Doug Irwin, az IMAP Vancouver-i partnere volt beszélgetőpartnerünk, aki kudarcra, csalódásra nem emlékszik…


Préda István: Mióta foglalkozol cégértékesítési tanácsadással és hogy kerültél az üzletágba?
Doug Irwin: Mióta az eszemet tudom… huszonhét évvel ezelőtt, az egyetem elvégzése után egy cégeladási tanácsadócégnél helyezkedtem el. Nagyon érdekeltek a pénzügyek és a komplex üzleti problémák pénzügyi struktúrákkal történő megoldása, amit angolul financial engineeringnek hívunk.

Mit szeretsz a cégértékesítési tanácsadásban és mi az, amit kevésbé élvezel?
Az üzlet projekt-jellegét. Minden tranzakciónak van eleje és vége, ha a kitűzött célt elértük. Utána tiszta lappal kezdődhet az új projekt. Szeretem a világos, kézzelfogható célokat és a vállalat-eladás ilyen. A siker egyértelmű, és ilyenkor ünnepelhetünk.

Mi az amit kevésbé szeretek? Nehéz kérdés. Azt hiszem nincs ilyen. Az adminisztratív feladatokkal nem kell foglalkoznom, a többi pedig az üzlet része, nem lehet kimazsolázni. Nekem ez a szakma úgy jó, ahogy van.  Akadályok persze akadnak, mint ahogy nehéz ügyfelek is. De ez engem nem zavar.

Mi volt az eddigi legnehezebb ügyleted és miért?
A legnehezebb ügyletem egy 200 milliós tőzsdei cég 16 kanadai szálloda felvásárlásával történő létrehozása volt. 16 hoteltulajdonossal kellett megállapodjunk a szállodáik felvásárlásáról, amihez 150 millió dollár hitelfinanszírozást és 200 millió dollár tőkét vontunk be. Ráadásul, az összes szerződést egy napon kellet aláírnunk.  Az ügyleten 7 munkatársammal dolgoztunk és nagy fegyverténynek tartom, hogy egy ilyen komplex ügyletet végül tető alá tudtunk hozni.

Mit tartasz az eddigi pályád legnagyobb sikerének…
Azt, hogy 27 éve dolgozom ebben az üzletágban és ma is minden nap izgalmas várakozással autózom be az irodámba. Élvezem a vállalat-eladási tanácsadást és nyugdíj helyett még a tolókocsiból is csinálni fogom. Célom, hogy egyszer én legyek a legöregebb profi az Észak Amerikában vállalat-eladási tanácsadó ligában.

… és csalódásának?
Csalódást nem tudok mondani. Ilyenre nem emlékszem. Nem minden tranzakció sikerül. Ez
az üzlet velejárója, amit el kell fogadni.  A sikertelenség is előre visz, ha tudunk tanulni belőle. Ezt a munkát szeretned kell, különben sosem leszel igazán jó benne.

Mi a legnagyobb titok, amit meg tudnál osztani cégük eladását fontoló olvasóinkkal?
Vegyen fel egy profi tanácsadót! Amerikában a vállalkozások felét tanácsadó nélkül adják el.  Ezeknek a vállalatoknak a túlnyomó többsége ár alatt és a lehetségesnél lényegesen kedvezőtlenebb fizetési és szavatossági feltételekkel cserél gazdát. Sok tranzakció meg is hiúsul, amikor az elkerülhetetlen vevő-eladó konfliktusoknál nincs egy megfelelő személy, aki ezeket fel tudja oldani, illetve alternatív javaslatokkal ki tudja mozdítani az ügyleteket a holtpontról. Azok az emberek, akiknek eszébe sem jutna, hogy a házukat ingatlanügynök nélkül árulják, a vállalatukat saját maguk próbálják eladni, több millió dollárt hagyva az asztalon.

A saját cégüket árulók legnagyobb kockázata, hogy a tranzakció meghiúsul. 25 év tapasztalatot képtelenség helyettesíteni. Tudni kell, hogy az ember mikor húzzon 19-re lapot és mikor nem szabad, hogy feszítse a húrt.

Végezetül, szólnál néhány szót a Cégértéklevél olvasóinak a munkán kívüli életedről is?
Feleségemmel és két gyermekemmel a Kanada nyugati partján fekvő Vancouver-ben élek. Szabadidőnkben télen síelni, nyáron biciklizni járunk a családdal, barátainkkal. Sajnos ez utóbbi hobbimnak köszönhetően az idei nyarat gipszben kell töltenem…