A lengyel Medort nemrégiben vette meg a magyar Rehab-Trade és Rehab-Trademark Kft-ket. A két céget a Rehab csoportról választották le. Az új tulajdonosok meg akarják erősíteni a 100 éves márka piacvezető pozícióját, miközben nagy lehetőséget látnak a további fejlődésben is az elmúlt években tapasztalt nehézségek ellenére. A Medort célja, hogy egy erős cégcsoportot hozzon létre Közép-Kelet-Európa rehabilitációs és ortopédiai piacán. A Medort tulajdonosa az Avallon, egy független lengyel magántőke alapkezelő. Az eladókat a tranzakció során a Concorde MB Partners képviselte.


Tudna mondani néhány szót a Medort eddigi történetéről, fejlődéséről?

A Medort S.A. egy lengyel egészségügyi vállalkozás. Családi vállalkozásként alapították a céget még 1988-ban, így ez a legrégebbi magánvállalkozás Lengyelországban a rehabilitációs és ortopédiai szegmensben. Forgalmunk valamivel 20 millió euró alatt van évente és ezzel piacvezetők vagyunk az országban. Központunk Lodz városában van, jelenleg a lengyel, az orosz és most már a magyar piacra koncentrálunk.

Hogyan illeszkedett a Rehab akvizíció a Medort hosszabb távú stratégiájába?

Alapvető stratégiája a Medortnak, hogy egy közép-kelet-európai piacvezető csoportot építsen, mely a különböző mozgásszervi betegségre kínál megoldásokat. Immár 3 éve vizsgáljuk a magyar piacra lépés lehetőségeit. Szegmensünk meglehetősen nehézkes, hiszen a központi szabályozás miatt nagyok a különbségek az országok között. Ezért a zöldmezős beruházás vagy egy máshol működő modell bevezetése nehezen elképzelhető. Minden országban alkalmazkodni kell a szabályozáshoz és a szokásokhoz, még akkor is, ha annak semmilyen racionális magyarázata nincs. Magyarországon példának okáért meglehetősen zárt a piac mondjuk Lengyelországhoz képest, Nyugat-Európával összehasonlítva azonban inkább nyíltnak mondható.

Miért épp a Rehabra esett a választásuk?

Rendkívül részletesen megvizsgáltunk minden lehetőséget. A Rehab a legrégebbi márka a magyar piacon, 4 év múlva ünnepli 100. születésnapját, miközben egy rendkívül tapasztalat menedzsmenttel, versenyképes termékportfólióval, országos franchise-hálózattal, profi munkatársakkal rendelkezik, így az elmúlt évek nehézségei ellenére piacvezetőként is képes lehet elérni 100%-os részesedés növekedést a 2-3 negyedéven belül.

Ahogy tudom, az ügylet zárása igen hosszú időt vett igénybe.

Ezzel nem értek egyet. A tranzakció célpontja egy olyan jól működő vállalkozás volt, amely egy sokkal szélesebb, más, nemcsak egészségügyi tevékenységet folytató csoport tagjaként működött. Ez rendkívül sok kérdést vetett fel, amit meg kellett oldani, hogy biztosak legyünk benne, mindkét fél elégedett lesz még évek múlva is.

Ezek szerint egy igen komplex tranzakción vannak túl?
 
A komplexitás abban rejlett, hogy két olyan vállalatot vettünk meg, amelyeket le kellett választani egy cégcsoportról úgy, hogy ez minél fájdalommentesebb legyen a felek számára.
 
Mi volt a kapcsolat a Medort az Avallon és Rehab között az ügylet során? Ki hozta meg a legfontosabb döntéseket?

Az Avallon befektetési alap a Medort többségi tulajdonosa, így természetesen a felügyelő bizottságnak valamilyen szinten részt kellett vennie a döntéshozatalban. Befektetőinket már a folyamat legelején bevontuk, hogy elkerüljük a későbbi problémákat.

Mi volt a Concorde MB Partners szerepe a tranzakcióban?

A Concorde MB Partners az eladó tanácsadójaként működött közre. Szerepe létfontosságú volt, hiszen ők találtak meg minket, mint potenciális vevők és végig támogatták a tárgyalásokat.

Milyen területen látja a fejlődési lehetőséget a Rehab számára? Nem tartanak attól, hogy a költségvetési megszorítások erősen befolyásolják a szektor jövőjét? Lehetséges, hogy a Rehab további cégeket vesz vagy az akvizíciókat mindig a Medort vezeti?

Óriási lehetőségeket látok a Rehab számára. Először is be akarjuk fejezni az integrációs folyamatot és el akarjuk érni azt az értékesítési szintet, ami korábban volt. A további növekedést a termékportfólió szélesítésétől várjuk elsősorban a műtéti beavatkozást nem igénylő ortopédiai eljárások, a speciális megelőzést segítő gyermekcipők, és a nem támogatott úgynevezett kényelmi termékek területén. Jelenleg is keressük a további akvizíciós lehetőségeket nemcsak Magyarországon, de a környező országokban is, főleg Horvátországban és Romániában. Reméljük, hogy ezeknél az országoknál a Rehab egyfajta központként működhet majd.

Milyenek voltak a személyes tapasztalatai a magyarországi akvizíció során?

Szerintem a magyarok és a lengyelek sok tekintetben hasonlóak egymáshoz, ráadásul Magyarországot nagyon szeretem, így mondhatni rózsaszín szemüvegen át szemléltem a dolgokat. A korábbi tulajdonos felkészültsége, hozzáállása egyszerűen lenyűgözött. Tanácsadóként a Concorde MB Partners egy rendkívül nemzetközi és professzionális ügymenetet diktált, nélkülük és Préda István úr közreműködése nélkül számos alkalommal megbukott volna a tranzakció. A Rehab csapata a vállalat legértékesebb része. Amikor kétségeim merültek fel az ügylettel kapcsolatban és találkoztam a kollégák szélesebb körével, akiknek sikerült átsegíteni a céget a nehezebb időszakon is, láttam azt a ?győztes szellemet?, ami a fejlődés alapja lesz. A vállalat ügyvezető egy valódi vezető.