A varsói tőzsdén is jegyezett Asseco-csoport, Európa ötödik legnagyobb szoftver vállalata, az Asseco Central Europe-n keresztül 60 százalék részesedést vásárolt a magyar GlobeNet Zrt.-ben, mely a hazai egészségügy egyik vezető informatikai vállalkozása. A tranzakció értéke elérheti a 7,8 millió eurót.


Temesfői Zsolt, a GlobeNet vezére megtartja pozícióját és alapító társával együtt, a cég 40 százalékát is. A vezető célja, hogy a magyar sikertörténetet az európai piacokra is kiterjessze.
Az MB Partners az eladó exkluzív pénzügyi tanácsadójaként működött közre az ügyletben.
(Az interjú elkészítésének időpontjában a tranzakció a szlovák Versenyhivatal jóváhagyására várt.)

Világéletében vállalkozóként dolgozott vagy volt kitérő kisebb-nagyobb vállalatokhoz is?
Villamosmérnökként végeztem, de egész életemben az informatika és a rendszerfolyamatok érdekeltek. 15 évvel ezelőtt alapítottam meg a GlobeNet Zrt.-t, most 41 éves vagyok, így ki lehet számítani, hogy 26 éves korom óta vezetem ezt a céget. Nem dolgoztam más vállalatnál, de sok tapasztalatot gyűjtöttem össze egyrészt a családunk tulajdonában megfordult vállalatokba belelátva, másrészt a partnereinkkel való együttműködésből.

Hogyan indult a Globenet? Egy eredetileg eltervezett stratégiát követtek vagy történetek nagyobb változások, irányváltások a fejlődés során?
Célom egy olyan modern informatikai vállalat létrehozása volt, amely képes sokat tenni a magyar egészségügy fejlesztéséért, előrelépéséért. Ehhez természetesen olyan fejlesztési és cégfilozófiára volt szükség, ami egyedi a magyar piacon, és amely a teljesítményre, a minőségre és a minél nagyobb rugalmasságra, testre szabhatóságra koncentrál.
Ma úgy tűnik, hogy az indulásunkkor meghatározott stratégia nyerő volt, a magyar piac meghatározó szereplőjévé váltunk.

Miért döntöttek az eladás mellett? Keresték a vevőt vagy a vevő találta meg Önöket?
A magyar piacon mind rendszereinkkel, mind szolgáltatásainkkal előkelő pozíciót értünk el az elmúlt években. Egyre több olyan nagy multinacionális csoport, befektetési alapok, szoftverházak kerestek meg bennünket, amelyek valamilyen módon be akartak szállni a GlobeNetbe. A piac és a szolgáltatások az informatikai piacon is globalizálódnak. A magyar piac korlátos piac, ezért folyamatosan a külföldi piacokra tekintettünk az elmúlt években. Egy olyan partner kiválasztása volt a célunk, akivel a nemzetközi környezetben nagy erőkkel tudunk megjelenni. Sem a speciális multinacionális vállalatok, sem a befektetési alapok nem nyújtottak megfelelő partneri lehetőséget. Szakmai partnerre volt szükség. Emiatt döntöttünk az Asseco-csoport mellett.

Nem gondolja, hogy a mostani gazdasági helyzetben érdemesebb lett volna kivárni az eladással vagy a GlobeNet eredményeit, értékelését nem érintette a válság?
Az egészségipar a jövő olyan megatrendjei közé tartozik, amelynek jövőképét az elmúlt évek válsága szerintem pozitív irányban módosította. A mi eredményeinket nem befolyásolta a válság, hiszen magyar kórházi partnereink stabilak – bár a fizetőképességük néha jelent apróbb gondokat. A magyar piacon elért sikerünk megmutatta számunkra az irányt: a nemzetközi piacra lépést. A kelet-közép-európai gazdasági térben most fejlődik olyan mértékben az egészségügy, hogy mindenképpen ott kell lennünk, és erős pozíciókat kell kialakítanunk.

Ön szerint miért volt megfelelő akvizíciós célpont a GlobeNet az Asseco számára?
Az Asseco vizsgálja a magyar banki szektort, mert nagyon erős a banki informatikai területen. Mi azt vizsgáljuk, hogy saját kapcsolatainkon keresztül be tudjuk-e hozni őket a magyar piacra. Ettől pedig már csak egy ugrás a biztosítási szektor, és még kisebb ugrás a társadalombiztosítás. A GlobeNet, együtt az Asseco többi magyar leányvállalatával a bankszektor felé nyithat, melyben az Asseco rendkívül nagy tapasztalattal és kompetenciával rendelkezik.

Miért csak a cég
60 százalékát adták el? Avagy: miért tartották meg a Globenet 40
százalékát?

Olyan lehetőségek és potenciál van a cégben, ami nemhogy a jelenlegi cégértéket, hanem ennek sokszorosát képes megtermelni. Érzek magamban elég energiát ahhoz, hogy a nemzetközi szinten is folytathassam a GlobeNet történetét. A mi magyar sikertörténetünket akarjuk Európára kiterjeszteni.

Miért döntöttek az Asseco mellett? Mennyire volt ez ár és mennyire szakmai kérdés?
Az Asseco szakmailag és piaci jelenlétét, a szinergiákat tekintve megfelelőnek tűnt. Ők megvizsgálták a céget, profittermelő képességét és fejlődési lehetőségét, illetve a jelenlegi piaci beágyazottságot és a perspektívákat. Ennek az lett az eredménye, hogy az akvizíció éves árbevételének közel négyszeresére értékelte a GlobeNet Zrt-t. Ez reális árnak tűnt.

Mire számítanak, milyen együttműködés lesz a régi vezetés és az új tulajdonosok között?
Ez egy szinergikus együttműködés. A mi szempontunk-ból az a fontos, hogy én maradok a vezérigazgató, szinte minden döntés a kezemben, az én felelősségem alatt marad. A csoportnak egyetlen nagyon komoly elvárása van: koordinálni a nemzetközi együttműködést a csoporttagok között, és a rendszereket a legtöbb országban az értékesítésre alkalmassá tenni.

Az új tulajdonosnak elsősorban stratégiai szinten van beleszólása a cég életébe, amit nagyon fontosnak is tartok, hiszen ők nemzetközi szemmel, közel két tucat országgal, félmilliárd eurós árbevétellel és több mint 8000 alkalmazottal másképp látják a környezetet, mint mi.

Milyen szerep jutott az ügyletben az MB Partners-nek?
Tranzakciós tanácsadóként az MB Partners feladata az volt, hogy prezentálják a lehetőséget a legalkalmasabb befektetőknek; kiszűrjék ezek közül a számunkra legalkalmasabb partnereket; és irányítsák a tranzakciós folyamatot beleértve a tárgyalásokat az átvilágítást és egy a számunkra optimális konstrukció kidolgozását. Kiváló munkát végeztek. Hozzám már csak azok jutottak el, akik az előre kijelölt stratégia alapján érdeklődési körünknek megfelelőek voltak. Több olyan kérő is volt, amely a cég 100 százalékát akarta megvenni. Mi olyan partnert kerestünk, akivel mint magyar fejlesztő cég a környező országokban saját termékeinkkel tudunk megjelenni. Az akvizícióval ugyanis a növekedés a célunk.

Az eladással nem vonult ki a cég mindennapjaiból, továbbra is tulajdonosként igazgatja a céget. Így nem is lehet arra számítani, hogy több ideje jut hobbijaira, családjára?
Természetesen ez is fontos szempont, hiszen szeretek sok időt együtt tölteni kedvesemmel és két éves lányommal. Mivel már az elmúlt években is komoly hangsúlyt helyeztem a családi életemre, ez szerintem most sem fog változni, hiszen vezérigazgató maradok. Legfeljebb több időm lesz a pihenésre, vitorlázásra.

Tervezi, hogy valamikor a fennmaradó 40 százaléktól is megválik vagy ez majd a nyugdíj környékén merül fel legközelebb?
Ezzel kapcsolatban még nem gondolkodtam. A nyugdíj még messze van, lehetőségeink sokat bővültek az akvizíció eredményeként. A jó tulajdonos mindig a megfelelő időben vesz, illetve a megfelelő időben ad el. A GlobeNet Zrt.-ben óriási potenciál rejlik, Magyarországon és a nemzetközi piacon egyaránt. Ezért addig fejlődünk, amíg a cégértékünk ennek megfelelően növekszik, és ha ismét jön egy komoly ajánlat, akkor megfontoljuk azt. Egy azonban biztos: a magyar szellemi tőke, a kollégák és a magyar egészségügy szaktudását felhasználva a jövőben már nem csak a magyar, hanem az európai piac meghatározó informatikai szereplői leszünk – és ez jó érzéssel tölt el.