AZ IDÉZET EGY VÁLLALHATÓ ÜZLETI SZEREPLŐ CÍMMEL RENDELKEZŐ SZÁLLODATULAJDONOSTÓL SZÁRMAZIK, AKI KÖZEL EZER TÁRSÁVAL EGYÜTT ABBAN HISZ, HOGY AZ ÜZLETI KÖRNYEZETÜNK ALAKULÁSA RAJTUNK IS MÚLIK. NEMCSAK A PIAC DIKTÁTUMAI, A JOGI SZABÁLYOZÁS, AZ ADÓZÁSI KÖRÜLMÉNYEK KÖVETKEZMÉNYE, HANEM A SAJÁT CÉGVEZETÉSI SZÁNDÉKAINKÉ IS. A BRIDGE BUDAPEST EGYESÜLET ÁLTAL ELINDÍTOTT KEZDEMÉNYEZÉS A VEZETŐI ÉS A PÉNZÜGYI INTEGRITÁS, A MUNKAVÁLLALÓKHOZ ÉS AZ ÜZLETI PARTNEREKHEZ KAPCSOLÓDÓ VISZONYON KERESZTÜL VIZSGÁLJA A MAGYARORSZÁGI CÉGEKET. A PROGRAM MOTIVÁCIÓJÁRÓL MATHEIDESZ RÉKÁT, A VÁLLALHATÓ ÜZLETI KULTÚRÁÉRT KEZDEMÉNYEZÉS VEZETŐJÉT KÉRDEZTÜK.

Nem naiv és idealista elképzelés elindítani egy ilyen programot Magyarországon?

Inkább csak idealista. Naivak egyáltalán nem vagyunk. A kezdeményezés a Bridge Budapest égisze alatt indult el több mint három éve. Éppen azért, mert azt tapasztaltuk, hogy rengeteg vállalkozás van ma Magyarországon, amely fehér hollónak érzi magát. Úgy tapasztalja, az üzleti értékeivel egyedül van. Miközben mi egyre több ilyen szereplőt látunk, azt is észrevettük, hogy valamiért ezek az üzleti cselekvők nehezen találnak egymásra, és nem kapcsolódnak. Ebben vállaltunk katalizátor szerepet, és kívánunk platformot teremteni. Minden különösebb kampány nélkül, egy lelkes és elkötelezett civilszervezet eszközeivel elértük, hogy mára 961 cég töltötte ki a vallalhato.hu oldalunkon azt az önellenőrző tesztet, amely segít tájékozódni a cégeknek abban, hol tartanak ebben a folyamatban. Edukációs eszköznek szántuk, de szeretnénk, hogy egyre inkább piaci értéke legyen annak a badge-nek, amit megkaphatnak azok a cégek, amelyek a tesztet legalább 80%-osra töltik ki. Azon dolgozunk, hogy a közösség tagjait tovább ösztönözzük, és minél láthatóbbá tegyük. Vannak mikrovállalkozások, de bankok is a tagok között. Nem a méret számít, hanem a vezetői értékek.

Sokan gondolják ma Magyarországon, hogy itt nem lehet úgy vállalkozni, mint tőlünk nyugatabbra. Hogy látják ezt?

Szerintünk ez nem igaz. Ma az a tét, hogy meg tudjuk-e mutatni, hogy egyre több szereplő gondolkodik így, és vezeti a cégét ilyen értékek mentén. Aki nem így tesz, idővel lemarad, mert pl. a transzparencia globális trend. Szerintünk itt a momentum, hogy megértsük: a cégeink története az ország történetét is leírja. Az a tapasztalatunk, hogy a „végén” mindenki szeretne büszke lenni a tudására, a teljesítményére, arra, amit vállalkozóként elért az életében. Cégek eladásakor vagy a következő generációnak történő átadásakor igenis számít, milyen céget hagyunk örökségül. Egyre gyakrabban találkozunk olyan cégekkel, amelyekre büszkék a munkavállalói, egyre nyitottabbak, és a nemzetközi piacon is jól teljesítenek. Nem több, hanem jobb, hatékonyabb, versenyképesebb, exportképesebb cégekre van szükségünk. Ma a technológia és a globális piac egyre többek kezébe adja azt a lehetőséget, hogy ilyen vállalható cégeket építsenek. Rajtunk a sor, jól tudjuk-e őket támogatni ezen az úton. A Bridge Budapest éppen azért indult el 2013-ban, mert az alapítókat sok minden frusztrálta az üzleti környezetben. Mindannyian sikeres cégeket építettek, mint például a Prezi, a Ustream vagy a LogMeIn, méghozzá példaértékű vállalati kultúrával. Azonban azt tapasztalták, hogy nem mindenhol cél ezen a kultúrán sokat dolgozni, általánosan jellemző a kishitűség, a rossz közérzet. Arra jutottunk, hogy az áll a háttérben, hogy a tudásnak és a teljesítménynek nem jut igazán szerep az érvényesülésben. Az lett a víziónk ezért, hogy szeretnénk, ha egy olyan országban élhetnénk, ahol büszkék lehetünk a tudásunkra, a teljesítményünkre, és arra, hogy ezekkel is lehet érvényesülni. Minél tudatosabb, nyitottabb vállalkozások jönnek létre/alakulnak át Magyarországon, annál sikeresebbé válunk, minél több ilyen cég van, annál többen hiszik el és élik meg, hogy így is lehet.

Mi a jelentősége annak, ha egy cég sikeres a piacon, hogy vállalhatóan működik-e?

Rendkívüli. Az aktív éveinkben az időnk zömét a munkahelyeinken, a cégeinkben töltjük. A munkaerőpiac aktuális kihívásai bizonyos szektorokban már most azt igazolják, hogy nem lehet félvállról venni például a munkavállalókkal kapcsolatos viszonyt. A közösségünk tagjai pedig egytől egyik azt erősítik meg, hogy kiszámítható üzleti partnerekkel több energiájuk marad értékteremtésre, fejlesztésre, innovációra, mintha az idejük jelentős részét ügyeskedéssel töltenék. Hosszabb távon fenntartható így a működés. Ha a nagy képet nézzük, még komolyabb jelentősége van annak, milyen munkahelyeket építünk. Mennyire értelmes és szerethető az a közeg, ahova úgy érzik emberek, hogy érdemes nap mint nap bemenni. A saját kutatásaink szerint ma Magyarországon tízből kilenc fiatal szerint Magyarországon csak kapcsolatokkal lehet érvényesülni, és a tudásnak és a teljesítménynek nem jut szerep. Az ország versenyképessége pedig biztos múlik azon is, hogy az emberek úgy érzik-e, van értelme tenniük egyáltalán bármit, vagy maradjon a passzivitás. Az OECD szerint a magyarok 2,7 órával többet dolgoznak, mint az EU-átlag, és hiába töltjük a második legtöbb időt munkában, egyúttal mi vagyunk a második legkevésbé hatékonyak. Tehetséges, teljesítményorientált szakemberek, fiatalok vándorolnak ki az országból. Az értékalapú vállalkozás egyelőre egy absztrakt fogalom, amely nem a céges identitás része, nincs beépülve a társadalom és a magyar kultúra szövetébe. A magyar mentalitás szkeptikus az együttműködéssel kapcsolatban, és erős feszültség van a lokális környezet és beidegződések, valamint a globális irányok között. Mindennek tükrében, ha nem teremtünk vállalható cégkultúrát és értelmes munkakörnyezetet világra nyitott és a világon bárhol elfogadható teljesítményű cégekkel, akkor nem lesz hova visszajönni a fiataloknak. De ennél még lényegesebb, ha ezen dolgozunk, értelme lesz akár maradni. Egy Vállalható Üzleti Szereplő ma már pontosan érti, hogy ilyen céget építeni elképesztő üzleti lehetőség.

Hogy lehet megvédeni a közösség tagjait?

Azt reméljük, hogy a közösség tagjai figyelnek, és szólnak, ha olyan szereplőt látnak, aki nem odavaló, de mi alapvetően bizalommal vagyunk minden tag felé. Mivel egyre nagyobb a létszám, fontosnak éreztük, hogy lehetőséget biztosítsunk a megkülönböztetésre. 2020 januárjától a Vállalható Üzleti Kultúráért kezdeményezés keretében egy új minősítési rendszert vezetünk be, melynek lényege, hogy az önértékelő teszten túl egy magasabb szintű minősítést is van lehetősége megszerezni a csatlakozóknak. Azért vezetjük ezt be, hogy tovább növeljük a bizalmat a cégek között, erősödhessen a tagok közötti együttműködés, és így a partnereik és ügyfeleik felé a minősítést piaci értékké is át tudják fordítani. A minősítési rendszer hozzájárul ahhoz, hogy a cégek egy átlátható rendszerben objektív kritériumok alapján tudják felismerni és kiválasztani azokat az üzleti partnereket, akik hasonló üzleti kultúrát követnek, illetve információ a munkavállalók számára a munkahely értékvilágáról. A rendszer ezen felül lehetőséget biztosít arra is, hogy a közösség tagjai egymástól tanuljanak, egymás jó példáit megismerjék, és ezen keresztül megerősödjenek. Ezek a cégek nem makulátlanok, hanem egy törekvés jellemzi őket, hogy átláthatóan, a döntéseiket tudatosan átgondolva működjenek.

A Vállalható Üzleti Szereplők húsz pontja

Vállalható Üzleti Szereplőnek lenni egy üzleti magatartás. Nem tökéletességről szól, hanem egy törekvésről, amely fókuszában az alábbi értékek és elvek állnak:

  1. Az értelmes munka világát, a tudás- és teljesítményközpontú gazdaságot építjük.
  2. Hosszú távra tervezünk – van szakmai, de akár közösségi és társadalmi víziónk is.
  3. Igazi hatásra törekszünk gyors látszatmegoldások helyett.
  4. Értékalapon működünk.
  5. Együttműködésre fókuszálunk, kölcsönösségben, bizalomban és egymás támogatásában hiszünk.
  6. Korrekt és átlátható működés jellemzi a munkavállalói és üzleti partneri viszonyainkat.
  7. Törekszünk rá, hogy a szabályok betartásával pénzügyileg stabil és fenntartható cégeket vezessünk.
  8. Bejelentjük a munkavállalóinkat; mindenről számlát adunk; törekszünk rá, hogy betartsuk a vállalásainkat, és magas minőségű szolgáltatást nyújtunk.
  9. Szakmai és emberi hitelesség, szavahihetőség jellemzi az üzleti cselekvéseinket.
  10. A legjobb gyakorlatok megosztása az alapműködésünk része, és szerintünk a reflexióra való nyitottság és a folyamatos tanulás a szervezet és az egyén fejlődésének kulcsa – segítjük a munkavállalóinkat a fejlődésben.
  11. Teret adunk a munkatársaink és a partnereink kezdeményezéseinek, elképzeléseinek.
  12. Az emberi méltóság tisztelete meghatározza a viselkedésünket, a sokszínűségre építünk – gazdasági előnyt kovácsolunk tagjaink különbözőségéből.
  13. A megújulási képesség komoly versenyelőnyünk, keressük a korszerű és innovatív megoldásokat, és tiszteljük a tapasztalatot is.
  14. Szeretjük, ha a teljesítményünk és a tudásunk alapján méretünk meg.
  15. Fontos, hogy felkészítsük a cégünket arra, hogy akár a nemzetközi piacon is megállja a helyét.
  16. Figyelünk a társadalmi felelősségünkre és a környezetünk védelmére, nem dolgozunk aktívan embereket vagy a Földet megkárosító projekteken. 
  17. A versenyt hasznosnak látjuk és win-win megoldásokra ösztönzünk.
  18. Keressük a rugalmas munkavégzés, munkaszervezés lehetőségeit.
  19. Bármely napunkat szívesen meséljük el a közvetlen környezetünkben, barátunknak, partnerünknek, gyermekünknek.
  20. Büszkék vagyunk a teljesítményünkre, és szeretnénk példát mutatni, és nyomot hagyni.