- és középvállalat számosságának tükrében mind az 59 tranzakció, mind pedig a sokuk számára inkább releváns hazai tranzakció (azaz ahol a független menedzsment hiánya kevésbé fájó) 37-es darabszáma elképesztően alacsony. Azaz: a generációváltás tranzakciós oldalról még várat magára.

Érdekes még, hogy 7 esetben is magyar vásárló vásárolt külföldi eladótól (ilyen például a Neckermann utazási iroda magyar befektetői kör általi megvásárlása, az Antenna Hungária Telenor bevásárlása, vagy az az ügylet, melynek keretében Scheer Sándor megvásárolta a McDonald’s hazai operációját).

Mi mindebből a tanulság? Egyrészt az, hogy minden magyar vállalkozónak, aki generációváltáson gondolkodik, vagy azzal szembesül, és családon belül ezt nem tudja megoldani, azonnal el kell gondolkodnia a független felsővezető kinevezésén/kinevelésén. A másik pedig az, hogy az ilyen helyzetben lévő vállalkozóknak szembesülniük kell azzal, hogy a leginkább reális szcenárió a Management Buy In, azaz a menedzserek által vezetett és végrehajtott tranzakció. Ezek olyan ügyek, melyekben a Concorde MB Partners közvetítőként nagyon aktívan és egyre sikeresebben vesz részt az utóbbi években.

Külföldi kilépés

Elemzésünk kitért arra is, hogy magyar cégek milyen módon léptek ki külföldre.

2019-ben 31 tranzakciót láttunk a 2018-as 37-tel szemben, melyben magyar cég jelent meg vevőként.

  1. Külföldi-külföldi tranzakció volt, de a magyar leányvállalat szerepelt vevőként, egy tranzakció (a Wanhua–Borsodchem vásárolt egy céget Svédországban).
  2. OTP nyolc (a tavalyi hat tranzakcióval szemben), szállás.hu kettő (2018-ban: három tranzakció), a Richter egy ügyletet csinált nemzetközi piacon, így összesen 11 tranzakció köthető nagy vagy nagyobb magyar cégekhez.
  3. 2019-ben hat ingatlanos tranzakció volt (eggyel több, mint 2018-ban; három a Winghez, kettő a Futurealhoz, egy pedig az Indotekhez kapcsolódóan).
  4. Öt esetben hazai befektetési alap vásárolt céget külföldön.
  5. Hét hazai illetőségű magánszemély vásárolt céget külföldön.

Voltak tehát tranzakciók, melyek során hazai cégek léptek külföldre – de azért látszik, hogy ez az irány jóval kevésbé frekventált a hazai, belső iránynál. Jó hír, hogy mi magunk is egyre többet vagyunk ilyen folyamatokba bevonva, mely jel lehet arra, hogy lesz ezen a téren is fejlődés.