width=Beszélgetés Mészáros Antóniával, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatójával

HAZAI PROGRAMOKKAL ÉS NEMZETKÖZI SZEMLÉLETTEL FŰZNÉ SZOROSABBRA A KAPCSOLATOT A GAZDASÁGI SZEREPLŐKKEL AZ UNICEF MAGYARORSZÁG ÜGYVEZETŐJE. MÉSZÁROS ANTÓNIA SZERINT AZ INTEGRÁLT PARTNERSÉGÉ A JÖVŐ, A GYEREKEKÉRT VÉGZETT MUNKÁJA KAPCSÁN NEMCSAK A VÁLLALATOK SZPONZORÁCIÓJÁRA, HANEM SZAKTUDÁSÁRA IS TÁMASZKODNA A SZERVEZET. A CMBP IS MEGKEZDTE A MAGA EGYÜTTMŰKÖDÉSÉT AZ UNICEF MAGYARORSZÁGGAL: KÖNYVKLUBUNK FÉL ÉVENTE AZ OLVASÓK FIGYELMÉBE AJÁNL EGY-EGY KÖNYVET, AMELY ÜZLETI SZEMPONTBÓL FONTOS LEHET, A TÉNYEK (FACTFULNESS) CÍMŰ KÖTETET PEDIG TÖBBEK KÖZÖTT MÉSZÁROS ANTÓNIA SEGÍTSÉGÉVEL MUTATTUK BE. AZ IZGALMAS KEREKASZTAL-BESZÉLGETÉS UTÁN KÉSZÍTETTÜNK INTERJÚT AZ ÜGYVEZETŐVEL.

Mennyire adakozó szelleműek a magyarok?

Nem igazán alakult még ki idehaza az adományozás kultúrája, ez számokban is jól kifejezhető, hiszen utolsók vagyunk azon a világranglistán, amely lakosság-arányosan mutatja meg, hogy mennyien támogatják a munkánkat. Hozzáteszem, más jótékonysági szervezetek is hasonló helyzetben vannak. Az említett listán Izland az első, ott a lakosság 11%-a utal minden hónapban az UNICEF-nek. Mi a lakosság 0,045%-ától kapunk rendszeres adományokat. Mondhatjuk, hogy könnyű az izlandiaknak, ott magasabb az életszínvonal, ám Magyarországnál sokkal rosszabb helyzetben lévő országokban is szívesebben adnak az emberek jótékony célra. Számunkra természetes, hogy a csapból tiszta víz folyik és a gyerekeink biztonságban élnek, hozzáférnek az oktatáshoz, az egészségügyi ellátáshoz –, de ott még nem tartunk, hogy gondoljunk azokra, akiknek ez álom csupán. Lehet, hogy mi gyakran másként érezzük, ám az igazság az, hogy a világ legszerencsésebb öt százalékához tartozunk. Nálunk különösen nehéz globális célokra pénzt gyűjteni, pedig ma már végképp nincsenek „távoli ügyek”, egy-egy régió krízisei előbb-utóbb a mi életünket is befolyásolják.

Mik a globális programok céljai?

A világ legnagyobb és leghosszabb ideje működő gyermekjogi szervezeteként mindig ott segítünk, ahol erre a legnagyobb szükség mutatkozik. Sok esetben ezeken a területeken háború dúl, éhínség és járványok pusztítanak vagy akár mindez egyszerre: elég csak Jemenre gondolni. Dolgozunk azért, hogy tiszta ivóvízhez, oltásokhoz, egészségügyi ellátáshoz, megfelelő oktatáshoz jusson minden gyerek, de foglalkozunk gyerekkatonák reintegrációjával, a leánygyermekek helyzetének javításával, küzdünk a betegségek, például az ebola terjedése ellen, segítséget nyújtunk természeti csapások, mint legutóbb az indonéz vulkánkitörés, valamint humanitárius katasztrófák esetén. A magyar adakozókat tavaly leginkább a rohingya gyerekek története érintette meg. Ők minden túlzás nélkül a földi pokolból menekültek el, kortársaik közül sokakat élve dobtak a tűzre vagy a szüleik szeme láttára koncoltak fel, sokuk családját kiirtották, egész falvakat égettek fel. Akiknek sikerült átmenekülniük a zöldhatáron, táborokba zárva, oltások,egészségügyi ellátás és alapvető higiéniai feltételek nélkül, rettenetes nélkülözésben várták sorsuk jobbra fordulását. A támogatott gyerekek közül több mint százezren ma már újra iskolába járhatnak, és a monszunszezont is sikerült átvészelniük komolyabb járvány kitörése nélkül. Ezt részben azoknak a magyar adakozóknak is köszönhetjük, akik nagyságrendileg akár egy-egy tábla csokoládé árával segítették az UNICEF helyszíni munkáját. A pénzből a gyerekek oltásokat kaptak, oktatási rendszert szerveztek a számukra, biztosították az illemhelyek higiéniáját, az alapvető orvosi ellátást és számos esetben az életmentő terápiás táplálást.

Idehaza is aktív a szervezet, vagy kizárólag az UNICEF nemzetközi munkájára gyűjtenek pénzt?

Sokszor és sokan feltették a kérdést, hogy ha az UNICEF minden gyerekért dolgozik, akkor mit teszünk a hazai fiatalokért? Szerencsére elmondhatom, hogy egyre többet. Nálunk nem kell kutakat fúrni vagy halálos járványok ellen küzdeni, a jogi felhatalmazásunk is más, mint a fejlődő világ országaiban, igyekszünk azonban minél szerteágazóbb munkát végezni. Ébresztőóra-programunk például négy éve működik sikeresen, az interaktív gyermekjogi előadásokkal már több mint ötvenezer diákot értünk el az ország minden szegletében. A Szívünk rajta programot a Bookline-nal indítottuk, a közösen odaítélt matricákat a legjobb minőségű, 4-12 éveseknek szóló magyar nyelvű könyvek kapják, hogy segítsük a szülőket a választásban. Számos módon teszünk a gyerekek érdekeinek érvényesüléséért, például az UNICEF Gyerekbarát település program útján. A rászoruló gyerekeket illetően mindenképpen meg kell említenünk Kilátó Élményprogramunkat, amelyet tavaly Ricky Martin részvételével indítottunk útjára. Az UNICEF jószolgálati nagykövete éppen Budapesten koncertezett, és fogadta első csoportunkat, beszélgetett a gyerekekkel, sőt, két lány a színpadra is felmehetett vele. Alapvetően hátrányos helyzetű gyerekek csoportjai számára biztosítunk rendszeres, különleges élményeket, kulturális és sporteseményekre visszük el őket, a tapasztalatok feldolgozásában pedig pszichológusok, drámapedagógusok és más szakemberek segítenek. A cél az, hogy a nehéz sorsú gyerekek lelkileg megerősödjenek, értékesnek érezzék magukat, és gondolkodni merjenek a saját jövőjükben. Ugyancsak aktívak vagyunk egy minden gyermeket érintő témában, a cyberbullying, vagyis a netes zaklatás elleni harcban, és kampányolunk, ismereteket terjesztünk számos más, magyar családok életére is hatással levő témában. Már most remek tapasztalatokat szereztünk a Rajtad áll a jövőd! című pályázattal is, amely az EU országai közül elsőként Magyarországon debütált, a lényege pedig az, hogy hátrányos helyzetű csoportoknak adunk lehetőséget, hogy azonosítsák azt a problémát, amely leginkább befolyásolja az életüket, majd anyagi és szakmai segítséget biztosítunk ahhoz, hogy helyi megoldást találjanak rá. Jó példája ez az előremutató vállalati együttműködéseinknek is, mert nem csak szponzorációt, de rengeteg szakmai segítséget és emberi erőforrást is kaptunk a partnereinktől, ami az ő munkatársaikat is fontos élményekkel gazdagította. Hisszük, hogy összefogással tudjuk előidézni a legnagyobb változást.

Milyen együttműködési lehetőségeket kínálnak a hazai vállalkozásoknak?

Az UNICEF világszerte a stratégiai, integrált partnersé-gek irányába mozdult el, és egyre nagyobb az érdeklődés a hazai üzleti élet résztvevői között is, hogy szerepet vállaljanak a számukra izgalmas programokban. Erre jó példa az Accenture részvétele a Rajtad áll a jövőd! programban. A vállalat nemcsak anyagilag támogatja a versenyt, hanem saját kollégái tapasztalatával, tudásával is, ami felbecsülhetetlen segítséget jelent. A kis- és középvállalkozások irányába tett fontos lépés volt, hogy tavaly először avattunk Bajnokokat, azaz tizenhét sikeres, elkötelezett és kreatív embert állítottunk magunk mellé. Béres Alexandra, Fördős Zé, Mihalik Enikő, Illés Gabriella, Zwack Sándor, Kieselbach Anita, Kolosi Beáta, Benes Anita, Keszthelyi Vivien, Csorba Zoltán, Szalai Dóri, Mádai Vivien, Békefi Anna, Kovács Nimród, Ternyák Kata, Vári Gergő és Barta Péter a saját anyagi hozzájárulásukon kívül még mind-mind egyéni akciókat, támogatási módokat találtak ki és valósítottak meg nekünk, igazán büszkék vagyunk rájuk.

Készülünk idén egy nagyszabású akcióra is apák napján, vagyis június 16-án egy jótékonysági szuperkoncertet szervezünk, terveink szerint ez lesz a nyár egyik legnagyobb bulija, de részleteket majd csak márciusban árulhatok el.

Komoly visszhangot váltott ki november 20-án a Gyerekhang kampány, idén lesz folytatása?

Természetesen. Idén ünnepeljük a Gyerekjogi egyezmény életbe lépésének harmincadik évfordulóját, így mindenképpen nagy dobásra készülünk. Tavaly közel száz eseményt tartottunk, ahol a gyerekek felnőtt szerepekben próbálhatták ki magukat és hallatták hangjukat a Parlamenttől az OTP bankkártyagyárán át a Nemzeti Színházig. Több mint száz influencer öltözött kékbe és posztolta az üzenetünket, hogy a gyerekek véleménye igenis számít, figyeljünk oda rájuk. Kék fényben pompázott a dunai panoráma is, például a Lánchíd és a MÜPA. Hétmillió embert értünk el csak a Facebookon, 40 milliót pedig a több mint háromszáz médiamegjelenés segítségével. Idén is keressük azokat a vállalatokat, vállalkozókat, akik számára fontos a gyerekjogok kérdése, és szívesen „kékítenék” be a logójukat aznap, segítenének az üzenetek továbbításában, támogatnák a kezdeményezést és/vagy szerveznének saját eseményeket.