Sevket Basev, a 3 Seas Capital Partners vezetőjét 2004-ben az Euromoney Magazine a feltörekvő európai országok legjobb tizenöt befektetési bankára közé választotta. Az IMAP törökországi tagjának elnök-vezére szerint a középvállal-kozásoknak össze kell fogniuk a válság idején a túlélés érdekében, hogy az árazási szintek helyre-állásával sikeresen tudják magukat felkínálni a nagyobb befektetőknek.


Mióta dolgozik a vállalati kivásárlási piacon?
Körülbelül tíz évvel ezelőtt, diplomám megszerzése után kezdtem el vállalatfelvásárlásokkal, egyesülésekkel és kivásárlásokkal foglalkozni. Tagja lehettem egy olyan kiváló szakemberekből álló csapatnak, ami Törökországban az M&A üzletág úttörője volt. Ennek köszönhetően rálátásom volt számos iparágra és részt vettem sok nagy értékű és különleges ügylet lebonyolításában. Sikerült szá-mos belföldi és nemzetközi tranzakciót is lebonyolítanunk, ami abban az időben nagyon ritka volt Törökországban.

Hogyan jót az ötlet, hogy megalapítsa saját vállalkozását?
A 3 Seas Capital Partners vállalatot két társammal, Tarik Sarligil-lal és Emre Erginler-rel alapítottuk 2003 végén. Úgy gondoltuk akkor, hogy egy ilyen céggel nagyon jó lehetőségeink lesznek a piacon. Nem lehet vitás, hogy jó döntést hoztunk, hiszen 2005-től számítva huszonöt ügyletet zártunk le sikeresen.  

Törökország – régiónkból nézve – meglehetősen ismeretlen területnek számít befektetési szempontból. Mik a piac legfőbb sajátosságai?
Az utóbbi években elsősorban a pénzügyi szektorban láttak fantáziát a befektetők. Brókercégek, bankok, biztosítók váltak nagy nemzetközi multik részéve vagy lettek partnereik rendkívül kifizetődő tranzakciók révén.  A 2001-es pénzügyi válságot követő szigorú szabályozás bevezetése nagyon sokat segített abban, hogy külföldi befektetők számára vonzóvá váljon a piac.

Mely vállalatok után érdeklődnek leginkább a befektetők ezen felül?
A pénzügyi szektoron kívül az egészségügy, az infrastruktúrafejlesztők és az energiaipar szereplői után van még számottevő külföldi érdeklődés. Az utóbbi öt évben ki kell még emelni a kormányzat sikeres privatizációs programját is. Az egypárti kormány egyik sikere mindenképp az volt, hogy az Állami Privatizációs Vállalaton keresztül gyorsan és eltökélten vitték végig ezt a programot. Épp most lépünk a privatizáció azon szakaszába, amikor egy újabb vállalati kör lép majd a piacra, élen a Nemzeti Lottó Társasággal. Legfőképp a külföldi befektetők Európából érkeznek köszönhetően részben elhelyezkedésünknek és történelmi kereskedelmi kapcsolatainknak. Törökország előrehaladott Európai Uniós csatlakozási tárgyalásai szintén kedvezően befolyásolta a működő tőke beáramlását Európából. Az utóbbi néhány évben a Perzsa-öböl országaiból és az Egyesült Államokból is megnőtt az érdeklődés, de ez még elmarad az európai versenytársak befektetéseitől.

Mennyire befolyásolják az üzletek megkötését a kulturális különbségek – ha vannak egyáltalán?
Mindenképp vannak különbségek, melyek befolyásol-hatják a tranzakciókat, de ezek nem számottevőek. Olyan belföldi tanácsadók, mint például a 3 Seas Capital Partners bevonása áthidalja az ilyen kisebb különbségeket.

A globális pénzügyi és most már gazdasági válság hatására lassul a kivásárlási üzletág vagy épp ellenkezőleg?
Törökországot kevésbé érinti a válság. Miközben az elmúlt három hónapban a török fizetőeszköz 30 százalékot veszített értékéből, a bankközi kamatok nem ugrottak meg, ahogy ez az előző válság során többször is megtörtént. Fontos megjegyezni, hogy az ország 2001-ben a mostanihoz hasonló, a bankok által generált pénzügyi válságot élt át, melyet követően a pénzintézetek működésének szabályozása jelentősen szigorodott. Ennek eredményeképp a török bankoknak most sikerült elkerülni azt a mélyrepülést, amit a fejlett világ bankjai most élnek át.  Ezzel együtt az ipari termelés a csökkenés jeleit mutatja, de azért a GDP növekedés így is 3,5 százalék környékére várható az idén. Érdeklődésünkre a befektetőktől  azt az információt kaptuk, hogy 2009 első negyedévéig az oldalvonalról figyelik az eseményeket.  

Ön hogyan látja a pénzügyi válság kifutását különösen vállalatfelvásárlási szempontból?
Nem kétséges, hogy a hitelből, banki finanszírozásból megvalósított ügyleteket rendkívül nehéz lesz levezényelni. Látunk olyan befektetőket is, akik épp a válság kirobbanása előtt zártak hitelből finanszírozott ügyletet és most problémákkal kell szembesülniük, ezért az elkövetkezendő években nem fognak piacra lépni. Ugyanakkor Törökországban a legtöbb tranzakciót jelentős tőke támogat, ezért nem várok helyi problémákat a felvásárlási piacon a hitelválság miatt.

Ebben a gyorsan robogó válságban mit javasolna egy középvállalat vezetőjének? Eladás, egyesülés vagy kivárás?
Mi elsősorban a roll-up stratégiákat és az egyes szektorokban lévő szinergikus lehetőségek kihasználást javasoljuk. A kiegyensúlyozott mérleggel és megfelelő tőkével rendelkező vállalatoknak össze kell fogniuk, hogy átvészeljék a válságot, majd a vihar elvonultával érdemes nagyobb befektetők után nézni.

Megosztana velünk néhány nagyobb ügyletet, amit eddig sikerült lezárniuk?
Az egyik legérdekesebb ügylet során, amit 2007-ben zártunk, két török konglomerátumot képviseltünk egy kikötő kivásárlásában. A cégnek kétszázötven tulajdonosa volt úgy, hogy egyetlen tulajdonosnak sem volt 2 százalék-nál nagyobb részesedése. Ezenfelül komoly versenytársunk is akadt a meghirdetetett pályázatra. Izgalmas kihívás volt…
Több sikeres ügyletet bonyolítottunk a telekom szektorban is Törökországon kívül. Tanácsadói voltunk a Telia Sonera és a Turkcell közös vállalatának, a Fintur Holdings-nak Azerbajdzsán legnagyobb mobil szolgáltatójának, az Azercellenek a privatizációja során. Egy hasonló tranzakcióban a Telia Sonera tanácsadói voltunk az amerikai szék-helyű MCT megvásárlásában, mely meghatározó tulajdonosa volt három eurázsiai GSM szolgáltatónak Üzbegisztánban, Tádzsikisztánban, valamint kisebbségi részesedéssel bírt egy vezető szolgáltatónak Afganisztánban.

A munka mellett mivel tölti szabadidejét?
Akik a cégkivásárlási üzletben érdekeltek, azoknak az üzlet egy életforma. Szinte minden e körül forog az én életemben is. Ha nem egy tranzakción dolgozom, akkor meglévő vagy potenciális ügyfeleket szórakoztatok.