A Forest-papír kft. több vissza nem térítendő támogatáshoz jutott az utóbbi évek során, legutóbb az új széchenyi terv által 812 millió forinttal támogatott, 2,5 milliárd forintos beruházás keretében épített háztartáshigiéniai papírfeldolgozó üzem létrehozásához. A pályázati támogatások hatékony felhasználási lehetőségeiről kérdeztük a tulajdonos-ügyvezetőt.


Ön hogy látja, mekkora hatással voltak a Társaság fejlődésére ezen támogatások?

A FOREST-PAPÍR Kft. 2012-ben nyerte el pályázati úton első jelentősebb vissza nem térítendő támogatását, ez idáig a cég valamennyi fejlesztését saját forrásból finanszírozta. A tavaly átadott technológiai innovációra épülő, 2,5 milliárd forintos, közel 10 ezer tonna kapacitású, új toalettpapír gyártó üzem kiemelt jelentőséggel bír a társaság életében. A fejlesztés nagyban erősíti a vállalat pozícióját a hazai és kelet-közép-európai versenytársakkal szemben, és hozzájárul a térség foglalkoztatási szintjének megőrzéséhez és fejlesztéséhez.

A FOREST-PAPÍR korábbi sikeres termék- és technológiai fejlesztéseinek köszönhetően vált a hazai piac meghatározó szereplőjévé. Pozíciónkat új innovatív megoldásokkal erősítettük, ezért a magyar piacon kategóriájában egyedülálló Dupla Puha Cellás Rendszerű (DPCR), kiváló ár-érték arányú higiéniai papírtermékek gyártására koncentrálunk az új lábatlani üzemben.

A fejlesztés az új ‘piszkei’ telephelyen valósult meg, összesen 6800 négyzetméter összterületet épített be a vállalat a projekt során, 2012. november és 2013. október között.Az elkészült üzemcsarnok területe 2000 négyzetméter, ezen felül összesen több mint 4300 négyzetméterrel bővült a vállalat raktár kapacitása, emellett közel 500 négyzetméter területen helyezkednek el a szociális blokk étkezői, fürdő-öltözői, a termelés irányítás és logisztika irodái.

A beruházással a FOREST-PAPÍR eddigi évi 20 ezer tonnás tekercses kapacitása (átlagosan évi 110 millió tekercs toalettpapír és 13 millió tekercs papírtörlő) további kb. 10 ezer tonnával bővül, valamint 20-40 új munkahelyet is teremt a térségben. A teljes gyártókapacitás üzemszerű működtetése 2013. december második felében kezdődött meg.

Milyen fejlesztési célokat és prioritásokat fogalmaztak meg, amelyek támogathatónak bizonyultak?

A beruházás megvalósításának fő motivációja, hogy a társaság felismerte a hazai és a nemzetközi piacon azokat a változásokat, melyek a higiéniai papír piacon a fizetőképes kereslet jelentős elmozdulásából adódnak az olcsóbb árfekvésű, de küllemében igényes és használati értékben megfelelő termékek irányába.

A piaci tapasztalatok szerint a teljes egészében újrahasznosított papírból készült termékek esztétikailag nem nyerték el a fogyasztók tetszését, ezért kevésbé keresettek, míg a tisztán cellulózos alapanyagból készült, esztétikailag megfelelő toalett papírok árát sokallják a fogyasztók.

Az innovációs fejlesztéssel létrejövő új gyártástechnológia lehetővé teszi olyan higiéniai papírtermékek gyártását és piacra juttatását, melyek magukban hordozzák a hulladék alapú papírból és a cellulózos papírból készült termékek előnyeit egyaránt, ugyanakkor az értékesítési árakban a kettő közé, inkább az alacsonyabb árfekvésű kategóriákban árazhatóak.

A FOREST-PAPÍR Kft-nek a higiéniai papírfeldolgozás gyártástechnológiájának továbbfejlesztésével az volt a célja, hogy a hazai piacvezetők sorában maradjon és tovább erősítse pozícióit. Ezen projekt megvalósításával a piac többi szereplőjénél korábban lesz képes olyan új termékekkel megjelenni a hazai és a környező országok piacain, amelyek árban és minőségben egyaránt versenyelőnyt tudnak biztosítani.

Hogyan szereznek tudomást a pályázati lehetőségekről, hogy kezelik a pályázatokat a Társaság szervezetén belül?

A pályázati lehetőségekről elsősorban az internetről tájékozódunk, de közvetlenül több pályázatíró cég hírlevele is biztosít ilyen információkat.

A MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt-vel az együttműködésünk folyamatos, velük szerződéses kapcsolatban állunk.

A pályázattal kapcsolatos munka a társaság szervezetén belül az egyik tulajdonostárs közvetlen irányításával történik. A pályázati munkacsoportban résztvevő munkatársak a megvalósításban résztvevő szakterületekről kerülnek ki. (építés, termelés, logisztika, IT, kommunikáció, könyvelés) További egy fő dolgozik a munkacsoportban, aki a pályázati dokumentációért, elszámolásokért, beszámolókért, ellenőrzésekért, valamint a pályázatíró céggel és közreműködő szervezettel való kapcsolattartásért felel.

Mennyire szigorúak és melyek a jellemző fenntartási kötelezettségek az elnyert támogatások esetében?

A támogatási szerződés alapján a létrehozott beruházás vonatkozásában a projekt befejezésétől számított 5 évig van fenntartási kötelezettség. A fenntartási időszak alatt a létrehozott vagyon csak a Támogató előzetes jóváhagyásával és a foglalkoztatási, illetve a szolgáltatási és az egyéb kötelezettségek átvállalásával, átruházásával idegeníthető el, adható bérbe vagy más használatába, illetve terhelhető meg.

Éves fenntartási jelentés küldési kötelezettség mellett évente a közreműködő szervezet ellenőrzésével is számolni kell. A fenntartási időszak alatt kell biztosítani a szerződésben foglalt vállalásaink teljesítését.

Hogyan kezelik a támogatások előfinanszírozási igényét, előfordulhatnak átmeneti likviditási nehézségek?

Az elnyert pályázat utófinanszírozású. Az átmenetileg jelentkező forrás szükségletet egyrészt a pályázati szabályok szerint igénybe vehető előleggel, másrészt előfinanszírozási hitel felvételével biztosítottuk.