A Revolution tranzakcióról

2025 MÁJUSÁBAN ZÁRULT LE A REVOLUTION SOFTWARE KFT., A MAGYAR ERP-PIAC MEGHATÁROZÓ SZEREPLŐJE 100%-OS ÜZLETRÉSZÉNEK ÉRTÉKESÍTÉSE A SEYFOR A.S. RÉSZÉRE. A BUDAPESTI KÖZPONTÚ REVOLUTION SOFTWARE KFT. 1992-BEN ALAKULT, ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZÁMÁRA KÍNÁL MAGAS SZÍNVONALÚ ERP-RENDSZEREKET. FŐ TERMÉKEI KÖZÖTT SZEREPEL SAJÁT FEJLESZTÉSŰ DEEP.ERP MEGOLDÁSA, VALAMINT A MICROSOFT DYNAMICS 365 BUSINESS CENTRAL BEVEZETÉSE. A SEYFOR A.S. EURÓPA EGYIK VEZETŐ ICT-SZOLGÁLTATÓJA. TÖBB MINT 1900 FŐS CSAPATÁVAL 38 ORSZÁGBAN SZOLGÁL KI ÜGYFELEKET. A SEYFOR A RÉGIÓ EGYIK LEGGYORSABBAN NÖVEKVŐ IT-VÁLLALATA, ÉS CSEHORSZÁG LEGNAGYOBB SZÁMVITELI, ERP-, BÉRSZÁMFEJTÉSI ÉS HR-RENDSZER FEJLESZTŐJE, EGYRE ERŐSEBB NEMZETKÖZI JELENLÉTTEL.

Juhász Zsolt és Szalóki László, alapító eladók, megtartják vezetői pozíciójukat, ezzel biztosítva a fejlődés folytonosságát és az üzleti tevékenység további bővítését, míg a Seyfor új lehetőségeket hoz a növekedés ösztönzésére, a szinergiák maximalizálására és a csapatok közötti know-how-megosztás felgyorsítására.

Az eladók kizárólagos tranzakciós tanácsadója a Concorde MB Partners volt. Interjúnkban mind az eladói oldalt képviselő Juhász Zsoltot, mind a vevői oldalt képviselő Martin Cígler igazgatósági elnököt, vezérigazgatót és a Seyfor társtulajdonosát megkérdeztük a tranzakcióról és a tranzakció utáni első benyomásaikról.

Zsolt, hogyan jutottatok társtulajdonos üzlettársaddal, Lászlóval arra a döntésre, hogy új tulajdonost kerestek a több évtized alatt felépített vállalatotoknak?

Nem a keresés a leginkább megfelelő szó, hiszen nem volt rajtunk semmilyen kényszer e tekintetben. Sokkal inkább egymástól független üzleti tapasztalatok mutatták nekünk, hogy nyitottnak kell lennünk a jövőnk ilyen irányú alakulására. Annak a felismerése, hogy önmagunk erejéből és képességéből nem tudjuk biztosítani a Revolution további dinamikus növekedését. Annak a felismerése, hogy ehhez valami fundamentálisabb változásra van szükség – amilyen például egy új tulajdonos bevonása a vállalat életébe.

Melyek voltak a legfontosabb tényezők számotokra egy potenciális tranzakcióval kapcsolatban? Volt elképzelésetek arról, hogy milyen befektetőt szeretnétek látni, és mik voltak a terveitek a tranzakció utáni jövőre vonatkozóan?

Igen, az előzőekből következett, hogy nem pénzügyi befektetőre van szükségünk, hiszen a vállalat kiválóan teljesít, erős, biztos pénzügyi alapokon áll. Ami igazi előrelépést jelenthet, az kizárólag egy szakmai befektetőtől érkezhet. Olyan tulajdonosjelölttől, aki a vállalati fejlődés magasabb szintjére jutott el, és ezt a tudást, kapcsolatrendszert, piacot, szakmai képességet tudja számunkra biztosítani. Nem volt feltétlen szándékunk a teljes tulajdonrészünket értékesíteni – ez egy piaci realitásként jelent meg –, mert mindketten részesei akarunk lenni a Revolution további életének.

A jövő kihívását és érdekességét is ez adja nekünk: egy újabb szinten kipróbálni képességeinket. Mindketten olyan szerencsések vagyunk, hogy a munkánk egyben a hobbink is, így semmiképp nem szerettük volna ezt feladni és abbahagyni.

Martin, a Seyfor kiterjedt, szisztematikus M&A-megközelítéssel rendelkezik. Mik az akvizíciós kritériumai, és hogyan illeszkedett ezekbe a Revolution? Mi tetszett Neked a vállalatban, ami felkeltette az érdeklődésed?

Már egy ideje fontolgattuk a magyar piacra való belépést, és amikor új országba lépünk be, mindig arra törekszünk, hogy olyan céget szerezzünk meg, amely jó hírnévnek örvend, nagyon erős pozícióval rendelkezik a helyi piacon, és amelynek potenciálja van nemcsak organikus növekedésre, hanem akvizíciókon keresztül történő további fejlődésre is. A Revolutiont olyan erős szereplőnek tartjuk, amely minden ilyen kritériumnak megfelel.

Zsolt, voltak más megkeresések a tranzakció előtt? Miért gondoltátok, hogy ezúttal jött el a megfelelő időpont?

Igen, voltak megelőző megkeresések – minden esetben a befektetői oldal megkeresése alapján. Kb. 5 éve történt az első komolyabb érdeklődés. Azóta figyeltünk, és tanultunk a befektetői kérdésekből, beszélgetésekből. Azt, hogy mikor jön el a megfelelő időpont, egyszerű eldönteni: a beszélgetések alapján összeírtuk, milyen típusú befektető milyen előnyöket nyújthat a vállalatnak, milyen személyes mozgatórugóink vannak – azaz mit szeretnénk elérni magunk és a vállalatunk részére. Ezután, mivel az idő nem sürgetett, vártuk a megfelelő megkeresést.

Több szereplő által történt megkeresésekre is tekintettel mi tetszett nektek különösen a Seyforban, mint potenciális vevőben?

Egyértelműen a szakmánkhoz – a vállalatirányítási rendszerekhez – fűződő múltja és jövőképe volt az, ami tisztán megkülönböztette a többiektől. Meglepően sok hasonlóság van a múltunkban. Egyszerre érdekelte a Seyfort a saját termékünk és a Microsoft ERP világában elért sikerünk. A jövőt is ezek együttesével képzelték el, és pontosan azt szeretnék hozzátenni, ami nekünk magunknak már túl nehéznek bizonyult – a további növekedést, bővülést. Ehhez tudnak valós szakmai tapasztalatot, együttműködést nyújtani.

Martin, Te is átéltél már eladói oldali tranzakciót a múltban, amikor a Sandberg Capitalt, a Seyfor jelenlegi társtulajdonosát vontad be stratégiai befektetőként az általad felépített vállalatba. Van-e olyan tapasztalatod cégeladást átélt vállalkozóként, amely befolyásolja a jelenlegi megközelítésedet, amikor vevői oldalon állsz egy tranzakcióban?

Nagy előnyömre válik, hogy a tárgyalási folyamat során könnyen bele tudom magam helyezni az eladó gondolkodásmódjába. Gyakran előfordul, hogy az eladó olyan feltételeket szeretne belefoglalni a szerződésbe, amelyek nem közvetlenül kapcsolódnak a tranzakcióhoz. Például a cégnév megőrzésével, ügyfelekkel való különleges kapcsolatokkal és egyéb feltételekkel kapcsolatosan. Nagyon jól emlékszem, hogyan gondolkodtam, amikor részesedést adtam el a Cígler Software-ből. Ennek köszönhetően jobban tudok reagálni ezekre a követelményekre, és gyorsabban tudok eljutni a tranzakcióban egy mindenki számára előnyös megállapodáshoz.

Voltak olyan pillanatok a folyamat során, amelyeket döntőnek tartottatok a megállapodás elérésében?

Zsolt: Persze, a sok apró döntési pontnak és döntési helyzetnek mind pozitívan kellett alakulnia, de valójában az első találkozó után egyértelműen kimagaslottak a többi jelölt közül – a számunkra fontos szempontokban.

Martin: Kezdetektől fogva mindkét fél részéről nagy bizalmat éreztem. Ehhez mindkét fél tanácsadói kifejezetten hozzájárultak, és segítettek mindannyiunkat a tranzakció gyors lezárásában. Nagy megértés volt a másik fél igényei iránt, és véleményem szerint a tranzakció gyorsan haladt előre.

Zsolt, hogyan reagáltak a tranzakcióra az alkalmazottak, az ügyfelek és más érdekelt felek?

Mindvégig ez volt az egyik legfontosabb fókuszpontunk. Láttunk már a szakmánkban történt más felvásárlás kapcsán félrecsúszott kommunikáció miatti problémákat, így erre kiemelten figyeltünk. A célunk az összes munkatársunk megtartása volt annak ellenére, hogy mindenki arra készített fel minket, hogy ez aligha lehetséges. De nekünk minden munkatársunkkal személyes kapcsolatunk van, és mindannyiukra számítunk a jövőben is. Ezért aztán kommunikációs szakembert is segítségül hívtunk Bőhm Kornél személyében, aki sokat segített annak kidolgozásában, hogy egyben tartsuk az eddig sikeres csapatunkat. Egyelőre nagyon bizakodóak vagyunk. Ami az ügyfeleinket és partnereinket illeti, számukra sokkal egyértelműbb volt a helyzet. Azonban számomra is meglepő volt, milyen sok ügyfelünk gratulált, és örült velünk együtt. Sikernek tartják, hogy idáig eljutottunk, és kifejezetten pozitív jövőképnek tekintik azt, hogy immár szinte minden környező országban támogathatjuk őket.

Hogyan kezelitek a napi operatív döntéshozatalt, van valamilyen meghatározott irányítási struktúra?

Zsolt: Ezt még korai véglegesnek tekinteni, bár a Seyfor „hozta a várakozásainkat”: profi csapat, kidolgozott elképzelésekkel, de mindenekelőtt nagyfokú megértést és bizalmat érzékelünk az irányunkban. Tudják, hogy nekünk értelemszerűen ez az első átalakulásunk, és türelemmel segítik a munkánkat.

Martin, a Seyfor már számos felvásárlást végrehajtott a múltban. Mit tudnál ezekről elmondani, hogyan viszonyult ez a tranzakció a többihez, vagy éppen mi volt a különbség?

Minden tranzakció kicsit más, ebben az esetben kezeltük azt, hogy az alapító eladók egy versenytárs vállalatban annak alapításakor szereztek és azóta is rendelkeztek kisebbségi részesedéssel, amitől a jelen tranzakció zárását megelőzően megváltak. De ahogy már említettem, mindkét fél nagyon nyitottan reagált a másik fél legfontosabb követelményeire, és nagyra értékelem az eladók bizalmát és pozitív hozzáállását a számunkra kulcsfontosságú követelményekhez.

Mi a véleményetek az iparági trendekről, milyen várakozásaitok vannak az IT-szektor, és különösen az ERP fejlődésével kapcsolatban a régióban?

Martin: Az ERP-szegmensben, vagy pontosabban mondva a vállalati belső folyamatok kezelésére szolgáló megoldások területén a digitalizáció, a mesterséges intelligencia megjelenése és a nagyobb hatékonyság iránti igény által felgyorsított folyamatos növekedést várok.

Zsolt: A korábbi évek tapasztalata alapján egyre több határokon átívelő ERP-projektet várok. Látunk számos „minimultit”, akik megkezdték néhány országra kiterjedő működésük egységesítését és összehangolását. Ehhez szükségük van mind egy megfelelő globális ERP-rendszerre, mind egy olyan partnerre, aki több országban is rendelkezik helyi jelenléttel. Ennek a követelménynek a Seyfor és a Business Central tökéletesen megfelel.

Martin, tudnál mondani valamit a fejlesztési céljaitokról, mit szeretnétek középtávon organikusan elérni, és a terjeszkedési terveitekbe beletartoznak-e további akvizíciók Magyarországon is?

Általánosságban elmondható, hogy azokon a piacokon, ahol már jelen vagyunk, vagy ahová belépünk, arra törekszünk, hogy a három legnagyobb szereplő közé kerüljünk. Magyarországon is hasonló pozíciót szeretnénk elérni, és úgy gondolom, hogy a Revolution felvásárlása kiváló első lépés ennek irányába.

Mit vártok egymástól a jövőben ebben az üzleti kapcsolatban?

Martin: Úgy gondolom, hogy megegyezés született arról, hogy az eladók továbbra is irányítják és fejlesztik a vállalatot, a Seyfor pedig know-how-jával, kapacitásaival és a Seyfor portfóliójában szereplő egyéb megoldásokkal való szinergiáival segíti őket a gyorsabb növekedésben, aminek a magyar piacra történt belépés szempontjából is megvan a létjogosultsága.

Zsolt: Itt az alkalom, hogy újabb képességeket tanuljunk meg. Nagyon várom, hogy betekintést és szerepet kapjunk a Seyfor magyarországi terjeszkedésében. Igazi kaland lesz.

Mit tanultatok a folyamatból, milyen tanácsot adnátok azoknak, akik tranzakcióba készülnek belépni, mind az eladó, mind a vevő oldalon?

Martin: Nem mondanám, hogy bármi újat tanultunk volna. De megerősítettük, hogy a tanácsadók minőségi szerepe és a kölcsönös bizalom felgyorsítja a tranzakció lefolyását.

Zsolt: A felkészülés mindig megtérül. Évek munkája és előkészülete volt a tranzakció, azonban így is meglepő és tanulságos a folyamat, az átvilágítás mélysége, a kérdések komplexitása. Sokat gondoltam a felkészültségünkről, de be kell lássam, ezt szakértői csapat nélkül nem lehetett volna ilyen gyorsan, ilyen színvonalon megvalósítani. A Concorde MB Partners, személyesen Nagy Kálmán több mint tíz éve rendszeresen beszélgetett velem. Talán ő már tíz éve érezte, merre vezet majd az utunk. Türelmesen segített, válaszolt. Végül, amikor eljött az idő, nem volt kérdés, hogy ki segít minket az utolsó mérföldön át. Az a tíz év alatt kialakult bizalom és ismeret kincset ért a munkában. Petrik Ákos pedig minőségi szakértői munkával vizsgálta át táblázatainkat és anyagainkat. Rávilágított olyan hibákra, inkonzisztenciákra, amelyek fölött a szemünk átsiklott. Ritkán találkoztunk olyan szakértővel, aki ennyire gyorsan, ilyen mélységben képes volt megérteni működésünket és belső összefüggéseinket. A jó tanácsadó életbevágó ebben a folyamatban.