Alapítása óta immár a harmadik befektetőpartnerét keresi a Domo, Románia vezető elektronikai termékeket árusító üzletlánca. Szarvadi Téglás Loránd alapító-tulajdonos szerint a piac mostani helyzetében egy struktúraváltás után lehet ismét igazán sikeres a cég, ami továbbra is őrzi vezető szerepét a román piacon és a nem túl sikeres magyarországi kaland után sem mond le a külföldi akvizíciók lehetőségéről.


Röviden össze tudnák foglalni, hogy miképp indult a Domo, hogyan vált Románia vezető elektronikai kiskereskedőjévé?

A Domo 1994-ben indult, mint nagykereskedés. Zanussi-Lehel hűtőszekrényeket importáltunk Jászberényből. Ezek még olyan idők voltak, hogy várólista készült minden egyes szállítmányra, és az áru valójában a kamionról elkelt.  Rövid időn belül a Domo az Electrolux-Zanussi és a Bosch-Siemens márkák kizárólagos forgalmazója lett Romániában, persze csak addig, amíg a gyártók hivatalos képviseletet nem nyitottak Romániában (1996-1997). Ekkor a Domo is bővítette márkaválasztékát és megnyitotta Brassóban első műszaki kiskereskedését. 10 év alatt a cég 130 boltot nyitott és elérte a 200 milliós éves forgalmat 2007-ben.
 
Mi vezetett ahhoz a döntéshez, hogy a DOMO befektető partnereket keresett?

A hálózatfejlesztéshez pénz kell, és habár a Domo tulajdonosai minden évben 100 százalékban visszafektette a realizált profitot, a felgyorsult expanzióhoz kellett egy kis külső tőkeinfúzió.
 
Mekkora üzletrész maradt az Önök tulajdonában?

Befektetőnk, az Axxess – akkori nevén RAEF- Román-Amerikai Befektető Alap – 4 millió euró tőkenöveléssel megkapta a cég 20 százalékát, ezenkívül még 2 millió euró konvertibilis kölcsönt hozott a cégbe, ami a következő tranzakciónál még 5 százalékos tőkerészt biztosított nekik.   Mi, az alapítók – Szarvadi Téglás Zsuzsanna, Szarvadi Téglás Loránd és Hegedűs Ferenc – 75 százalék tőkerészt tartottunk meg.
 
Az első tőkebevonás után, hogyan jutottak el az Equest Alaphoz, mint újabb befektetőhöz? Mennyiben volt része önöknek, illetve az Axxess-nek az eladás kezdeményezésében?
 
Az Axxess egy 3-5 éves periódusra lépett be a cégbe, tehát 2007-ben, eredeti terveinek megfelelően kezdeményezte a 25 százalékos tőkerész eladását, amihez mi is felkínáltunk meg 50 százalékot. Így hirdettük meg a befektetési lehetőséget és szép számmal jelentkeztek befektetők? Abban hogy az Equest lett a nyertes nekünk is volt bizonyos hozzájárulásunk.  Az Equestet stratégiai befektetőnek tartottuk, hiszen nekik már volt hasonló bolgár befektetésük is.

Mit vártak az újabb tőkebevonástól és visszatekintve mennyire tartják sikeresnek az Equest belépését?

Ez már egy olyan tranzakció volt, ahol a vételár nem a cégbe jött plusz tőkeként, hanem az eladók bankszámlájára, tehát valójában itt realizálódott 13 éves munkánk eredménye.  A tranzakció az eladók szempontjából teljes sikerrel járt, viszont a megmaradt 25 százalékos tőkerészünk tekintetében ez nem mondható el, ugyanis a gazdasági válság miatt nem jött össze a TechnomarketDomo cégcsoport tervezett hármas tőzsdei jegyzése (London, Bukarest, Szófia). Ez  biztosította volna a cég finanszírozási igényét a további expanzióhoz.  Ezzel szemben az történt, hogy a beruházási hitelek részleges terheit is a bolgár és a román leányvállalatok – Tehnomarket és Domo ? kellett, magukra vállalják.

Mik a további célok, tervek a DOMO-val kapcsolatban? Hogyan látják az elektronikai piac jövőjét Romániában, készülnek-e újabb partner belépésére?

A Domo az elektronikai kiskereskedelem vezető szereplője Romániában, rendkívül biztos piaci pozícióval és szép perspektívákkal a jövőt illetően.  Az is igaz viszont, hogy maga a piac komoly kihívásokkal áll szemben, főként a webáruházak és a hipermarketek előretörésének köszönhetően. Mi sem hanyagoljuk el az online kereskedelmet, és meggyőződésem, hogy bizonyos strukturális változások után, amelyek már folyamatban vannak, a Domo üzleti modellje hosszú tavon is versenyképes tud maradni.  Többségi tulajdonosunk (Equest-TBIL) már meghirdette 61 százalékos részvénycsomagjának részleges vagy teljes eladását, így nem zárom ki egy vagy több új befektetőpartner belépésének lehetőségét az év végéig.

Esetleg magyarországi terveik vannak a továbbiakban, illetve egy rövid hátteret tudnának adni az Elelctro World történettel kapcsolatban?

A tavalyi évben lezártunk egy nem túl szerencsés magyarországi próbálkozást.  Privát befektetőként volt egy jelentős részvénycsomagunk az Electro World Magyarországot 100 százalékban birtokló ciprusi cégben.  A befektetőtársakkal felmerülő jelentős nézőpont különbségek miatt, tavaly júniusban eladtuk a tulajdonrészt.  
A Domo regionális expanzió céljából továbbra is figyelemmel kíséri a magyar műszaki piac fejlődését, ugyanúgy, mint az ukrán és moldovai piacokat.  A kedvező lehetőségekkel, ha lesznek ilyenek, élni fogunk.