A vételár meghatározása komplex, több dologtól is függ. Először is fontos az ügylet mérete. Minél nagyobb a tranzakció, annál több befektetőt vonz. Minél több befektető versenyez, annál magasabb a vételár.


Másodszor, a vételár a nyereség-tendencia függvénye. Ha a vállalat növekedik, a leendő vevő pozitívan ítéli meg a cég kilátásait. Egy a jövőben folytatódó növekedési pályát vizionál, és amíg ez a jövőkép össze nem törik, a befektető többet fizet majd a vállalat jövőbeni értékért.

Harmadsorban, a vételár a vevő típusától és a tranzakció formájától is függ. Az MB Partners-nél jellemzően kiszállásban gondolkozó vállalkozókkal dolgozunk. Olykor fontos lehet az eladónak, hogy az új tulajdonos tovább vigye a cég nevét és megtartsa az alkalmazottakat., amiért cserébe elfogad egy alacsonyabb vételárat is. Ha viszont az eladó teljesen ki akar szállni a cégből, ez a vevő számára növeli a kockázatot és csökkenti a vételárat.

Ha a vállalat tőzsdén is gazdára találhat, akkor sok múlik a lakossági és intézményi befektetők étvágyán. Ha magántranzakció jöhet csak szóba, akkor a pénzügyi alapok esedékes érdeklődése határozza meg az árkilátásokat. (A szakmai befektetők sokkal stabilabban – de gyakran kevesebbet – fizetnek.)

Általánosságban, a céget megalapító és felépítő vállalkozók mindig a jövőt akarják eladni, miközben a befektetők inkább a múltat vennék. Ezért az eladók tanácsadóiként úgy kell próbáljuk megszerezni a legmagasabb piaci árat a vállalatért, hogy közben a vevő is úgy érezze, hogy egy attraktívan árazott jövőbeni potenciálba fektet. Nem egy konkrét vállalatot árulunk, hanem egy befektetési lehetőséget, amely – egyébként – évi x millió euró nyereséget termel.

Ezt boldoggá teszi az eladót (aki a legjobb piaci áron szállhat ki cégéből) és a vevőt, aki potom pénzért vásárolhatta be magát egy ígéretes üzletbe.

Préda István (A cikket az IMAP Bulgária által publikált Forem News hozzájárulásával vettük át.)