AZ UBM CSOPORT MAGYARORSZÁG MEGHATÁROZÓ FEHÉRJEIMPORTŐRE, GABONAKERESKEDŐJE ÉS VEZETŐ TAKARMÁNYGYÁRTÓJA. A TÖBB MINT TÍZ VÁLLALATOT TÖMÖRÍTŐ CÉGCSOPORT KÜLFÖLDÖN TERJESZKEDIK, NYILVÁNOS RÉSZVÉNYKIBOCSÁTÁST TERVEZNEK A BÉT-EN ÉS HOSSZÚ TÁVÚ CÉLJUK MEGHATÁROZÓ SZEREPLŐVÉ VÁLNI A RÉGIÓBAN A TAKARMÁNYGYÁRTÁS ÉS -KERESKEDELEM PIACÁN. AZ ELITE PROGRAMHOZ 2017 ÁPRILISÁBAN CSATLAKOZTAK. HORVÁTH PÉTERT, AZ UBM IGAZGATÓSÁGI TAGJÁT A KÉPZÉSRŐL KÉRDEZTÜK, ILLETVE ARRÓL, HOGY MIKÉNT TUDJÁK HASZNOSÍTANI A PROGRAM SORÁN MEGSZERZETT TUDÁST.

Honnan hallottatok először az ELITE Programról és miért jelentkeztetek?

2017 márciusában megtörtént cégünk részvényeinek a technikai bevezetése a BÉT-re, ami azt jelenti, hogy nyilvános tranzakció nélkül léptünk a tőzsdére. A hosszú távú célunk természetesen egy nyilvános részvénykibocsátás, de az erre való felkészüléshez még időre van szükségünk. Amikor felvettük a kapcsolatot a BÉT-tel a tőzsdére lépés kapcsán, akkor vetették fel nekünk az ELITE Programot, amibe relatíve gyorsan belevágtunk, mert nagyon jó lehetőségnek tartottuk és tartjuk most is. Képzettségemet tekintve erdőmérnök vagyok, és emellett diplomát szereztem a Corvinus Egyetemen, mérnök-közgazdász szakon. Akkoriban sokat gondolkodtam, hogy a mérnök-közgazdász szakra vagy az ugyancsak a Corvinuson futó MBA-képzésére jelentkezzek, de akkor az MBA nem tűnt érdemben jobb lehetőségnek. Az ELITE Program kapcsán az volt az első tapasztalatom, hogy az itthoni képzésektől egészen eltérő az oktatás, jó értelemben. Számos neves üzleti iskolával együttműködésben állították össze a tananyagot, mint például a London Business School, a spanyol IE Business School vagy a milánói Universitá Commerciale Luigi Bocconi. Ezekről az egyetemekről fel is kérnek oktatókat az előadások megtartására, és mellettük még bankárok, tanácsadók és befektetők is részt vesznek az oktatásban. Az ELITE koncepcióját nagyon jól alakították ki. Kifejezetten középvállalati vezetőkre szabták, akár a tananyagot, akár a terhelést tekintve, figyelembe veszi az időbeosztásukat. Számomra nagy újdonság volt, hogy a képzés rendkívül interaktív, élő példákon keresztül tanítanak minket. Így sokkal könnyebben rögzül a tananyag, és utólagosan nem kell sok energiát fordítani arra, hogy az elsajátított tudást fel tudjuk használni. Az a hozzáállás is szimpatikus a képzés kapcsán, hogy valójában nem személyre szóló, hanem a cég kapja meg. Bár a mi esetünkben én járok egyedül a képzésre azért, mert így jobban össze tud állni a fejemben a program által nyújtott teljes, átfogó kép. Viszont arra mindig odafigyelek, hogy a megszerzett tudást továbbadjam, és beépítsük a cég működésébe.

Hogyan és milyen formában zajlik maga a képzés?

Egyrészt szerveznek nekünk 1-2 napos képzési napokat, ezeknek a helyszíne változó. A legutóbbi Londonban volt, a következő februárban Milánóban lesz. Ezeknek a személyes megjelenést kívánó oktatási napoknak a programja nagyon sűrű, reggeltől estig tartanak. Szerintem talán ideálisabb lenne, ha inkább egy nappal tovább tartana, és nem vennék ennyire feszesre a programokat, hogy valamivel több idő maradjon az adott témában való még mélyebb belemerülésre. Másrészt online kurzusokat hallgatunk, ezek szintén angol nyelven vannak, és kéthetesek szoktak lenni, mindegyiknek önálló tematikája van, amelyik kapcsolódik az előtte vagy utána levő képzési napok anyagához. Az egyes kurzusokon cserélődő csoportokba szerveződve tanulunk. Ebben az évfolyamban a kurzusokon nagyságrendileg húszan vagyunk, szinte kizárólag közép-kelet-európai cégek képviselői, akiknek közel a fele magyar. A tananyagot cikkek és videók formájában kapjuk meg, amiket fel kell dolgozni, majd kiválasztanak közülünk valakit, akinek az adott témakörben egy esettanulmányt kell készítenie a saját cége kapcsán. Például, ha innováció-menedzsment a témakör, akkor arról kellene írnom, hogy az UBM-nek mi az innovációs stratégiája. A tanulás kapcsán én azt a rutint alakítottam ki, hogy minden nap rászánok az anyagra körülbelül húsz percet. Ez valójában nem sok idő, de aki komolyan gondolja, annak folyamatosan kell foglalkoznia a tanulással, az nem működik, hogy a kurzus vége felé rászán pár órát, mert nem fog rögzülni semmi sem a tananyagból. Az online kurzusok az ELITE saját online platformján érhetőek el, aminek bár vannak apró gyermekbetegségei, alapvetően nagyon jól működik, az anyagokat bármikor vissza lehet nézni, és nagyon jól lehet használni a felületet kapcsolatépítésre is. Az ELITE-tagoknak fel kell tölteniük magukról egy részletes profilt, és bárkivel lehet a platformon kommunikálni, kereshetőek a cégek. Olyan, mint egy exkluzív, szűk körű LinkedIn ebből a szempontból. Mi már használtuk ilyen célból a felületet, két élő kapcsolatunk is van innen, és konkrét üzletet is kötöttünk egy itt megismert partnerrel.

Milyen témaköröket fed le a képzés?

Gyakorlatilag minden üzleti, menedzsment témakört körbejárunk, úgymint nemzetközi stratégia, marketing, innováció-menedzsment, cégértékelés, vállalati felvásárlások és összeolvadások, generációváltás a cég vezetésében, IPO szimuláció, és még sorolhatnám. Ami érdekes a témakörökben, hogy azok a cégek, amelyek most tagjai az ELITE Programnak, többé-kevésbé ugyanabban az életciklusban vannak, így hasonló problémákkal szembesülnek, és emiatt nagyon tanulságos, amikor megosztjuk egymással a tapasztalatainkat. Olyan modul még nem volt a képzés során, amiből ne tanultam volna valami újat, ami számomra nagyon lelkesítő és motiváló.

Hogyan tudjátok beépíteni a működésetekbe a program során megszerzett ismereteket?

A cégvezetés nagyon támogató és nyitott arra, hogy alkalmazzuk azt a tudást, amit a programban megtanulok, ezért mindig szoktam egy-egy összefoglalót tartani a témakörökből, amikből inspirációt szerzünk projektek indítására. Például az egyik témakör az ügyvezető alatti menedzsment szerepéről szólt. Mivel az UBM ugyan nem családi cég, de magán hordozza annak jellemzőit, számunkra nagy kihívást jelent a vezetéstől független menedzsment kialakítása, ami elengedhetetlen lenne a hosszú távú növekedéshez. A legtöbb magyar családi céghez hasonlóan az ügyvezetőnknek túl nagy beleszólása van a napi működésbe és döntésekbe, ami által ő a szűk kereszt-metszet a vállalati folyamatokban. Így elindítottunk egy projektet, amelynek célja egy olyan menedzsment kialakítása, amelynek a tagjai képesek önálló döntéseket hozni és önállóan működtetni cégünket.