A szépséghibák elrejtése struccpolitika. Azok úgyis felszínre kerülnek később és az átvilágítás vetkőzése után kínos magyarázkodni a csalódott vevőjelöltnek.


Saját tapasztalatom is mutatja, hogy a cégeladási szakmában nehéz gyorsan érvényesülni. Hiába a sok éves banki, tanácsadói tapasztalat, a befektetők a tanácsadó személyes eredményeire kíváncsiak. Hány céget adott el? Milyen szívvel gondolnak rá volt ügyfelei? Hogy jártak, akik céget vettek tőle?

Az utolsó pont kritikus. Ahhoz, hogy a jövőben sikeresek legyünk nem csak ügyfeleinknek kell megfelelnünk, hanem a befektetők bizalmát is élveznünk kell. Különben nem lesz ki megvegye a jövőben képviselt cégeket. Nem. Puhának nem kell lennünk. Csak tisztességesnek. Ha a befektetők nem bíznak bennünk, akkor nem hisznek ügyfeleinknek sem.

Hogyan teremthető meg ez a bizalom?

Hosszú évek alatt és a cégek korrekt bemutatásával. Nincs hibátlan vállalat. A gyengeségek elhallgatása a befektetőt elbizonytalanítja és az információs memorandum szkeptikus olvasójává teszi.

Persze a make-up is fontos. A menyasszonynak szépnek kell lennie. A vőlegény is igényli ezt a segítséget az áhított döntéshez. Azonban még fontosabb a közös jövő. Hogy kezelhetők a megvett cég gyengeségei? Hogyan építhető a piaci részesedés, a nyereséghányad? Milyen szinergiák aknázhatók ki befektető és céltársaság „násza” után?

A szépséghibák elrejtése struccpolitika. Azok úgyis felszínre kerülnek később és az átvilágítás vetkőzése után kínos magyarázkodni a csalódott vevőjelöltnek. Jobb a befektetői versengés ideje alatt felfedni a szemölcsöket. A kérő ebben a stádiumban befutó akar lenni. Ne adjunk találati felületet, hogy a kizárólagosság időszakában árat faraghasson a problémák felnagyításával.

Préda István